15.935 lest ·
46 svar
16k lest
46 svar
Stein vs tre
Hei,
serveren bak lovskog.com har stått meg bi mange år, men har gitt opp. Uheldigvis har jeg selvfølgelig ingen backups, men jeg jobber med saken og kommer snart til å ha det hele ordnet.
Kan dog meddele at jeg er litt skeptisk til oppgaven ovenfor om 3 uerfarne kan bygge et hus på 14 dager som dessuten var i 2 etasjer. I hvert fall ikke 3 uerfarne som meg.
Dessuten var andre involverte skeptiske til det hele i starten, fram til det at jeg kunne vise til at den andre som skulle mure faktisk hadde gjort det i 40 år.
Det er ikke vanskelig, men det er mye praktisk håndlag og erfaring som kreves for at man skal få vinklene og veggene rette og glatte. En hel del fabrikkprodusert som skal passe etterpå.
Huset ble bygget i lettbetong, levert av Yxhult. Huset er enetasjes i T-vinkel og det tok som sagt 9 dager fra soloppgang til solnedgang i april 2000.
Det største problemet var å leie kranbiler og andre større maskiner for å løfte på plass en del større bjelker. Veldig få som var interesserte i å leie ut sine kunnskaper og maskiner til så små jobber.
serveren bak lovskog.com har stått meg bi mange år, men har gitt opp. Uheldigvis har jeg selvfølgelig ingen backups, men jeg jobber med saken og kommer snart til å ha det hele ordnet.
Kan dog meddele at jeg er litt skeptisk til oppgaven ovenfor om 3 uerfarne kan bygge et hus på 14 dager som dessuten var i 2 etasjer. I hvert fall ikke 3 uerfarne som meg.
Dessuten var andre involverte skeptiske til det hele i starten, fram til det at jeg kunne vise til at den andre som skulle mure faktisk hadde gjort det i 40 år.
Det er ikke vanskelig, men det er mye praktisk håndlag og erfaring som kreves for at man skal få vinklene og veggene rette og glatte. En hel del fabrikkprodusert som skal passe etterpå.
Huset ble bygget i lettbetong, levert av Yxhult. Huset er enetasjes i T-vinkel og det tok som sagt 9 dager fra soloppgang til solnedgang i april 2000.
Det største problemet var å leie kranbiler og andre større maskiner for å løfte på plass en del større bjelker. Veldig få som var interesserte i å leie ut sine kunnskaper og maskiner til så små jobber.
klipt og limt litt:
SPØRSMÅL & SVAR
BYGGMATERIALER
SPØRSMÅL:
Jeg har blitt tilbudt en kommunal tomt og skal bygge enebolig. Ett av spørsmålene er om vi skal bygge i Ytong eller tre. Hva er de 5-10 viktigste fordeler og ulemper med henholdsvis materialvalg?
SVAR:
Ytterveggsstammer sammen med takkonstruksjon av tre, prefabrikkert på fabrikk, monteres oftest på to dager. I disse elementene er vinduer og dører med glass montert. Man får da raskt en fukttett bygning, hvilket er meget vesentlig når det gjelder å forhindre oppkomst av mugg og råte. Ytterveggsstammer av tre kan kles med trepanel, som overflatebehandles hver 5-6 år. Alternativt kan de kles med celleplastisolering, som forutsettes med armert farget tynnpuss av noe slag. Denne sistnevnte isolerpustypen er følsom for slag og støt og er vanskelig å reparere. Trestammen har ganske dårlig varmekapasitet, dvs. den kan ikke lagre varme. Dette kan innebære at man får høy innetemperatur under en lengre varmeperiode om sommeren. Trestammalternativet gir relativt lave produksjonskostnader.
Ytterveggsstammer av lettbetong kan også monteres som elementer på noen dager. Takstoler og yttertak monteres på ytterligere noen dager. Vinduer og dører monteres deretter. Fasadeflater utstyres med armert tykk- eller tynnpuss, som males med egnet farge. Den lengre monteringstiden for lettbetongalternativet oppveies av at denne har mye større toleranse for fukt. Den kan ta opp fukt uten risiko for råte og mugg. Lettbetongstammen har også god varmekapasitet, dvs. den kan lagre varme. Man får da et svalere innendørsklima under en lengre varmeperiode om sommeren. Lettbetongalternativet gir noe høyere produksjonskostnader enn trealternativet.
/Bengt Bengtsson
-------------------------------------------------------------------
Sammen med fru Linds tilbud på 120 000 kr for stein til et hus på 280m2 høres det ut som lettbetong er guds gave til gjør-det-selv-byggeren!!!
Men seriøst, noen reelle ulemper må det vel finnes med lettbetong???
SPØRSMÅL & SVAR
BYGGMATERIALER
SPØRSMÅL:
Jeg har blitt tilbudt en kommunal tomt og skal bygge enebolig. Ett av spørsmålene er om vi skal bygge i Ytong eller tre. Hva er de 5-10 viktigste fordeler og ulemper med henholdsvis materialvalg?
SVAR:
Ytterveggsstammer sammen med takkonstruksjon av tre, prefabrikkert på fabrikk, monteres oftest på to dager. I disse elementene er vinduer og dører med glass montert. Man får da raskt en fukttett bygning, hvilket er meget vesentlig når det gjelder å forhindre oppkomst av mugg og råte. Ytterveggsstammer av tre kan kles med trepanel, som overflatebehandles hver 5-6 år. Alternativt kan de kles med celleplastisolering, som forutsettes med armert farget tynnpuss av noe slag. Denne sistnevnte isolerpustypen er følsom for slag og støt og er vanskelig å reparere. Trestammen har ganske dårlig varmekapasitet, dvs. den kan ikke lagre varme. Dette kan innebære at man får høy innetemperatur under en lengre varmeperiode om sommeren. Trestammalternativet gir relativt lave produksjonskostnader.
Ytterveggsstammer av lettbetong kan også monteres som elementer på noen dager. Takstoler og yttertak monteres på ytterligere noen dager. Vinduer og dører monteres deretter. Fasadeflater utstyres med armert tykk- eller tynnpuss, som males med egnet farge. Den lengre monteringstiden for lettbetongalternativet oppveies av at denne har mye større toleranse for fukt. Den kan ta opp fukt uten risiko for råte og mugg. Lettbetongstammen har også god varmekapasitet, dvs. den kan lagre varme. Man får da et svalere innendørsklima under en lengre varmeperiode om sommeren. Lettbetongalternativet gir noe høyere produksjonskostnader enn trealternativet.
/Bengt Bengtsson
-------------------------------------------------------------------
Sammen med fru Linds tilbud på 120 000 kr for stein til et hus på 280m2 høres det ut som lettbetong er guds gave til gjør-det-selv-byggeren!!!
Men seriøst, noen reelle ulemper må det vel finnes med lettbetong???
Klikk her for å svare