Har skog og planlegger å vise en hus skisse for en arkitekt som kan tegne huset.

1.Hvem regner på tømmeret? Hvor mye som trengs og hvilke dimensjoner sagbruket skal sage? Arkitekten? Eller byggefirmaet man engasjerer?

2.Avvirkningen av skogen bør gjøres sesongen før byggingen skal starte, eller?

3.Eller blir det billigere om jeg kjøper løsvirke selv, for avvirkningen må jeg uansett engasjere folk til å gjøre?

4.Finnes det noen gode nettsider med folk som har bygget på lignende vis?

5.Jeg trenger dult i riktig retning nå. For vi hadde først sett på en hustilvirker (Götenehus) men 200m2 skråninghus for 2.1 millioner uten gulv eller innredning høres mye ut?

Bob_the_builder
1. Arkitekten/konstruktøren snakker om hvilke dimensjoner som kreves, men en sudd 22x95/120, 25x25, 25x38, 45x45, 45x70, 45x145, + 45x220 (om du skal ha gulvbjelker) dekker vel behovet... :) Byggefirmaet beregner mengdene.

2. Ja, hvis du ikke kan industritørke tømmeret.

3. Det finnes nok ingen astronomiske summer å spare på denne avtalen. En mulighet kan kanskje være å gjøre en byttehandel med et mindre sagbruk. Du gir dem X m3 tømmer og får Y m3 saget og høvlet trevirke tilbake (ikke nødvendigvis fra ditt eget tømmer). Du må nok gi dem litt ekstra tømmer for bryderiet. I tillegg er det et element av skattebedrageri her. Byttehandel er jo ikke tillatt.

4. Jureit er vel forumets sag-selv-kjendis: http://hem.passagen.se/jerikos :)

5. Det høres litt mye ut, ja. Det burde være mulig å finne billigere leverandører (om nå ikke en dyr tomt var inkludert i den prisen).

;D Takk Bob.
Nei ingen tomt den har jeg fikset selv.
Blir kanskje bedre å kjøpe virket da.. Jeg slipper jo planlegge å tørke virket i alle fall.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.