Har sett rundt litt uten å finne et svar.
Jeg har nylig startet en renovering av kjellerstuen.
Vi har drenert rundt og isolert fra utsiden. Nå har jeg begynt å sette opp stålregler innvendig og har satt reglene opp mot ytterveggen uten luftspalte.
Min tanke er nå: er det tilstrekkelig som luftspalte hvis jeg nå etterlater litt rom mellom gulv/tak når jeg monterer plate-materialet samt ventilerende sokler på det? Eller bør man rive ned hele greia og begynne på nytt?
Jeg har nylig startet en renovering av kjellerstuen.
Vi har drenert rundt og isolert fra utsiden. Nå har jeg begynt å sette opp stålregler innvendig og har satt reglene opp mot ytterveggen uten luftspalte.
Min tanke er nå: er det tilstrekkelig som luftspalte hvis jeg nå etterlater litt rom mellom gulv/tak når jeg monterer plate-materialet samt ventilerende sokler på det? Eller bør man rive ned hele greia og begynne på nytt?
Nei det kommer ikke til å være nok. Luften vil jo ikke kunne sirkulere da.
Vil du det så kanskje det går at du klipper opp i reglene som går langs gulv og tak. Du må klippe opp mellom alle vertikale reglene så en hel del klipping (men ganske raskt gjort i motsetning til å gjøre om alt).
Vil du det så kanskje det går at du klipper opp i reglene som går langs gulv og tak. Du må klippe opp mellom alle vertikale reglene så en hel del klipping (men ganske raskt gjort i motsetning til å gjøre om alt).
Takk, smart tenkt
hva finnes det for risikoer med å på gulvet legge tjærepapp-cellplast-gulvspon? Er dette en god idé eller bør man unngå denne typen konstruksjon?
Kjør med denne først i stedet:
https://www.bauhaus.se/fuktskyddsmatta-isola-bla-platon-1-07x10m-10-7m
Og denne gangen les deg opp før du begynner slik at du får luftcirkulasjonen riktig på én gang.
https://www.bauhaus.se/fuktskyddsmatta-isola-bla-platon-1-07x10m-10-7m
Og denne gangen les deg opp før du begynner slik at du får luftcirkulasjonen riktig på én gang.
Så en bra løsning her er å bruke fuktisolermatte/Platon - celleplast - gulvspon og deretter det ferdige gulvet?
finnes det noen fordel med å ha eller utelate celleplasten, bortsett fra at takhøyden blir høyere?
trenger man noen primer mot betongen? Hele kjellergulvet har blitt slipt betongrent
finnes det noen fordel med å ha eller utelate celleplasten, bortsett fra at takhøyden blir høyere?
trenger man noen primer mot betongen? Hele kjellergulvet har blitt slipt betongrent
Cellplasten har du for varmen sin skyld.Amatörbygge skrev:
Du trenger ingen primer for platonmattens skyld.
Men som sagt, sjekk opp noen produsenters instruksjoner og kjør i henhold til dem så blir det nok bra!
Ok, takk for tipsene.
Finnes det noen regel for i hvilken rekkefølge man setter gulv/vegg/tak?
Bør man legge alt opp til gulvspon og deretter montere vegg kledning og til slutt takpanel?
Finnes det noen regel for i hvilken rekkefølge man setter gulv/vegg/tak?
Bør man legge alt opp til gulvspon og deretter montere vegg kledning og til slutt takpanel?
Klikk her for å svare