Påbegynt bytte av fasade på huset, byggeår 1903. I dag er det en låkkelektspanel som på sørsiden er veldig værbitt.
Panelet er spikret direkte på den stående tømmerkassa. Har revet panelet og fjernet vindsperren.
Nå lurer jeg på om det fungerer å stifte ny vindsperre på tømmeret og deretter skru horisontalt en smalere spikrelekt (for luftspalten samt å jevne ut tømmerets ujevnheter).
Holder det med 22x70? Finnes det smalere? De aller fleste spikerne vil uansett sitte i tømmeret unntatt de som insisterer på å havne i sprekkene.

Vil minimere "innsynkingen" av vinduene samt et kjedelig overlapp over grunnmuren.

Rødmalt husfasade med tre vinduer, omgitt av grått og gulmalte karmer. Huset har stokkmur og trapp på venstre side. Rød husfasade med fjernet panel under et vindu, viser eksponert tømmerverk fra et pågående renoveringsprosjekt. Stillasje rundt hus med værslitt panel fra 1903, deler av panelet er fjernet for utskifting, glassveranda vises til venstre. Rødmalt hus med hvitt rekkverk og rødt tak. Gamle sykler langs veggen, omgitt av grønt gress og trær. Grusvei leder frem til inngangen.
Mvh Anders

Det er nok, selv hadde jeg nok nøyd meg med bytte av de dårligste plankene og ommaling, tenker at du kanskje har vanskelig for å få tak i tilsvarende trevirkekvalitet i dag?

Takk for svar.
Et problem var at de fleste bordene hadde bøyd seg, tenkte en stund bare å bytte ut lektene og skru på nye. Redd for at flere av bunnbordene da ville brytes langs midten. Tørrsprukket nesten helt igjennom.

A Anders_cc skrev:
Takk for svar.
Et problem var at de fleste bordene hadde bøyd seg, tenkte en stund bare bytte ut lockläkten og skru på nye. Redd for at flere av bunnbordene da ville brytes langs midten. Tørrsprukket nesten helt igjennom.
Skru ikke, panel og läkt er bedre å spikre

F fribygg skrev:
Ikke skru, panel og lekter er bedre å spikre
Brukt 2,8x75 mm spiker til bunnbordene
Hvilken spiker bruker jeg til dekklektene? 3,4x100 mm? Litt fristet til å skru dekklektene fordi dragmotstanden er bedre enn spikerens

Mvh Anders

F fribygg skrev:
Ikke skru, panel og lekter er bedre å spikre
A Anders_cc skrev:
Startet byttet av fasade på huset, byggeår 1903. I dag sitter en dekklektpanel som på sydsiden er meget værbitt.
Panelet er spikret direkte på den stående tømmeret. Har revet panelen og plukket bort vindsperra.
Nå lurer jeg på om det fungerer å stifte ny vindsperre på tømmeret og deretter horisontalt skru en tynnere spikleremse (for luftspalten og for å jevne ut tømmerets ujevnheter).
Holder 22x70? Finnes tynnere? De aller fleste spikerne kommer uansett til å sitte i tømmeret bortsett fra de som er sta nok til å havne i sprekkene.

Vil minimere "innsynkingen" av vinduene samt et kjedelig overlapp over fundamentmuren.

[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Mvh Anders

A Anders_cc skrev:
Kjørt 2,8x75mm spiker til bunnbordene
Hvilken spiker tar jeg til lektene? 3,4x100mm? Litt fristet til å skru lektene for å ha bedre dragstyrke enn spikerens

Mvh Anders
Hvis du spikrer, vil fremtidig vedlikehold gå raskere/enklere. Da er det bare å slå inn spikeren om det er nødvendig og lett å løsne lektene med en brekkstang hvis det skulle være behov for det. Hvis du skrur, vil du eller en fremtidig eier måtte lete opp bits-sporene som sannsynligvis da er dekket med maling og skitt, eller bryte opp lektene.

F fribygg skrev:
Om du spikrer vil fremtidig vedlikehold gå raskere/enklere, bare å slå inn spikeren om det trengs og lett å løsne lektene med et brekkjern om det skulle være så, skrur du kommer du eller en fremtidig eier til å måtte lete opp bits-sporene som sannsynligvis da er dekket med maling og skitt eller bryte sønder lektene.
Takk for innspill.
Men hvilken spiker. 3,4x100 galvad trådspiker?

A Anders_cc skrev:
Takk for input.
Men hvilken spiker. 3,4x100 galva trådspiker?
Det blir utmerket, har du 4" blankspiker på lager duger det også ;)

F fribygg skrev:
Det blir utmerket, har du 4"blankspiker på lager duger det også;)
Tusen takk

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.