Du kan bruke 45x70. Men min mening er at det ser litt "risete" ut.
Vi kjører med 145 rett gjennom. Men det har kun med utseendet på veggene å gjøre, ikke med holdbarheten.
Hvis man har lite plass kanskje man skal gå for "tynne" vegger, men har man plass til overs synes jeg man skal ha tykke vegger.
Vi kjører med 145 rett gjennom. Men det har kun med utseendet på veggene å gjøre, ikke med holdbarheten.
Hvis man har lite plass kanskje man skal gå for "tynne" vegger, men har man plass til overs synes jeg man skal ha tykke vegger.
Vil man lydisolere så skal man ikke gå opp i regelstørrelse. Enten så setter man doble plater på veggen gips/spon eller om det ikke er nok så bygger man to tynne vegger ved siden av hverandre. For eksempel 45X70 luftspalte ny 45X70. Dette demper betydelig mer enn mer isolasjon så lenge ikke isolasjonen er spesialisolasjon beregnet for akkurat lydisolering. For å få god lydisolering så gjør jeg en kraftig forenkling og sier at veggen skal være tung og bestå av flere forskjellige materialer.
Det jeg mente med høyere lydklasse er at med mer avstand mellom platene, får du en bedre lavfrekvens i veggen. Man får også en bedre lydisolering på grunn av avstanden mellom massene.mats_o skrev:Vil man lydisolere bør man ikke øke dimensjonen på stenderne. Enten så setter man doble plater på veggen gips/spon eller hvis det ikke holder bygger man to tynne vegger ved siden av hverandre. F.eks 45X70 luftspalte ny 45X70. Dette demper betydelig mer enn mer isolasjon så lenge isolasjonen ikke er spesielt laget for lydisolering. For å få god lydisolering, forenkler jeg kraftig og sier at veggen skal være tung og bestå av flere forskjellige materialer
Og vil man ha lydklasse, så driter man i spon og tar 3 lag gips doble stendere og så videre... Men det er en annen historie... Stendervegger innenfor én og samme bolig med mer enn 40 dBA R'w er stort sett latterlig. Dette oppnår man med 70 stendere 30 mm isolasjon og 2 lag gips, velger man å bytte ut 1 lag gips mot spon eller annet tremateriale får man rundt 36-38 dB lydisolering... Har man samme konstruksjon med 95 stendere klassifiseres den til 44 dB.
Klikk her for å svare