Stabilisering av reisverket

Hei Bygg-eksperter!

Jeg holder på å planlegge en garasjebygging, som en forlengelse på den ene gavlen av huset (vinkelhus), derfor har jeg tenkt å bare reise opp tre vegger (to langsider og en gavlvegg). Yttermålet blir 11,45 x 7,33 m.

Garasjen deles inn i en verkstedsdel på 30 m2 (Attefalltilbygg ifølge de nye byggereglene) med en takskjutport (H=2500 mm B=3000 mm) samt en garasjedel på 54 m2 med to foldeporter (3000x3000 mm).

En støpt plate (200 mm tykk i garasjedelen pga billøfter, verkstedsdelen 100 m) med isolering under 200/300 mm. En rekke murblokker (250x190x590 mm) utgjør nederdelen av veggen, som svillen deretter festes på. Mindre risiko for fuktskader.

Tanken er å kjøpe et ferdigkappet reisverk (såkalt Pre-Cut). Vegghøyden blir 3,5 -4,0 m inkl. murblokkene, avhengig av grunnarbeidene og på hvilken høyde overvannsledningen går. Må nok støpe garasjegulvet i høyde med overvannsledningen som kommer til å gå i linje med husveggen. Overvannsledningen blir tilgjengelig ovenfra. Veggreglar c/c 600 mm, gjerne 195x45 mm, som tillater mer isolasjon i veggene. Regelveggen kommer altså til å bestå av murblokker, svill, veggregel, bærebjelke (innfelt) og hammarband.

Takstolene blir sakstoler (maks takhøyde for billøften – har en varebil) med et takutspring/tasslengde på 0.45 m. Noe i stil med vedlagte bilde (eksakt utførelse bestemmes av takstolsleverandøren).

Ytter- og innervæggene har jeg tenkt meg i korrugert veggplate VP20, hvit. Vil helst unngå veggpanel på ytterveggen (ikke vedlikeholdsfri, må males) og gips på innervæggene (fukt, skjør, maling, vedlikehold).

Nå til mitt spørsmål!

Jeg antar at jeg trenger å stabilisere reisverket, da veggplater ikke stabiliserer reisverket nevneverdig mye.

Hvilken form for stabiliseringsmetode av reisverket anbefaler dere?

1) Falle inn en liggende regel (45 grader) i reglene? Trenger jeg å montere en stabiliseringsregel i hver "lomme" som skapes av 45 graders helling på reglen eller holder det med å ha en stabiliseringsregel i de ytre "lommene" (se bif. bilder på monteringsbånd). Holder det om denne stabiliseringen utføres på utsiden av ytterveggen? Problemer ved vinduene, hopper jeg over reglen i vindusåpningen og fortsetter på den andre siden av vindusåpningen? Vinduåpningene kan flyttes noe ved behov.

Kan jeg legge reglen på utsiden (uten å hakke ut i reglårene) og skru i hver vertikale regel samt kompensere tykkelsen i skrureglerne (45 mm i stedet for 34 mm lekter) for veggplaten? På denne måten minskes ikke isoleringsrommet (kun gulvarealet).

2) Montere monteringsbånd/hullbånd diagonalt (45 grader på regelveggen). Holder det med monteringsbånd på utsiden av regelveggen eller bør jeg også ha monteringsbånd på innsiden av regelveggen? Holder det med ett monteringsbånd diagonalt, eller skal det monteres som et diagonalt kors? Monteringsbånd i hver "lomme" eller bare i endene? Vinduer kan flyttes noe ved behov.

3) Montere kryssfinerplater på innsiden av veggen. Jeg har noen brukte plyfaplater som har blitt brukt en gang til støping. Uten noen større skader, men platene er i varierende tykkelser (trolig 18 og 21 mm). Jeg kan trolig få kjøpe flere plater. Kan komplettere med OSB-plater, om ikke plyfaplatene rekker til.

4) Annet forslag til veggstabilisering? Vil helst unngå gipsplater (fukt, skjør, maling, vedlikehold).

Stabilisering av veggene kan trolig kun utføres på den ene langveggen og gavlveggen samt takstoler ved behov. Veggen med garasjeporter er trolig vanskelig å stabilisere pga. mangel på regelvegger. Forslag til stabilisering av denne veggen? Ekstra bærebjelke?

Synes dere at jeg skal ha noen form for regel (horisontalt) mellom ytterveggene på den andre gavlveggen, dvs. mot husveggen, eller kan jeg la denne veggen være åpen.

Skal jeg stabilisere sakstakstolene med monteringsbånd? Råspont kommer til å skrues på takstolene og takplater monteres på lekter som overflate. På undersiden horisontal skruelekt (c/c 1.0m) for veggplate (også undertaket blir av plate).

Deres gode råd for en mer stabil veggkonstruksjon mottas med takk.

Mvh
Kari Käyhkö

• Plantegning av et 84 m2 stort garasjeanlegg med to biler. Verksted på 30 m2 til venstre, garasje på 54 m2 til høyre. Målestokk og dører vises.
  • Garasje tegning med regelvegg, viser plassering av fire vinduer og mål for lengde (11445 mm) og høyde (3500 mm) på veggen.
  • Regellangvegg med tre garasjeporter. Viser mål på 11,45 x 3,5 m. To like store porter på venstre side, en mindre på høyre side mot huset. Plan for garasjeutvidelse.
  • Planløsning av en garasjevegg med tre vinduer, mål for bredde og høyde, samt posisjon mot garasjeporten.
  • Saxtakstol i diagramform, viser takvinkler og konstruksjonselementer til garasjetak.
  • Rød, korrugert metallplate med dimensjoner og tverrsnittsvisning, brukt for yttervegger, inkludert mål i millimeter.
  • Diagram for veggkonstruksjon med diagonale monteringsbånd for stabilisering i ulike mønstre, inkludert plassering ved vindusåpninger.
Om du legger veggplaten tvers over veggreglene og skrur den fast er jeg overbevist om at det blir stabilt (unngå å ha general skjøter i samme regelrom på ut- og innside)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.