Jeg skal bygge plank som er ca 2,2m høyt. Jeg skal nå sette opp de horisontale bjelkene og funderer litt på hvordan jeg skal feste dem i bakken
Jeg har tidligere bygget lavere gjerder og satte da dit betongsko i betong jeg blandet selv i rør. Synes ikke det ble spesielt solid. Verken i bakken eller skoen og betongen. Samt at bjelkene lett ble ustabile i skoen også.
Derfor vurderer jeg å kjøpe disse i stedet. Hva har dere for forslag til hva jeg skal gjøre?
1) Horisontale lekter skal du nok ikke feste i bakken i det hele tatt, du mener kanskje vertikale stolper?
2) Velg fundamentjern i stedet for en enkel stolpesko som bare sitter i betongen med et rundt jern. To fundamentjern i fundamentet (som på bildet ditt) bøyer seg ikke like lett som et eneste rundt jern, særlig ikke i retningen vinkelrett mot jernets minste tykkelse, så plasser fundamentet vridd i passende retning. Vindtrykk på et plank kan være ganske betydelig.
3) Hvis det er myk jord kan du trenge å pakke med større steiner rundt ditt fundament (uansett om du støper selv eller kjøper ferdige). Og det trengs selvfølgelig også en skikkelig dybde, gjerne over en halv meter.
Å bygge inn noen vinkler i det rette planket bidrar veldig mye til stabiliteten. Typ som "lommer" langs planket, der det går inn kanskje 20cm under 100cm strekning eller hva som estetisk passer.
Alternativet til skråstøtter kan være for eksempel plantekasser, benker, espalier, alkover og/eller pergola. Da kan man få inn støtten allerede fra starten både når det gjelder byggeteknikk og design, samt i tillegg utnytte gjerdet mer. Alternativet til bankeplatejern hvis man støper selv er metallprofiler for eksempel U- eller I-profil som kan bli mer stabile og lengre.
Med 2,2 meter høye planker blir det store krefter når det blåser. Det gjelder å være forutseende for disse kreftene enten gjennom å få gjennomstrømning eller veldig stødige stolper.
Jeg ville ikke fokusert på å bare grave dypt, men heller bredt. Hvis du står i en halv meter snø med føttene sammenbundet når bakken begynner å skjelve, gjør det lite, men hvis du derimot får stå med føttene en halv meter fra hverandre når det begynner å skjelve, står du mye stødigere.
Det enkleste og beste alternativet er å grave, feste stolpen og så støpe rundt den. Bruker å grave ned stolpene 4-600mm, men når man skal ha et så høyt plank som du, så hadde jeg gått for 1000 dypt.
Det enkleste og beste alternativet er å grave, feste stolpen og deretter støpe rundt den. Pleier å grave ned stolpene 4-600mm, men når man skal ha et så høyt plank som du, så hadde jeg gått for 1000 dyp
Ja, NTR-A-klassede stolper kan støpes ned direkte i betong. Betongens høye pH beskytter stolpene effektivt mot råte inne i sokkelen. Det er ikke en så populær konstruksjon i dag, men har fordelen av å være veldig stabil. Når stolpene først råtner, skjer det over støpingen etter kanskje 50-100 år. Men det er jo for neste generasjon å ta seg av, og da vil resten av plankene uansett være klare for riving.
Det absolutt enkleste måten er å grave ut et hull, litt grus i bunnen, sette opp stolpe/reglen i hullet og fikserer. Så heller du i søylebetong, tar vannslangen så det blir vått, rører litt med et armeringsjern i hullet og lar det tørke. Det kommer ikke til å bevege seg på 100 år. Har bygget mitt gjerde slik og det skjer ingenting. Du må nok hente en gravemaskin om du noen gang vil få det bort igjen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.