Jeg holder på med baderomsrenovering og har nå åpnet opp veggene for å muliggjøre skjult rørlegging. Eksisterende liggende bjelker er kun 45mm, så jeg trenger å øke dybden på innerveggen med 25mm.
Jeg vurderer å sette 28x70 spikerslag stående på cc30 eller cc45 for å ikke stjele mer plass fra rommet enn nødvendig. Det skal deretter opp kryssfiner og gips.
Jeg ville gjerne fått tilbakemelding på denne løsningen, alternativt forslag på hvordan man ellers gjør det mer riktig?
Jeg holder på akkurat nå og har nøyaktig samme situasjon, og min konklusjon er følgende:
Det som "Säker vatten" sier er at stenderne skal være minst 45x70. "Säker vatten" sier ikke at det holder at hulrommet skal være 70 mm. Å sette panel eller sal opp eksisterende stender med 25 mm (45+25=70) er altså ikke nok for å oppfylle funksjon og regler.
Hadde det ikke vært slik at det var montert et kjøkken på andre siden med fliser over kjøkkenbenken, hadde jeg revet hele veggen og bygget en ny. I stedet blir min løsning at jeg enkelt og greit hakker ut de liggende horisontale stenderne der jeg har tenkt å sette de stående vertikale stenderne, dvs jeg fjerner 45 mm bredt med 450 mm senteravstand. For ikke å risikere den eksisterende veggen, "ofrer jeg en cm av romstørrelsen", dvs jeg lar det bli igjen en cm innerst av eksisterende stender. Altså: Jeg hakker ut et hull som er 35 dypt og 45 bredt i de eksisterende liggende horisontale stenderne. Dermed lar jeg 10 mm være igjen av den eksisterende liggende stenderen. Jeg vil utføre utfrelingen med sirkelsagen og slå bort treet med et stemjern. Deretter justerer jeg dybden med håndoverfresen slik at ingenting stikker opp, dvs jeg har sikker 35 mm dybde overalt. Er det kvister eller jeg ser at det er skjeve årringer, går jeg ikke så dypt med sirkelsagen, men tar litt mer med håndoverfresen i stedet. Deretter kan jeg montere de stående 45x70-stenderne med 450 mm senteravstand i henhold til "Säker vatten"-anbefalingen. Hvis jeg vil sikre den gamle veggen (slik at ikke kjøkkenskapene bøyer veggen), kan jeg salbe (skru og lime på en list som er 70+10-45 = 35 mm) utenpå de gamle liggende horisontale stenderne som jeg deretter skrur i fra konstruksjonsfineren på 15 mm.
EDIT: Hadde en glipp og kom til å skrive vertikale i stedet for horisontale. Endret nå.