Hei

Tenkte å se om det finnes noen som kan hjelpe meg med et problem. Mitt problem er at når man som amatør lytter til folk som man tror kan byggkonstruksjon men det viser seg å være helt feil!

Vel, ingenting alvorlig har ennå skjedd, men...

I stuetaket til overetasjen har det blitt lagt inn limtrebjelker (42x180mm) cc 600mm, og nå etter noen uker har bjelkene begynt å svikte. Rommets mål er 6,0m x 3,95m

Og nå når man ser seg litt rundt, innser jeg at det skulle være en helt annen dimensjon på bjelkene.

Min tanke er å legge inn 2 stålbjelker, tversgående, som bærere for avlastning. De skal ligge etter 2,0m henholdsvis 2,4m.

Er det noen som kan gi litt råd og tips om dette?

F.eks. dimensjon på stålbjelken?

mvh Jocke

Hvilken spennvidde ville det bli på ståldragere?
6 m eller 3,95 m?

Tillegg:
Du skriver
De skal ligge etter 2,0m hhv 2,4m .
Hva mener du?

ja det glemte jeg å fortelle :)
men 3,95m

bjelkene på 6 meter avlastes med 1 ståldrager etter 2m og neste etter 2,4 m

Antar at du da må regne med at stålbjelkene tar hele lasten. Tror ikke du kan klare å få til å kombinere tre + stål å få en utregning på dimensjoner på det?

Var snakk om noen stålbjelker man skrudde på eksisterende regel for å forsterke den i en tråd her for en stund siden.
Sås i noe av de kjære byggfuskprogrammene, husker dog ikke hvilket.
Føles rent spontant mer fornuftig synes jeg.

ok
stålbalkar som man skruvar på eksisterende regel virker ifsg bra men eftersom jag
allerede har isolert-plastet- gleset føles det likevel som om det er "enklere" å løfte opp de eksisterende med tverrgående bjelker
men, jeg skal lete opp tråden kan være en god idé likevel.

Har du plass til det? Det senker jo takhøyden ganske mye med en underliggende ståldrager.

ja høyden på taket blir jo senket men det har jeg tatt med i beregningene.
huset er så gammelt så i dette hus finnes ingen standardhøyde uansett :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.