Jeg skal bytte balkongrekkverk til et som passer husets årgang. Har funnet bilder av den gamle inngangen og vil etterligne dette. Hvordan lager jeg balkongstolpene på best mulig måte? Se bilde av de gamle stolpene og en tegning av tenkt utseende. Jeg har tenkt å sage ut en avrundet form fra to sider av stolpen med en mal og deretter slipe til en jevn form. Blir altså ikke en helt rund topp.

Hvordan gjør jeg dette på best måte?
Takknemlig for tips om verktøy og metode for best resultat for en hjemmefikser.

• Gammelt balkongrekkverk med firkantede stolper og avrundet topp, hvitmalt treverk ved gammel entré.
  • Skisse av en trestolpe med instruksjon om hvordan kutte rundede former fra toppen ved hjelp av en mal. Markeringer viser hva som skal fjernes.
T
Det kommer jo an på hvilke verktøy du har. :D

Jeg ville ha grovkuttet og deretter brukt en vanlig håndhøvel.

Har du ingen høvel så skaff en... ;) eller så må du bruke rasp, og i mangel på rasp en bit list med grovt sandpapir limt på.

Hvis du er mer for maskiner, så kanskje en båndsliper for det grove og deretter gå videre med en eksentersliper.

Hvis du ser på skyggene på bildet, er det ikke helt rundslipt, men det er fire buede sider og litt av en kant i vinkelen mellom dem. Du kan jo velge hvor markert den kanten skal være.

• Liker
Pmbbygger
  • Laddar…
-Marker
- grov sage
- Slipe med valgt metode - Høvel, båndsliper, eksentersliper, slipeskive på vinkelsliper etc.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.