Hallo

Holder på å renovere huset samt bygger ut og prøver å lage energihus av det.
Jeg har på tegningen 50 cm tykke vegger, men jeg kan tenke meg å gå ned litt om det føles vanskelig å få en rimelig payoff på det hele.

Uansett, det skal snart støpes plate som gulvvarmen skal ned i og da begynner veggtykkelsen å spille en rolle...

Hvordan gjør folk oftest? Gjør jeg to sviller, en for innsiden og en for utsiden som er frikoblet fra hverandre, så fyller man med isolasjon imellom?

Jeg har sett at man har både sammenkoblede vegger (med type stålbånd og lignende) og helt frittstående innervegg fra yttervegg. Er litt usikker på hva som er klokt. Det føles mer stabilt at de sitter sammen, men det trenger ikke å være en klok resonnering.

Takk for tips.

Isolasjonstilvirkerne pleier å ha noen eksempler på sine hjemmesider.

Rent generelt kan man nok si at to helt frittstående vegger gir aller best isoleringsverdi da du bryter alle kuldebroer.

Personlig ville jeg ha brukt stående 170-regler som bærende vegg. En 70 regel liggende utenpå og så en type vestkystplate på ytterligere 70mm utenpå det.

På innsiden plast og deretter liggende 45 regel med isolasjon og installasjonsrom. Total isolasjonstykkelse blir da 70+70+170+45 = 355mm. Det blir en veldig godt isolert vegg som ikke blir vanvittig tykk. Vestkystplatene pleier å ha lambdaverdier rundt 31, så det tilsvarer jo litt mer sammenlignet med vanlig mineralull!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.