Å forkorte spennviddene for bjelkene er en god start. Deretter er det bare å regne ut hvor stort område som skal bæres av hver stolpe.

D daugaard skrev:
gjetter på at dine 95x95 søyler fikser mellom 1,5 til 2tonn hver ved 3m lengde, og mange stolper ser ut til å være kortere = tåler mer last. Er det virkelig stolpene som svikter? Føles mer som om dere har for svake bjelker eller for lang spennvidde på bjelkene. Og er det så, hjelper ikke kryss mye.
Formentlig er dimensjoneringen av bjelkene feil. Oftest behøver man ikke å beregne så nøye på stolpene hvis man tilpasser antall stolper etter hvor lang spennvidde bjelkene tåler. Bjelkene blir ofte det svake punktet (om man bruker vanlige dimensjoner av konstruksjonsvirke (: )) = Uvanlig med svikt pga. for svake søyler, desto vanligere med svikt pga. underdimensjonerte bjelker.

Har ingen sviktende gulv. Men hele terrassen kan jeg få til å svaie ved å rykke i stolpene (de nye føles faktisk allerede mer stabile) eller gynge stående på terrassen.

A Awes78 skrev:
Har inget sviktande golv. Men hele terrassen kan jeg få til å svaie ved å rykke i stolpene (de nye kjennes faktisk mer stabile allerede) eller gynge stående på terrassen.
Men beror ikke det helt enkelt på at du ikke har noen skråstrevere eller kryss mellom de høye stolpene da?

A Awes78 skrev:
Har inget sviktande gulv. Men hele terrassen kan jeg få til å svaie ved å rykke i stolpene (de nye føles faktisk mer stabile allerede) eller gynge stående på terrassen.
gynger den i sidelengs? da kanskje det hjelper å skru skråavstivere under gulvet for å låse konstruksjonen

Som din terrasse er bygget kan du ha tre ulike typer stabilitetsproblemer. 1) Stolpekonstruksjoner uten diagonaler og plater er ikke stabile, spesielt ikke mot bevegelser i sideveis retning. Diagonaler i dekkets plan løser dette problemet. 2) Sviktproblemer, dvs. dekket beveger seg for mye i vertikal retning når du går på det. Det skyldes at bjelkene har for små dimensjoner i forhold til spennvidden. Den enkleste løsningen er å redusere spennvidden. Det kan også skyldes at terrassebordene er for små i forhold til c/c avstanden. 28 mm terrassebord med c/c 600 mm er tilstrekkelig. 3) Uttendens hos de lengste stolpene, som kan gi en litt gyngende følelse. Løses med kortlinger eller lignende på halve stolpehøyden.

Jeg ville tro at snedstrebere kan redusere svajet ja.
Men mellom stolpene eller under gulvet?
Hvordan mener du under gulvet?

Det spiller egentlig ikke så stor rolle hvor du fester dem. Det pleier å være enklest å feste dem på bjelkenes underside. Fra fasaden ut til ytterkanten i ca 45 graders vinkel. Med din store veranda trenger du flere i et sikksakk-mønster.

J justusandersson skrev:
1) Stolpekonstruksjoner uten diagonaler og plater er ikke stabile, spesielt ikke mot bevegelser i sideveis retning. Diagonaler i dekkets plan løser dette problemet. 3) Tendens til utbøying hos de lengste stolpene, som kan gi en litt gyngende følelse. Løses med kortlinger eller lignende på halv stolpehøyde.
1: diagonaler og plater er det som bjelker bare korte øverst på stolpen?

2: ingen sviktende gulv. Vi har 28mm gulv på 195x45 bjelker.

3: henger ikke med hvordan kortlingene skal skrus dessverre

Sist redigert:
1) Omtrent sånn:
Konstruksjon av trebjelker arrangert i et rammeverk, sett ovenfra.
3) Se mitt bilde i et tidligere innlegg.

4) Slå av stavekontrollen i nettleseren din. Kortlingar ble kittlingar.

Aha. Den varianten har jeg ikke sett før.
Japp da forstår jeg hvordan du mener med kortlingar.
Oi beklager.

A Awes78 skrev:
Ok. Bør jeg bygge kryssene i samme stolpmateriale som stolpene?
Føles som det blir tungt.
Nei, det trenger du ikke. Bruk 45x95 eller 45x70, kanskje ser det penere ut siden de kommer ikke litt mer på stolpen.

Merkelig! Når jeg leste tråden eller innlegget på forsiden syntes ikke alle påfølgende svar..
Hehe mitt innlegg ble derfor ganske sent

Ok hehe.
Men det gjør ingenting. Jeg ønsker alle tips og ideer velkommen.

Da har jeg byttet alle stolper og den ytre bjelken/reglen.
Stolper, fra 2 stk sammen skrudde (eventuelt limte) 45x95 til 95x95 stolper.
Ytre bjelke 45x195 med skjøter utenfor pilarene og slurvete sammen skrudde på baksiden med planke.

Nye regler med alle skjøter på stolpe og pilar. Skrudd med 4 stk 6,0x80 på stolpene og 4 stk 6,0x100 på hver bjelke.
Samt bjelkesko skrudd med 16 stk ankarskruer per sko/regel.

Føles allerede betydelig mindre svaiende faktisk.

Gjenstår, skråavstivere fra stolpe til ytre bjelke/regel.
En stolperad i midten av terrassen for å øke bæreevnen.
Stropper (planker) i sikk sakk mønster under terrassen og bjelkene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.