Hei!
Vi planlegger å bygge et gjerde rundt vår tomt.
Det er en ganske stor tomt.
Vi vil verken ha spisse eller rette bord, på overkanten altså, men avrundede. Har sett slike på mange tomter! Spørsmålet er nå om noen har tips på hvor man kan kjøpe ferdigkappede bord? Eller må vi laste opp med stikksagblader og slipemaskin og begynne å kappe og skjære selv?

Takk på forhånd for alle tips!
 
Søk på "överliggare" så skal du nok finne en hel del.
 
Jeg står overfor samme utfordring som ts. Noen som har et bra forslag på en løsning/metode?
 
Å kjøpe vet jeg ikke noe sted. Det høres ut som en hyggelig oppgave for en hobby snekker. Bygge mal for stikksagen, velge riktig sagblad, trene på plankebiter, grovkappe plankene, sage rundt dem. Jeg gjorde så når jeg skulle forme avrundede hjørner på eikeplanker. Det tok en del tid med malbygging og å velge riktig sagblad.
 
Du fester stikksagen/sirkelsagen i en jigg der den er låst i riktig radius. En sirkeljigg, bare ment for brettets bredde.

Men jeg skulle bestille.
http://www.matra.nu/staket.htm
Vi har brukt firmaet, men det var lenge siden.
 
Z z_bumbi skrev:
Du fester stikksagen/sirkelsagen i en jigg der den er låst i riktig radius. En sirkeljigg, men bare beregnet for bredden av bordet.

Men jeg ville bestille.
[lenke]
Vi har brukt firmaet, men det var lenge siden.
Med sirkelsag funker det ikke.
 
Jeg brukte en hjemmelaget stikksaghåndtak og sagde de nye terrassebordene. Ligner første bildet. Både avrundet overdel og litt krimskrams nederst. Ble ikke millimeterpresisjon, men klart godkjent. Freste også profil på forsiden senere.

/Høghus

En stokksag holder som brukes til å skjære altanplanker, med en treplanke plassert for kutting og hendene som styrer materialet.
Et tre-gjerde med dekorativt utskjærte planker. En hvit blomsterpotte med blomster henger på gjerdet.
 
Du harvhekr
T Thomas_Blekinge skrev:
Med sirkelsag funker det ikke.
Nei jeg vet ikke riktig hva jeg tenkte på Antakelig på en båndsag og så koblet jeg bort hjernen.
 
Jeg har testet med stikksag og det ble dessverre ikke så bra. Spesielt vanskelig å få begge sidene fine selv om jeg tok det langsomt og lot bladet jobbe. Kanskje det er øvelse og teknikk eller feil sagblad. Vurderer å grovsage og deretter slipe til det, men det føles vanskelig å lage 100 helt like. Vurderer å frese i stedet, men eier ingen håndoverfres. Siden spjeldet bare er 40mm bredt, er jo radiusen forholdsvis liten, det gjør det vanskeligere å lykkes med stikksagen sammenlignet med en større radius.
 
C Chokladmonster skrev:
Jeg har testet med stikksag og det ble dessverre ikke så bra. Spesielt vanskelig å få begge sidene fine selv om jeg tok det sakte og lot bladet jobbe. Kanskje øving og teknikk eller feil sagblad. Vurderer å grovskjære og deretter slipe det, men det føles vanskelig å lage 100 like. Vurderer å frese i stedet, men eier ingen håndoverfres. Siden spilen bare er 40mm bred, er jo radien forholdsvis liten, noe som gjør det vanskeligere å lykkes med stikksagen sammenlignet med en større radie.
Å sage med stikksag er mye en materialsport.
God maskin med bladkontroll, riktig blad for oppgaven og riktig pendling på bladet.

Jeg prøvde en gang å sage i gulvplater for en datahall med en dårlig sag/dårlig blad. Det er ordentlig tykke fiberplater. Så fort jeg begynte å sage en kurve, begynte bladet å helle, og det var ikke 90 grader snitt lenger.

/Höghus
 
C Chokladmonster skrev:
Jeg har testet med stikksag og det ble ikke så bra dessverre. Framfor alt vanskelig å få begge sidene fine til tross for at jeg tok det sakte og lot bladet jobbe. Kanskje øvelse og teknikk eller feil sagblad. Vurderer å grovsage og deretter slipe til det, men det føles vanskelig å lage 100 like. Vurderer å frese i stedet, men eier ingen håndoverfres. Siden spilen bare er 40mm bred så er jo radiusen forholdsvis liten, det gjør det vanskeligere å lykkes med stikksagen sammenlignet med en større radius.
Så skrøpelig som 40mm ville jeg saget av hjørnene på bordsag/kløvsag deretter båndpusset med grovt papir for radiusen
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.