(Provar i denne kategorien isteden, beklager for dobbelpublisering :/)

Hei, jeg har tenkt en stund på å bygge en fritidsbolig, jeg som mange andre liker låvehus-estetikken samt den enkle konstruksjonen. Etter mye etterforskning heller det mot å bygge i løsvirke, det forutsetter dog et godt forarbeid da jeg ikke har bygd et helt hus tidligere. Den siste uken har jeg sittet og tegnet i SketchUp. Tanken er at jeg skal få med så mye som mulig dvs, el, VVS kunne beregne materialforbruk etc. Alt for å gjøre byggingen mindre vanskelig.

Nå har jeg tegnet en stamme (dog uten vinduer og dører) som jeg gjerne vil ha tilbakemelding på. Jeg skal avstemme alt med en konstruktør før, men tenker at det finnes mange kloke her.

Yttermål: 4800x14000

Bærebjelker: 45x220
Bunnbjelkelag har cc600, 45x220
Veggstamme: 45x195
Mellombjelkelag: 45x220 cc600 + Lettbjelke BI220 cc300. Innervegger vil støtte opp under delen med cc600

Har sikkert gjort feil og glemt ting, derfor spør jeg her :)

• En digital skisse av en husstamme i gul, sett ovenfra, uten vinduer eller dører, med synlige bjelker og strukturelle elementer.
  • 3D-modell av husstamme i løsvirke uten vinduer eller dører, med takstoler, bjelkelag og stolper. Viser konstruksjonsdetaljer for fritidsbolig.
  • Tegning av en husstamme i tre, sett fra siden, med søyler, uten vinduer eller dører. Viser bjelkelag og støttesøyler for byggeprosjekt.
  • Tegning av en husstamme i Sketchup med gul ramme og vertikale stolper, ingen dører eller vinduer, på betongpilarer.
  • Skisse av en fritidshus-stamme sett ovenfra, med gul fargekode, viser bjelker og støtter uten vinduer eller dører.
  • 3D-modell av en husram med trevegger og gulvbjelker, uten vinduer eller dører, designet i SketchUp for et fritidshusprosjekt.
Den nedre bærbjelken, altså den som ligger på plintene, trenger trolig å være kraftigere, litt avhengig av hvordan man regner at den samvirker med øvrige langsgående 45x220.

Du trenger ikke ha flere stolper i veggen der bjelkelaget er s300. Det er allerede kraftig overdimensjonert med 45x195 på s600. (Men det trengs jo for isolasjonstykkelsen)

Som jeg kan se, har du 4 langsgående bjelker ved mellomgulvet, dette blir både unødvendig mye materiale og en unødvendig kuldebro. Best isolert og minst materiale blir det hvis man lar ytterveggens bjelker gå hele veien opp og legger bærbjelken for mellomgulvet innvendig.

jmf denne konstruksjonen der bjelkelaget sitter innvendig.
Bygningstegning som viser tverrsnitt av en vegg- og takstruktur, inkludert detaljer om isolasjon, materialer og lagtykkelser.

Sist redigert:
Pent opptegnet, er det gjort i gratisversjonen?

larsbj larsbj skrev:
Den nedre bærelinjen altså den som ligger på plintene trenger antagelig være kraftigere, litt avhengig av hvordan man beregner at den samvirker med øvrige langsgående 45x220.

Du trenger ikke ha flere stolper i veggen der bjelkelaget er s300. Det er allerede godt overdimensjonert med 45x195 på s600. (Men det trengs jo for isoleringstykkelsen)

Som jeg kan se, har du 4 langsgående bjelker ved mellomgulvet, dette blir både unødvendig mye materiale og en unødvendig kuldebro. Best isolert og minst materialbruk blir det om man lar ytterveggsbjelkene gå hele veien opp og legger bærelinjen for mellomgulvet innvendig.

sammenlign denne konstruksjonen der bjelkelaget sitter innvendig.
[bilde]
Toppen, skal skissere ut en ny variant med din feedback i tankene.

• Liker
och en till
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Snyggt uppritat, är det gjort i gratisversionen ?
Takk! det er SketchUp Make 2017. Alle bestanddelene (reglar, panel, isolering, skivmaterial etc) er laget som "components" så endrer du mastern så endres alle, ganske smidig. Tanken er at jeg skal tegne inn el, vann og ventilasjon også, alt skal liskom finnes der. Tenker at jeg minimerer antallet uforutsette hendelser da, selv om de såklart kommer dukke opp uansett :)

• Liker
larsbj
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Den nedre bæringen altså den som ligger på søylene trenger sannsynligvis å være kraftigere, litt avhengig av hvordan man regner at den samarbeider med øvrige langsgående 45x220.

Du trenger ikke ha flere stolper i veggen der bjelkelaget er s300. Det er allerede solid overdimensjonert med 45x195 på s600. (Men det trengs jo for isolasjonstykkelsen)

Som jeg kan se har du 4 langsgående bjelker ved mellombjelkelaget, dette blir både unødvendig mye materiale og en unødvendig kuldebro. Best isolert og minst materiale blir det om man lar ytterveggsbjelkene gå hele veien opp og legger bæringen for mellombjelkelaget innvendig.

jf. denne konstruksjonen der bjelkelaget sitter innvendig.
[bilde]
Hva tror du om dette?

• Treramme for terrasse eller veranda med gul rekkverk og flere stolper. Designet er en 3D-modell med åpne sider. Hva synes du om dette?
  • Modell av en byggekonstruksjon med treinnrammede vegger og fundament, sett i et 3D-designprogram.
  • 3D-modell av en konstruksjon, sannsynligvis et hus, med gule stolper og bjelker på grå fundament. Visning fra fronten.
  • 3D-modell av en trekassekonstruksjon på fire hjul, muligens for et spesifikt byggprosjekt.
  • Liker
Zlingo og 1 annen
  • Laddar…
O oswim skrev:
Hva tror du om dette?
Det der tror jeg på.
Mindre materialer
Mindre kuldebroer
Og Mindre jobb.
Dessuten raskere å få på taket i byggfasen.

Man kunne tenke på å bytte de to 45x220 i bunnen mot en limtre, og dermed få ned høyden litt og kanskje lettere å få det solid.

O oswim skrev:
(Prøver i denne kategorien i stedet, sorry for dobbeltpublisering :/)

Hei, jeg har fundert en stund på å bygge en fritidsbolig, jeg, som mange andre, liker låvehus-estetikken samt den enkle konstruksjonen. Etter mye research heller det mot å bygge i byggesett, men det forutsetter et godt forarbeid da jeg ikke har bygget et helt hus tidligere. Den siste uken har jeg sittet og skissert i SketchUp. Tanken er at jeg skal inkludere så mye som mulig, dvs. el, VVS, kunne beregne materialforbruk etc. Alt for å gjøre byggingen mindre vanskelig.

Nå har jeg skissert en ramme (dog uten vinduer og dører) som jeg gjerne vil ha tilbakemelding på. Jeg skal dobbeltsjekke alt med en konstruktør, men tenker at det finnes mange kloke her.

Yttermål: 4800x14000

Bærebjelker: 45x220
Bunnsvill har cc600, 45x220
Veggramme: 45x195
Mellometasje: 45x220 cc600 + Lettbjelke BI220 cc300. Innervegger vil støtte opp under delen med cc600

Har sikkert gjort feil og glemt ting, derfor spør jeg her :)
Skal du ikke tegne din planløsning og de ytre overflatene først, før du lager en superdetaljert ramme?

A andersmc skrev:
Skal du ikke tegne din planløsning og de ytre overflatene først, før du lager en superdetaljert stamme?
A andersmc skrev:
Skal du ikke tegne din planløsning og de ytre overflatene først, før du lager en superdetaljert stamme?
Hei! Jo, jeg har skissert en planløsning. Kan legge den ut her i kveld :D

A andersmc skrev:
Skal du ikke tegne planløsningen og de ytre flatene først, før du lager en superdetaljert stamme?
Her kommer planløsning (som sikkert har forbedringspotensial. Husets størrelse og mål er dog satt. Jeg har kikket på Arvesunds ladhus og tatt inspirasjon fra dem.

• Planløsning av hus inspirert av Arvesunds ladhus, med kjøkken, bad og to soverom.
  • Planløsning av et hus med to soverom, inspirert av Arvesunds ladhus. Huset har fast størrelse og mål.
  • Liker
larsbj
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Det der tror jeg på.
Mindre materiale
Mindre kuldebroer
Og Mindre jobb.
Dessuten raskere å få på taket i byggfasen.

Man kunne fundere på å bytte de to 45x220 i bunnen mot en limtre, og dermed få ned høyden litt og kanskje lettere få det stabilt.
Ok, mener du å bytte ut bjelkene (6 stk 45x220) mot LT som ikke er like høy?

Fin modell. Jeg tenkte på to ting, du nevner bærende innervegger i første innlegg. De trenger du også inkludere i stommen.

Så er det relativt få fundamentpunkter som gir høye lastkonsentrasjoner. Hva slags grunn er det? Tenker på grunntrykket og setninger.

• Liker
oswim
  • Laddar…
W witten skrev:
Fin modell. Jeg tenkte på to ting, du nevner bærende innervegger i første innlegg. De må du også inkludere i stommen.

Så er det relativt få fundamentpunkter, noe som gir høye lastkonsentrasjoner. Hva er det for mark? Tenker på grunntrykket og setninger.
Bra der! Jeg lager en skisse inkludert bærende innervegger.

Fundamentpunktene innser jeg nå er helt underdimensjonert for mitt valg av bærebjelke (Træguidens dimensjoneringstabell). Markforholdene vet jeg ikke siden jeg ikke har noen tomt nå, ser på tomter med fjell dog, men det må tilpasses når jeg vet underlaget :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.