Hei!

Har nettopp fått meg hus og har satt i gang med et første prosjekt. Bygget en 15 meter lang trapp nedover skråningen mot vannet, og den ble faktisk veldig fin. En liten ting jeg ikke er helt fornøyd med er at den svaier litt på midten.

Jeg har nedgravde søyler både oppe og nede og et antall trestolper den hviler på. Det er imidlertid vanskelig å få inn en søyle der den svaier fordi høyden er over en meter over bakken akkurat der (bratt skråning akkurat der selvsagt). Noen som har noen enkle måter å få den til å bevege seg mindre sidelengs? Har vurdert å sette planker i kryss eller lignende, men er usikker på hva som gir best effekt.

Trappen er bygget med to vangstykker der jeg fra innsiden har skrudd fast trebiter som trinnene hviler og skrus fast på, altså en veldig enkel konstruksjon.

Har du bare støtte i begynnelsen og slutten så burde det fungere med et kryss tilsvarende 1/3 av trappens lengde i midten av trappens lengde. Alternativt doble kryss som festes i midten av vangestykkene samt i hver ende.

I bilde ville lette.

Der du har stolper kan du sette skråstag, nede på den ene siden til oppe på den andre siden.

Svajer det mellom stolpene kan du prøve å ta for eksempel en trallbord 22x95 eller hva du nå har liggende og skru diagonalt under vangebitene. Flexer diagonalbordet midt på, sett en kortling der mellom vangebitene, som du kan feste diagonalbordet i.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.