Jeg holder på å regne på stempeltrykket i et hus og har møtt på en problemstilling som jeg trenger hjelp med.
Tenk dere en takstol som har hvil på en kantbjelke med en viss høyde. Under denne bjelken står en bærende vegg med bunnsvill, stående stendere og toppsvill. Se bildet nedenfor.
Å regne stempeltrykket som takstolen gir på overkant kantregelen er ikke noe problem.
Det jeg derimot funderer på er om man kan anta at lasten spres i en viss vinkel nedover gjennom kantregelen og dermed gir meg mulighet til å regne på en bredere kontaktflate mot overkant toppsvill? Finnes det noen belagte for dette i Eurokodene eller annen dokumentasjon?
Jeg arbeider ikke med tre, men har gjort en del lastnedregninger. Hvorfor skulle du ønske å regne på den måten? Er ikke knekkingstilfellet på den stående regelen dimensjonerende?
Jeg kommer selvsagt til å regne på knekkingen av veggregelen, men har mulighet til å kjøre med doble eller triple stendere, så det er uansett stempeltrykket som kommer til å bli vanskeligst å klare.
Ok, men finnes det noe i konstruksjonsreglene som verifiserer dette? All sunn fornuft sier at en viss spredning skjer, men jeg vil gjerne ha det forankret i noen utredning, håndbok eller regelverk.
Eurocode har to tilfeller:
Bærekonstruksjonen er helt understøttet - kun kontakttrykket oppå regelverket kontrolleres.
Bærekonstruksjonen ligger på anlegg - kontakttrykk kontrolleres for anlegget (den stående regelen) og kontakttrykk oppå bærekonstruksjonen.
Usikkert om veggen er så stiv at du kan regne med at kantregelen er helt understøttet. Har du virkelig problemer med å regne det hjem om du lar kraften gå rett ned i den stående treregelen? Hva har du for kontaktoverflater og krefter?
Det er kontaktoverflaten i overkant hammarband (C24) som jeg har problemer med.
Det ligger doble kantregler i Kerto og veggen er 95 mm tykk. Jeg har således en kontaktoverflate på 45x90 mm mellom kantregel og hammarband. Siden Eurokode tillater meg å øke kontaktlengden med maks 30 mm på hver side, blir effektiv kontaktoverflate således (30+45+30)x(90+5) = 105x95 mm².
Øvrige beregningsforutsetninger:
(Nasjonale valg for Norge)
kmod=0,9
Gamma-m=1,25
fc90k=2,5 MPa
kc90=1,0 (Her er jeg usikker på om jeg kan bruke 1,5 i stedet?)
Dimensjonerende stempeltrykk blir altså:
0,9x2,5x1,0x105x95/1,25 = 18 kN
Om jeg får regne med den høyere verdien på kc90 blir resultatet 27 kN, men siden jeg har en last fra takstolen på ca 30 kN er jeg ikke helt fornøyd...
Følger man normen rett av ville jeg klart bruke kc90=1,0 om jeg ikke kan vise at veggen er såpass stiv at hammarbandet kan ses som helt understøttet. Dessverre tilbyr ikke Eurocode noen mellomvei, men gjorde man en dypere analyse er jeg overbevist om at man kunne bruke en verdi nærmere 1,5 (litt avhengig av hva du har for platemateriale i veggen, plywood=bedre enn gips).
Vet ikke hvordan det ser ut i Norge, men kan du regne med sikkerhetsklasse 2 som i Sverige (Viss risiko for alvorlige personskader)? I så fall kan du redusere lasten 0,91 og er nesten i mål...
Vet heller ikke hva de sier i Norge om kmod, men er det snølast det gjelder må du nok redusere den noe (0,8?).
Jeg er ikke så veldig kjent med Eurocode ennå, men det er min tolkning.
I Norge klassifiseres småhus som sikkerhetsklasse 1, noe som i henhold til Norske tilpasninger tillater en reduksjon av lasten med 0,9. Dette har jeg allerede gjort. I Norge anses snølast som en kortvarig last, noe som gir kmod på 0,9.
Om jeg derimot antar at veggrekkelen ikke finnes der, så går jo lasten via kantrekkelen (som holder!) til de veggrekkeler (c/c 600) ved siden av. Da blir lasten per veggrekkel halvert og jeg kan dessuten bruke kc90=1,5.
Det verste som teoretisk kan skje er at du får brudd i din veggregel før kreftene går ut til tilstøtende regler. Klarer du deg uten den? I praksis betyr det kanskje at det vil knake litt i stommen ved høy last. Du kunne la 18kN gå ned i veggregelen og se hvilken nedbøyning kantreglen får om du dimensjonerer at resten av kraften tas opp av tilstøtende veggregler. Bøyer kantreglen da bare ned et par mm kan det nok være greit?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.