Heisann!
Jeg skal i min svigermors gang sette opp en regelvegg, ingen problem selvfølgelig. Kruxet er at det vil bli mer som et "regelgjerde", med 1,80 i høyde og ca 1,50 i lengde, og det er festet kun i en sidevegg. Det jeg bekymrer meg for er svigermors hattehylle, som jeg vet hun vil fylle med 20 tunge pelsjakker. Og da føles det som "gjerdet" vil bli framtungt og ustabilt.
Finnes det smarte tanker rundt dette ute i forumet så er det utrolig takknemlig.
Mvh Martin
Jeg skal i min svigermors gang sette opp en regelvegg, ingen problem selvfølgelig. Kruxet er at det vil bli mer som et "regelgjerde", med 1,80 i høyde og ca 1,50 i lengde, og det er festet kun i en sidevegg. Det jeg bekymrer meg for er svigermors hattehylle, som jeg vet hun vil fylle med 20 tunge pelsjakker. Og da føles det som "gjerdet" vil bli framtungt og ustabilt.
Finnes det smarte tanker rundt dette ute i forumet så er det utrolig takknemlig.
Mvh Martin
Bra tanke Raceman, dessverre ville svigermor gått i stykker hvis veggen ble 30 cm...(jeg begynner å forstå at jeg kanskje burde bytte svigermor..)Raceman skrev:
Jeg er litt inne på ideen om å lekte opp så maksimalt som mulig, kanskje cc 30 for å få så mye støtte som mulig nedover.
Er det best å droppe den nedre lekten og bolte direkte mot gulvet (betongplate)?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 innlegg
Skru reglar ordentlig i gulvet og veggen regl opp resten og lim og skru plywood på begge sider, det blir en vridstiv konstruksjon, for sikkerhets skyld kan du gjøre veggen litt skjev så det blir rett når pelsene kommer på.
Protte
Protte
Om det er betonggulv burde det funke med noen form for formstøtte som du fester i gulvet og regulerer mot. Se bildet i innlegg nr 3 i denne tråden så forstår du hva jeg mener.
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/61728-faesta-byggbeslag-i-lecamur-utomhus.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/61728-faesta-byggbeslag-i-lecamur-utomhus.html
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 innlegg
Borr et hull i betongen og sett inn et 1" jernrør.
Protte
Protte
Jeg er ikke overbevist om at det blir så veldig mye sidekrefter. Det er jo ikke cementsäckar som skal opp der
Ta en regel i riktig lengde, spikre fast en krok og prøv å henge opp mens du holder i regelen.
Forhandle bort hyllen og sett opp noen kroker i stedet, så går det nok bra. Reglad 75 mm tykk med limte plater på sidene, ordentlig forankret i gulvet og veggen bør rimeligvis være nok. Vil du være ekstra nøye, kan du jo dra dit noen spikrebelte (eller hva de heter, sånne med masse hull i) før du setter platene.
Forhandle bort hyllen og sett opp noen kroker i stedet, så går det nok bra. Reglad 75 mm tykk med limte plater på sidene, ordentlig forankret i gulvet og veggen bør rimeligvis være nok. Vil du være ekstra nøye, kan du jo dra dit noen spikrebelte (eller hva de heter, sånne med masse hull i) før du setter platene.
Ettersom veggen skal sitte i gangen kan jeg sverge på at det er en og annen som kommer til å lene seg mot den, i og med påtaking av sko og lignende.Strip skrev:
Dessuten, om det skal dit en hattehylle (tror ikke TS kan forhandle bort det)
Det var akkurat det jeg mente, at sidekreftene ikke blir så store som man kan tro. Veggen skal vel knapt lene femten graderRaceman skrev:Ettersom veggen skal sitte i gangen, kan jeg sverge på at det er en og annen som kommer til å lene seg mot den, i og med skopåtakning og lignende.
Dessuten, om det skal dit en hattehylle (tror ikke TS kan forhandle det bort)og man henger noe i ytterste pinnen, så innebærer det at du må lene din regel i eksempelet ovenfor med 15 grader før du merker med hvilken kraft veggen trykkes sidelengs med.
Men det der med å lene seg mot veggen er jo et sterkere argument. Jeg tror på en sveiset stålkonstruksjon som skjelett til veggen.
Nå misforstod du innlegget mitt fullstendig.Strip skrev:
Luta en regel 15 grader med din cementsäck på så får vi se hvor bra du holder imot.
Forresten, hvorfor ikke lage en ca 30-40 cm lang snutt på tvers ytterst, en L-formet vegg? Da kan man sette den der hattehyllen fra vegg til vegg og få den til å holde mye mer, pluss at man da neppe fristes til å lene seg mot den fra hattehyllesiden.
Asschh Mjäk med svigermødre... Bare å sette henne ut... Si det sånn... ja vil du at den skal holde da må jeg sette en forankring ytterst i konstruksjonen opp mot taket... Ellers så gjør jeg den sånn du vil ha den og den kommer til å helle innen noen måneder..... Enkelt Penkelt...
Klikk her for å svare