Bob_the_builder skrev:
Det holder ikke... jeg har lenge kjørt mac (har fortsatt en powerbook som riktignok ikke har vært i gang på et år nå), men har nå en pc som kjører windows, har aldri interessert meg for Linux og bygger løs(tre)virkehus...
;)
Oj da, der falt den teorien. Og jeg som hadde fundert så lenge... ;)
 
Nei teorien falt ikke helt!

Jeg er veldig imponert over enkelheten med steinhus og tilika macen, har 3 st en G4 på jobb og en G4 globe og en imac G3 hjemme!! (pc allergi)

;)
 
Vroom.
Man kunne nesten høre når denne tråden kjørte ut i grøfta... :)
 
KarlXII skrev:
Vroom.
Man kunne nesten høre når denne tråden kjørte ned i grøfta... :)
*Duns* ;)
Beklager om jeg blandet inn en distraksjon, men det er jo min tråd så jeg må vel skylde på meg selv. Kan vi forsøke å få tråden opp av grøfta igjen? Stein/tre-spørsmålet synes jo å interessere mange, så det burde ikke være helt umulig.

Hvordan er det egentlig med økonomi, økologi, energi, innendørsklima med mer i et steinhus?
 
KarlXII skrev:
Vroom. Man kunne nesten høre når denne tråden kjørte ut i grøften... :)
Da drar vi tråden opp på veien igjen!

Det finnes visse fundamentale forskjeller mellom stein- og trehus. Det er byggematerialet.

Alle har vel mer eller mindre hørt om sykehus-syken. Det kom noen år etter den store energikrisen. Da begynte alle hustilvirkere å isolere husene sine for mye, med alle slags problemer (mugg, råte, dårlig ventilasjon...)
Mange av disse problemene er nå rettet opp og trehusprodusentene har fått bukt med de fleste av disse problemene.

I forrige århundre ;D brukte man i stor utstrekning blåbetong, som inneholdt radon. Ikke spesielt hyggelig. Men i de lettbetongproduktene som produseres i dag brukes det garantert ikke noe som helst radonholdig materiale.

Hva vil jeg nå si med dette, det finnes ikke noe klart beste valg, verken i dag eller i morgen.

Personlig mener jeg at et steinhus er mer solid, gir et hyggeligere innendørsklima, og at det er stille.
Den som mener at et trehus kan bli like stille (lyddempende) som et steinhus har antagelig feil på hørselen ;)

At steinhus har en ekstra prispremie, tror jeg man kan overvinne med en viss egen innsats.

Forresten, jeg liker å ha det luftig rundt meg, høy takhøyde for eksempel. I et trehus, fra de som leverer ferdige veggelementer, er dine valgmuligheter begrenset. De klarer som oftest maks 2.70, men 2.40 er normalt.
Bygger du i stein, så murer du bare på ett eller flere lag stein til, så får du din ekstra takhøyde.
 
BoByggarn skrev:
Den som mener at et trehus kan bli like stille (lyddempende) som et steinhus har antagelig feil på hørselen  ;)
Hva sa du? 8)


Nei, for å være ærlig - at et betonghus skulle være mer lydisolerende enn et trehus kjøper jeg ikke. Før vi flyttet hit, bodde vi i et steinhus med leiligheter.
Noe mer lydhørt må man lete etter. Man hørte i prinsippet ALT fra naboene. Huset vi bor i nå er mye, mye stillere.
Det ER et spørsmål om konstruksjon, ikke materiale.
 
BTW, vi har mellom 3,60 og 7 meter takhøyde i stuen....
Men det er klart, det er ikke noe produksjonshus.
Derimot tror jeg ofte at det er byggeloven som begrenser hvilken takhøyde du endelig kan ha.

Nei, jeg tror det bare er følelsen som avgjør hvilket hus man vil ha. Fordeler og ulemper finnes med begge alternativene. Vi lurte på et betonghus før det til slutt ble et trehus, og det er ikke noe vi angrer på. Trehuset føles levende og åpent, et betonghus kan føles litt dødt. Mange setter pris på den følelsen...men jeg har fått nok av å bo i en bunker.
 
KarlXII skrev:
Trehuset føles levende og åpent, et betonghus kan føles litt dødt
I get your point! - du trives med knakingen i veggene du har i et trehus. Det gjør det hele levende! ;D
 
Tenkte bare gi tråden et lite dytt..
For det kan vel ikke være så ille at emnet er helt uttømt allerede? :)
 
Niklas L skrev:
Trodde bare jeg skulle gi tråden en liten dytt..
For det kan vel ikke være så ille at emnet er helt uttømt allerede? :)
Joda, jeg tror at trehus-tilhengerne har gått tom for argumenter... ;)
 
BoByggarn skrev:
Joda, jeg tror at trehusforkjemperne har slutt på argumenter...  ;)
Steinhusentusiastene virker ikke heller så aktive... ;)
Jeg er takknemlig for de svarene som har kommet inn hittil, det har vært veldig interessant. Men fortsett gjerne å argumentere.
 
Fru Lind skrev:
Själva materialet är billigt, vi har fått en offert på 120 000 för sten till ett 2-planshus på 280 kvm.

Nyckelfärdigt blir ett stenhus ca 20-30% dyrare än ett trähus, siffran ökar med höjden på huset. Kan man mura själv blir kostnaden en bråkdel, eftersom det inte är stenen som kostar. En av de leverantörer vi diskuterat med anser att tre oerfarna personer och en liten lyftkran murar ett 2-plans stenhus på 14 dagar. Vi räknar med tre månader  ;D
Nu ska vi se om vi kan sparka igång den här tråden igen.


Om Fru Linds uppgifter stämmer så borde man kunna bygga en stenkåk löjligt billigt (mycket billigare än trä) så länge man klarar av att mura den själv...

Eller?
 
Latterlig billig vet jeg ikke, men

Skalerer jeg bort alle nettverk, IHC, audio/video og annet lull-lull så bygde jeg et lettbetonghus (2000) på 208 m2 med integrert garasje, etc mm for mindre penger enn naboene ga for sine Älvsbyhus ODEN.

Da muret jeg og svigerfar (som er murer) alt + puss. Dessuten gjorde jeg all gulvlegging, maling, etc.

Muringen tok 9 dager.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke bygde innerveggene i lettbetong også.

Neste hus vil definitivt bli med kjeller. Helt i stein inkludert tak/bjelkelag.

For min del så valgte jeg steinmateriale, p.g.a dens enkelhet og at det var et betydelig mer fleksibelt materiale. At det så er dødt og uorganisk, er kun positivt.
 
TLovskog skrev:
Latterlig billig vet jeg ikke, men

Skreller jeg bort alle nettverk, IHC, audio/video og annet lull-lull så bygde jeg et lettbetonghus (2000) på 208 m2 med integrert garasje, etc mm for mindre penger enn naboene ga for sine Älvsbyhus ODEN.
...
Det høres jo veldig interessant ut. Har du mer info om hvordan du gjorde, hvilken type "stein" du brukte, om noen med tommelen strategisk plassert mellom lang- og ringfinger kan klare det mm?
Jeg prøvde å komme til nettsidene dine for å sjekke, men det virker som det er noen knuter på tråden et sted...
 
Når tråden uansett er i gang igjen:
Fru Lind lovet jo å komme tilbake med mer info om miljøaspektet. Noen som har sett henne her i det siste, eller som har helt egne argumenter for eller imot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.