Hei, jeg har fundert en stund på å bygge et fritidshus, jeg som mange andre liker låvehus-estetikken samt den enkle konstruksjonen. Etter mye etterforskning så heller det mot å bygge i løsvirke, det forutsetter dog et godt forarbeid da jeg ikke har bygget et helt hus tidligere. Den siste uken har jeg sittet og skisset i SketchUp. Tanken er at jeg skal få med så mye som mulig, dvs, el, vvs kunne regne på materialforbruk etc. Alt for å gjøre byggingen mindre vanskelig.

Nå har jeg skisset på en stamme (dog uten vinduer dører) som jeg gjerne vil ha tilbakemelding på. Jeg skal avstemme alt med en konstruktør før men tenker at det finnes mange kloke her.

Yttermål: 4800x14000

Bjelker: 45x220
Bunnsvill har cc600, 45x220
Veggstamme: 45x195
Mellombjelkelag: 45x220 cc600 + Lettbjelke BI220 cc300. Innervegger vil støtte opp under delen med cc600

Har sikkert gjort feil og glemt ting, derfor spør jeg her :)

• Skisse av et hus i planleggingsfasen, viser en grunnstruktur av bjelker og stendere, sett ovenfra. Mangler detaljer som vinduer og dører.
  • Digital modell av et fritidshus, viser stenderverk og bærende elementer i tre, uten vinduer og dører, skapt i SketchUp.
  • 3D-modell av et fritidshus sitt rammeverk uten vinduer og dører, med takstoler, gjengitt i gul farge. Skapet i SketchUp.
  • Sketchup-tegning av en trestamme for et fritidshus, med vertikale og horisontale støttebjelker, uten vinduer eller dører.
  • Skisse av en bygningsramme i tre med vertikale og horisontale bjelker, uten vinduer og dører, sett fra siden.
  • Planvisning av et skissetegnet husramme i gult treverk, sett fra toppen uten vinduer og dører, med detaljerte stagplasseringer.
Pent tegnet
Uten å ha regnet på noe.
Skulle jeg si at bæringen er litt svak med den spennvidden 14800/4 mm, selv om den i viss grad samvirker med de andre 45x220 som er langs langsiden.
Så kan jeg synes at du gjør en unødvendig komplisert konstruksjon ved mellometasjen. Jeg liker å ha hele veggstendere fra gulvbjelkelaget til taket. Og deretter bygge mellometasjen innvendig. Lett å bygge, mindre materiale og færre kuldebroer.

• Liker
oswim
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Flott tegnet
Uten å ha regnet på noe.
Vil jeg si at bjelken er litt svak med den spennet 14800/4 mm, selv om den i viss grad samarbeider med de andre 45x220 som er langs langsiden.
Så kan jeg synes at du gjør unødvendig komplisert konstruksjon ved mellomdekke. Jeg liker å ha hele veggstendere fra gulvbjelkelaget til taklaget. Og deretter bygge mellombjelkelaget innvendig. Lettere å bygge, mindre materiale og færre kuldebroer.
Takk! :) Er ikke helt med på hvilken bjelke du sikter til? Smart idé der med veggbjelkene, kommer til å ta en runde til med det i tankene :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.