Nissens
I Ingvar 58 skrev:
Merkelig diskusjon om hammarbandet må jeg si. Noen ganger lurer jeg på om det sitter folk her som virkelig bygger noe, eller bare finner på.

I 'vanlige' villabygg har man liggende hammarband, og stående stendere under er på c/c 60. På annenhver stender havner da takstolene på c/c 120.

På et enklere bygg der veggstenderne står lenger fra hverandre setter man med fordel en stående stender innfelt under hammarbandet, som da gir en utrolig sterk kombinasjon.

Dette kan man såklart gjøre også når veggstenderne står på c/c 60, men det er overkurs.

Selv slår jeg alltid til en stående 145-stender UTENPÅ veggstenderne og bruker et hammarband som er 2 tommer bredere og da dekker den stenderen.
Den stående stenderen fungerer da som feste for panelet.
Holder med helt, akkurat så resonerer de som har bygd noe! 👍

useless useless skrev:
Det finnes jo ingenting som heter "stående hammarband". Hammarbandets oppgave er, som sagt flere ganger tidligere, å stabilisere veggen. Derfor skal det monteres liggende.
Regelen på høykant er en bjelke som holder opp takstolene, ingen hammarband.
Hvor har du kilde på det? Du som ikke engang vet hvilke krefter det tar opp, eller hvorfor man i det hele tatt har hammarband.

D Martin72 skrev:
Å ha et liggende hammarband har fordelen at kontakttrykket mellom takstol og hammarband blir lavere. For så stor spennvidde som dette garasjen har, tror jeg det er nødvendig.
Å ha et stående hammarband har fordelen at det bedre bærer de takstolene som ikke får en stående veggsøyle direkte under seg hvis de er forskjøvet mot takstolene (hvorfor man nå skulle bygge så dumt) samt er bedre om man direkte ved byggingen eller senere vil ha dører eller vinduer der det *burde* være en stående søyle.
Dvs: hvis man ikke helt vet hvordan man vil endre garasjen senere, så setter den kloke inn *både* et stående og liggende hammarband. Til en meget rimelig ekstra kostnad.
Slutt melding.
Kunne ikke sagt det mye bedre selv.

Nissens
A AG A skrev:
Kunne ikke sagt det mye bedre selv.
Nylig syntes du jo at det var helt normalt å ikke ha stående veggstendere under takstolen. Nå når noen skriver at det er tåpelig å forskyve de stående stenderne i forhold til takstolene så er du enig i det også.

Og liggende bjelker påsto du tidligere kan bære takstolene, men nå når noen sier at stående bjelker trengs hvis de stående veggstenderne ikke havner under takstolene så er du enig i det også.

Rett merkelig, men det er jo bra om du har kommet til innsikt. 😊

useless useless skrev:
Det finnes jo ikke noe som heter "stående hammarband". Hammarbandets oppgave er, som sagt flere ganger tidligere, å stabilisere veggen. Derfor skal det monteres liggende.
Regelen på høykant er en bjelke som holder opp takstolene, ikke noen hammarband.
Et hammarband satt "på høykant" stabiliserer også veggen. Kanskje til og med bedre, siden spik- eller skrueforbindelsen som fester det til reglene kan ta opp mye større krefter fordi de drar vinkelrett mot fibrene. Spesielt stor blir forskjellen hvis skrue brukes.

Slutt nå! Garasjen er allerede bygget og tråden har sporet av helt. Hammarband har alltid ligget flatt over stående reglene like godt som veggbånd alltid er og har vært innfelt i stående reglene. Alle andre oppdiktede betegnelser er feil.
Diskusjonen er avsluttet.

• Liker
Nissens og 2 andre
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hvor har du kilde på det? Du som ikke engang vet hvilke krefter det tar opp, eller hvorfor man engang har hammarband.
Hvor har du din kilde som du ivrig kjemper for? Les Träinformation, der står det sikkert hva det heter.

Ser nå som vanlig at en tråd ikke slutter, men skal kommenteres i det uendelige, nå 217 lang + min. Bygget er sannsynligvis ferdig. TS tok til seg det med avstivere for stabilitet og er nok glad for det, så det ikke skled og falt sammen. TS synes nok at det er nok nå med forskjellige ting angående det ene eller det andre. Så en avslutning på tråden er nok en god idé.

• Liker
datja og 1 annen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ser nå som vanlig at en tråd ikke slutter, men skal kommenteres i det uendelige, Nå 217 lang + min. antakelig er byggingen ferdig. TS tok til seg direkte det med støtter for stabiliteten og er nok glad for det, slik at det ikke skyvde og falt sammen. TS synes nok at det er nok nå med forskjellige ting angående det ene eller det andre. Så en avslutning på tråden er nok en god idé.
Du ser ut til å synes det er spennende nok til å orke å lese og kommentere. Kanskje skal kjøre en runde til for lesernes skyld?

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du virker til å synes det er spennende nok til å orke å lese og kommentere. Kanskje skal kjøre en runde til for lesernes skyld?
Svar nei men jeg får indikasjon på en tråd som jeg har deltatt i. Men det er som vanlig også for deg å være inne og svare på en hel del som kommer. Det gjør ikke jeg, men holder meg til det som virker å være relevant å svare i med de kunnskapene jeg har. For øvrig så kan jeg lese noe men ikke svare. Du tenker på denne tråden, hvor mange innlegg har jeg gjort. Et par stykker og det er nok for meg og ikke snurre rundt med kanskje uvesentlige kommentarer. Får se hvordan det blir fremover i tråden om den skal tangere 500 strekket eller.

• Liker
seniorkonsult
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dett gjør ikke jeg, men holder meg til det som virker å være relevant å svare i med de kunnskapene jeg har.
Ja, hver og en svarer etter evne...

• Liker
bossespecial og 1 annen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nei men jeg får indikasjon på en tråd som jeg har deltatt i. Men det er som vanlig også for deg å være inne og svare på en del som kommer. Det gjør ikke jeg, men holder meg til det som virker å være relevant å svare i med den kunnskapen jeg har. For øvrig kan jeg lese noe men ikke svare.
Du tenker på denne tråden, hvor mange innlegg har jeg gjort. Et par stykker og det er nok for meg og ikke snurre rundt med kanskje uvedkommende kommentarer. Får se hvordan det blir fremover i tråden om den skal tangere 500 streken eller.
Du kan slutte å følge tråden om du vil, den funksjonen finnes. 👍

Har ikke lest alle svar og ts har vel utbedret problemet.
Hva jeg kan se på bildene så bygde byggmesteren vår garasje på samme måte som ts men med skråstivere skrudd i stenderverket og i betonggulvet og skråstivere i takstolene som ble fjernet når rupanelet og ytterpanelet hadde blitt spikret.

J jonaserik skrev:
Dett gjør ikke jeg, men holder meg til det som virker å være relevant å svare i med den kunnskapen jeg har. For øvrig så kan jeg lese noe men ikke svare.
OK, da skjønner vi.

S seniorkonsult skrev:
Slutt nå! Garasjen er allerede bygd og tråden har sporet av helt. Hammarband har alltid ligget flatt over stående bjelker like mye som veggband alltid er og har vært felt inn i stående bjelker. Alle andre oppdiktede benevnelser er feil.
Diskusjonen er avsluttet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Väggband
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hammarband
Ja, alle er visst ikke enige om forskjellen mellom veggband og hammarband.... Eller om det er noen. Eller om "det avhenger"....
Og i visse tilfeller kalles det røstband, for kortsidens vegger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.