Hei,

Vil gjøre en avveksling i en bærende yttervegg. 3,2 m av ytterveggen nedenfor skal byttes ut mot 90x180 mm limtre (noe overdimensjonert da det skal bli skyvedører av glass under) stående på to søyler 115x115 mm. Har q= 2,64 kN/m over avvekslingsbjelken fra takbjelker (egenvekt + snølast) - har regnet om det til teoretiske verdier kN/m, det er egentlig punktlaster. Får følgende lasttilfelle mot bjelken:
Diagram som viser fordeling av last på en bærebjelke, inkludert egenvekt og takbjelkebelastning over en avstand på 3200 mm fra venstre.
Diagram som viser reaksjonskrefter på en bjelke, med merking ved 0 m og 3 m, illustrerer bjelkens bæring med piler oppover, verdien er 4.38 kN begge steder.
Diagram av skjærkraft og bøyemoment for en bjelke: toppgrafen viser en synkende grønn linje for skjærkraft, og bunngrafen viser en rød parabel for bøyemoment.

Nå til mine spørsmål:
1. Hvor bør avvekslingsbjelken plasseres i følgende vegg i høyden? Går det å sette den over den røde rektangelen, direkte under leid/bærlinje?
Byggtegning av yttervegg med rød rektangel rundt området hvor en bærebjelke på 90x180 mm skal plasseres, støttet av stolper på 115x115 mm.

Spørsmål 2. Skal søylen hvile mot svillen eller skal svillen sages bort der søylene skal stå? (antar at det er det første men spør for sikkerhets skyld).

Spørsmål 3. Hvordan kontrollerer jeg om betongplaten ifølge bildet nedenfor tåler det nye trykket fra søylen? Blir kun 0,35 MPa men vil være sikker. Vet noen hvordan man regner ut dette så settes det pris på en beskrivelse av beregningsgangen, jeg vil lære meg så mye som mulig.

Teknisk tegning av en bjelke i en vegg med dimensjoner og materialer spesifisert, inkludert betongplate og pelare for byggeprosjekt.

Ikke svar på dine spørsmål, men hvordan har du kommet fram til en 90x180mm bjelke? Min magefølelse er at den er for spinkel for en 3.6m åpning.

• Liker
HEA260
  • Laddar…
2,64 kN/m er en urealistisk lav utbredt last i den sammenhengen. Uten å kjenne til takkonstruksjonen og snøsonen synes jeg at verdien bør ligge i intervallet 8-16 kN/m. Da duger ikke 90x180 som @Gabbe1 påpeker. En mer realistisk dimensjon er 90x315-360. Da blir også søyletrykket et annet, gjetningsvis i intervallet 1-2 MPa. Om søylene havner på kantbjelken bør det ikke være noe problem, ellers kreves en form for forsterkning. Syllen bør sages bort. Formentlig er det bedre med 90x90 søyler som kan havne med en større del på kantbjelken. Fra lastsynspunkt er de tilstrekkelige.

• Liker
HEA260
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ikke svar på dine spørsmål, men hvordan har du kommet frem til en 90x180mm bjelke? Min magefølelse er at den er for spinkel for en 3.6m åpning.
Har nok blitt feil et sted hos meg, du har rett ser at det ikke holder med 90x180 når jeg regner om. Regner om nedenfor.

Nedbøyning:

3.2m åpning
Influensdybde avvekslingsbjelke: 3.7m (se tegning på eksisterende takstol nedenfor)
Lett yttertak, antar 0.5kN/m2 med takbjelker
Snølast 1kN/m2
Egenvekt 115x270 avvekslingsbjelke 5x0.115x0.270 = 0.2 kN/m

Lastkombinasjon 6.14b:
q= (0.5x3.7m + 0.2) + (1 x 3.7m) = 5.75kN/m

Lastkombinasjon 6.16b (krypning):
q = (0.5x3.7+0.2)+(0.1x1x3.7m) = 2.42 kN/m

Tester bjelke 115x270mm
E=13000MPa
I= 1.886 x 10^-4 m^4

Gir deformasjon 3.2mm
Krypdeformasjon 0.8 mm

Totalt 4 mm eller L/800

Takbjelke over åpning: Tegning av takstol med mål og spesifikasjoner for byggmåling, inkludert ulike bjelke- og festetypeangivelser.

Sist redigert:
J justusandersson skrev:
2,64 kN/m er en urealistisk lav utbredt last i den sammenhengen. Uten å kjenne til takkonstruksjonen og snøsone synes jeg at verdien bør ligge i intervallet 8-16 kN/m. Da duger ikke 90x180 som @Gabbe1 påpeker. En mer realistisk dimensjon er 90x315-360. Da blir også søyletrykket et annet, antakeligvis i intervallet 1-2 MPa. Om søylene havner på kantbjelken bør det ikke være noe problem, ellers kreves det en form for forsterkning. Syllen bør sages bort. Sannsynligvis er det bedre med 90x90 søyler som kan havne med en større del på kantbjelken. Ut fra lastsynspunkt er de tilstrekkelige.
Takk, du lokaliserte feilen i mine beregninger. Nye beregninger finnes i et annet svar lengre opp. Videre gjør din forklaring av fordeling av last på kantelement at jeg vurderer å bytte ut bjelke og søyle til noe med dybde 90mm (så lenge det holder for vindlasten).

Vet du hvor bjelken skal plasseres i veggen? Sage bort eksisterende bjelke over vindu og opp med avvekslingsbjelken under bæringen direkte?

Og hva for grunnforsterkning kan bli aktuelt i et tilfelle der søylen ikke havner på kantelement?

Sist redigert:
J justusandersson skrev:
2,64 kN/m er en urealistisk lav utbredt last i den sammenhengen. Uten å kjenne til takkonstruksjonen og snøsonen synes jeg at verdien bør ligge i intervallet 8-16 kN/m. Da duger ikke 90x180 som @Gabbe1 påpeker. En mer realistisk dimensjon er 90x315-360. Da blir også søyletrykket et annet, antagelig i intervallet 1-2 MPa. Om søylene havner på kantbjelken bør det ikke være noe problem, ellers kreves en form for forsterkning. Syllen bør sages bort. Sannsynligvis er det bedre med 90x90 søyler som kan havne med en større del på kantbjelken. Ut fra lastsynspunkt er de tilstrekkelige.
Blir for høyt stempeltrykk (avvekslingsbjelke mot regel 90x90). Må øke til søyle 115x115 for å klare stempeltrykket. Hvordan kontrollerer jeg så at grunnen holder nå når bjelken havner et stykke ut fra kantelementet? Merk at de resterende søylene i veggen er av dimensjon 90x120. Så søylen vil sitte på riktig plass, men trykket vil øke. Dermed kreves en beregningskontroll synes jeg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.