Hei.
Jeg tenkte å dele min stillas som jeg er veldig fornøyd med, etter å ha brukt den i noen dager nå.

Tre-etasjes trestillatser langs en gul treboligfasade, bygget av forskjellige dimensjoner reglar, med spesialløsning over kjellertrappen.

Den er bygget av tre typer lekter (C14): 45x45, 45x95 og 45x145. Også en panelbord (22x95) som jeg hadde liggende kom til nytte.

Inspirasjon til stillaset fikk jeg herfra:
http://craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf

Kostnaden for meg ble litt under 4000 kr, og mye av lektene kommer jeg bruke til andre prosjekter etter at jeg er ferdig med malingen av fasaden.

Det ble en liten spesialløsning over kjellertrappen med et benpar stående på de langsgående 95x145 lektene. Jeg gjorde det slik for at benparet ikke skulle stå i veien foran kjellerdøren.

• Liker
Bengt65 og 11 andre
  • Laddar…
Kult at det er flere som bygger stillasje "old school" :)

Jeg laget også en egen for vindusbytte og maling av fasade. En håndverker som var innom i et annet ærend stanset og kommenterte "det var ikke i går man så en stillasje i tre".

For min del ble kostnaden lav da jeg brukte gamle gulvbjelker vi hadde revet ut tidligere og plattformen er det gamle furugulvet samt noen tiloversblevne terrassebord. Det eneste nye som gikk med var litt skruer og noen 45x95-regler. Dessuten kommer jeg til å bruke både reglene og gulvbjelkene i kommende prosjekter.

Prøvde å legge ved et bilde uten hell... får prøve igjen senere.

Sist redigert:
  • Liker
Bengt65 og 1 annen
  • Laddar…
Gjør et nytt forsøk.

Gøy å se:) har funderinger på å gjøre det samme når jeg skal kle om huset!
Godt å ikke måtte stresse på grunn av et leid stillas som står og koster flis!

M
Tenkte selv det samme! Å stresse over leiekostnaden for stillas føles jo virkelig dumt ved selvbygging.

Jeg tenkte å bruke stillaset som beskrives i boken Husets ABC (Per Hemgren & Henrik Wannfors, ICA bokförlag). For øvrig en skikkelig bra bok for hjemmefiksere :)

Illustrasjon av en trestillasje med mål og deler merket; stengeplank, stolper, håndledere og underlag. Bruksanvisning for egenbygging.

husets-abc.jpg

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Bo Rås og 2 andre
  • Laddar…
peternicklas
Når vi byttet tak så kjøpte jeg en HAKI stillas som var nesten ny med nye planker. Brukte den i 3 måneder og solgte den så for samme pris som den kostet meg.

Micke64 skrev:
Tenkte selv det samme! Å stresse over leiekostnad for stillas føles jo skikkelig dumt ved selvbygging.

Jeg tenkte å bruke stillaset som beskrives i boken Husets ABC (Per Hemgren & Henrik Wannfors, ICA bokfölag). For øvrig en skikkelig bra bok for hjemmefiksere :)

[bilde]

[bild]
De der plankene man skal gå på vil nok trenge å forsterkes. Blir nok veldig svaiende å gå på ellers.

Jeg tenkte også først å ha 22x95 som håndrekke, men 45x45 var to kroner billigere per meter :) Jeg vil for øvrig trenge begge typer til de andre prosjektene.

• Liker
Kallebo og 1 annen
  • Laddar…
M
Ja, du har nok rett. Men det er jo faktisk bra at noen i litteraturen synes at en trebukk er OK, slik at ikke alle må leie alu-stillaser og bli ruinert unødvendig.

• Liker
NoExit
  • Laddar…
Jeg reagerte også over "ställningsplank 25x2000". Det føles altfor spinkelt med 25mm plank på 2m spennvidde.

Ser man på proffer, så pleier de vel ha 45mm "plank" å gå på, om det ikke er ferdige plater.

• Liker
leffe-e
  • Laddar…
Min konstruksjon,.

Veldig stabil og trygg og også lettmontert da den er skrudd sammen.

Ved flytting skrues skråstagene av og benparene kan enkelt flyttes av to mann.

45x90 stående
45x45 skråstag
45x90 tverrregel
3 stk 45x220 liggende planker i hvert plan

En stabil og lettmontert konstruksjon med treplanker på siden av et hus. Består av stående, kryssede og liggende planker av ulik størrelse.

Sist redigert:
  • Liker
Bo Rås og 7 andre
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jeg reagerte også på "stillingsplank 25x2000". Det føles altfor spinkelt med 25mm plank på 2m spennvidde.

Ser man på proffer, så pleier de vel ha 45mm "plank" å gå på, hvis det ikke er ferdige plater.
Tenker på om det kan være trykkfeil, og burde være 45 * 200? Jeg synes det er tegnet kraftigere enn 25 mm, selv om jeg innser at det ikke er i målestokk. Spennvidden er vel dessuten 3 til 4 meter, så 25 mm føles i min mage som altfor spinkelt.

• Liker
leffe-e
  • Laddar…
M
Du har nok rett. Tykkelsen stemmer mer overens med 45x200. Men det er sannsynligvis noe som merkes ganske raskt ved byggingen.

• Liker
leffe-e
  • Laddar…
Kul tråd! :) Også jeg har i år bygd stillas i tre og er skikkelig fornøyd. Skal prøve å fikse noen bilder. Mistenker at jeg har overdimensjonert min en del, men "better safe than sorry".

• Liker
leffe-e
  • Laddar…
Jeg skal også bygge stillas i tre til høsten. Har samlet tømmer i et par år, så det blir gratis. Er bare lei av å flytte plankehaugen siden jeg har lite plass.
Til gangbord bruker fagfolk en eller annen form for klassifisert tømmer, ofte uhøvlet, bare saget.
Har et par slike liggende som jeg tok vare på da jeg skulle tapetsere i trappen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.