1.910 lest ·
10 svar
2k lest
10 svar
Stål: Firkantet rør 80x80x6 mm med 6 m spennvidde?
Noen som har peiling på hvordan et 6 m langt 80x80x6 mm firkantrør som legges opp i endene sånn at det får 6 m spennvidde vil klare seg hvis man belaster det med 200 kg på midten? Egenvekten er ca. 80 kg. Lasten vil være primært statisk (100 kg), men av og til vil man gå på den (+100 kg dynamisk).
Tanken er at det skal kles inn med en "gipsboks" (utendørsgips, utendørs) som deretter skal pusses. Dømt til å mislykkes eller? Sprekker i puss og lignende kanskje?
Tanken er at det skal kles inn med en "gipsboks" (utendørsgips, utendørs) som deretter skal pusses. Dømt til å mislykkes eller? Sprekker i puss og lignende kanskje?
Det blir garantert sprekker, i alle fall hvis du går på den.
Kan du ikke gå opp i dimensjon og velge type 160x80 (eller hva som nå finnes) på høykant?
Nå har jeg ikke regnet på ovennevnte tilfelle (orker ikke lete frem tabeller og formler) men jeg har meget vanskelig for å tenke meg at det blir så stivt som man ønsker.
/Kent
Kan du ikke gå opp i dimensjon og velge type 160x80 (eller hva som nå finnes) på høykant?
Nå har jeg ikke regnet på ovennevnte tilfelle (orker ikke lete frem tabeller og formler) men jeg har meget vanskelig for å tenke meg at det blir så stivt som man ønsker.
/Kent
Hvordan gjør du det med bibeholdt styrke og hvordan skal den bøyes til? En I-bjelke bøyes ikke spesielt lett.
Er det ikke å gjøre ting litt unødvendig kompliserte, spesielt siden man oftest vil ha ting i vater.
Leker man med dimensioner så lar man i så fall trekantformen på konstruksjonen peke nedover i dette tilfellet.
/Kent
Er det ikke å gjøre ting litt unødvendig kompliserte, spesielt siden man oftest vil ha ting i vater.
Leker man med dimensioner så lar man i så fall trekantformen på konstruksjonen peke nedover i dette tilfellet.
/Kent
Da får det bli en gjetning... Ikke mer enn en ren gjetning.
Kikket litt og mitt svar blir en normal I-bjelke som er 200 mm høy.
De som orker å regne på det kommer nok til å lande der omkring, kruxet er den dynamiske lasten når man går og hopper rundt på bjelken.
Som sagt en gjetning som jeg tror ligger innenfor toleransen +/- 40
La noen som virkelig kan regne på det.
/Kent
Kikket litt og mitt svar blir en normal I-bjelke som er 200 mm høy.
De som orker å regne på det kommer nok til å lande der omkring, kruxet er den dynamiske lasten når man går og hopper rundt på bjelken.
Som sagt en gjetning som jeg tror ligger innenfor toleransen +/- 40
La noen som virkelig kan regne på det.
/Kent
Gjelder lasten "bare" 200 kg på midten så holder det med en IPE160...
Klikk her for å svare