17.171 lest ·
44 svar
17k lest
44 svar
Stabilisere høy veranda, nytt rekkverk.
gjetter på at dine 95x95 søyler tåler mellom 1,5 til 2tonn hver ved 3m lengde, og mange stolper ser ut til å være kortere = tåler mer last. Er det virkelig stolpene som svikter? Føles mer som at dere har for svake bærebjelker eller for lang spennvidde på bærebjelkene. og er det så hjelper ikke kryss mye.
2*45*90 pleier vel å ses på som sterkere enn 1*90*90 eller har jeg rotet det til nå?
Ok, høres bra ut.D daugaard skrev:
Nei, jeg vet som sagt ikke.
Bjelkene er 195x45.
Avstanden mellom pilarene er 2,5 m på den siden som vises på bildene.
Og 2,8 på den andre siden.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
På følgende side i Träguiden finnes en tabell over hvilke laster stolper av konstruksjonsvirke tåler med hensyn til dimensjoner, lengde og styrkeklasse. Verdiene gjelder i klimaklasse 1-2, dvs innendørs eller regnbeskyttet. Utendørs (klimaklasse 3) gjelder lavere verdier.
https://www.traguiden.se/konstrukti...avor-av-konstruktionsvirke/?previousState=100
3 meter lange 95x95 stolper av C 14 virke tåler da ca 9 kN dvs ca 900 kg i klimaklasse 1-2.
https://www.traguiden.se/konstrukti...avor-av-konstruktionsvirke/?previousState=100
3 meter lange 95x95 stolper av C 14 virke tåler da ca 9 kN dvs ca 900 kg i klimaklasse 1-2.
njaa, det kan ikke jeg lese meg til iaf. 45x95 c14 tåler ca9 kN ifølge tabellen! 95x95 er mer enn to 45x95 sammen, altså over det dobbelte = ca 18 kN 1800kgJ justusandersson skrev:På følgende side i Træguiden finnes en tabell over hvilke laster stolper av konstruksjonsvirke tåler med hensyn til dimensjoner, lengde og styrkeklasse. Verdiene gjelder i klimaklasse 1-2, dvs innendørs eller regnbeskyttet. Utendørs (klimaklasse 3) gjelder lavere verdier.
[lenke]
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Slik leser man ikke tabellene. Vanlig konstruksjonsvirke, f.eks. 45x95 har en stivere og en svakere retning. Ved en lengde på 3 meter klarer den ca 9 kN i den stive retningen. I den svake retningen klarer den derimot kun 4,8 kN ved en lengde på 2 meter, ved 3 meter (som ikke kan leses ut av tabellene) meget lite. En 95x95 klarer ca 9 kN i begge retninger ved 3 meters lengde.
Så med andre ord burde min terrasse bli mer stabil av stolpebyttet!?J justusandersson skrev:Så leser man ikke tabellene. Vanlig konstruksjonsvirke, f.eks. 45x95 har en stivere og en mykere retning. Ved en lengde på 3 meter klarer den ca. 9 kN i den stive retningen. I den myke retningen klarer den derimot kun 4,8 kN ved en lengde på 2 meter, ved 3 meter (som ikke kan leses ut av tabellene) veldig lite. En 95x95 klarer ca. 9 kN i begge retninger ved 3 meters lengde.
Ikke tilstrekkelig, men mer stabil i den ene retningen.
Prøv å lese tabellen igjen.J justusandersson skrev:Så leser man ikke tabellene. Vanlig konstruksjonsvirke, f.eks. 45x95 har en stivere og en svakere retning. Ved en lengde på 3 meter klarer den ca 9 kN i den stive retningen. I den svake retningen klarer den derimot kun 4,8 kN ved en lengde på 2 meter, ved 3 meter (som ikke kan leses ut av tabellene) veldig lite. En 95x95 klarer ca 9 kN i begge retninger ved 3 meters lengde.
Hvis man eliminerer knekking i y-leddet så klarer en 45x95 c14 ca 900kg i sentrisk trykkraft med en leddet innfesting i stolpens begge ender ifølge tabellen. En 95x95 klarer da det dobbelte = 1800kg. (c30 klarer et sted rundt 3000kg) vet ikke hvilken styrkeklasse på treverket som har blitt brukt. + at jeg antar at innfestingen ikke er leddet, så da bør man kunne legge til noen ekstra kilo
Ellers så kan du sjekke tabellen for søyler i limtre, bæreevnen er ca 3500 kg for en 3m 90x90mm stolpe.
For at 45*90 skal være bedre forutsettes det naturligvis at de er skrudd sammen da blir det ikke summen av to bjelker. Hvis de stod løst blir det naturligvis dårligere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Min tanke med å lenke til Träguidens tabell over knekkbelastninger for konstruksjonsvirke var dels å vise styrkeklassens store betydning, dels hvordan bæreevnen raskt synker med økt lengde på stolpen. Jeg tenkte også at det kunne være en enkel måte for noen som ikke er særlig kyndige i fasthetslære å få en oppfatning om en nedre belastningsgrense. Jeg innser nå at det ikke var særlig pedagogisk tenkt, men snarere bidro til økt forvirring.
Träguidens tabell bygger på Eulers andre knekkfall [en stang som er leddet både øverst og nederst] fra 1744. Knekkbelastningen er direkte proporsjonal med elastisitetsmodul og ytreghetsmoment og omvendt proporsjonal med kvadratet på lengden. For et rektangulært tverrsnitt har ytreghetsmomentet ulike verdier i den stive respektive den svake retningen. Det er selvsagt så at to bjelker kan bære dobbelt så mye som én under likeverdige forhold. Skal man ekstrapolere verdier ut fra denne tabellen for stolper med kvadratisk tverrsnitt, bør man helst gå inn i selve formelen. Skal man sammenligne med limtre (som finnes i en annen tabell i træguiden) bør man huske at limtre har nesten dobbelt så høy elastisitetsmodul som C 14 virke. Tabellene gjelder for klimasone 1-2. For utendørskonstruksjoner (klimasone 3) kan man regne med 60 % av kapasiteten.
En terrasse som i sine ytterkanter er så høy som TS sin bør dimensjoneres som en balkong. Det innebærer en samlet nyttig last og egenvekt på ca 400 kg per kvm.
Träguidens tabell bygger på Eulers andre knekkfall [en stang som er leddet både øverst og nederst] fra 1744. Knekkbelastningen er direkte proporsjonal med elastisitetsmodul og ytreghetsmoment og omvendt proporsjonal med kvadratet på lengden. For et rektangulært tverrsnitt har ytreghetsmomentet ulike verdier i den stive respektive den svake retningen. Det er selvsagt så at to bjelker kan bære dobbelt så mye som én under likeverdige forhold. Skal man ekstrapolere verdier ut fra denne tabellen for stolper med kvadratisk tverrsnitt, bør man helst gå inn i selve formelen. Skal man sammenligne med limtre (som finnes i en annen tabell i træguiden) bør man huske at limtre har nesten dobbelt så høy elastisitetsmodul som C 14 virke. Tabellene gjelder for klimasone 1-2. For utendørskonstruksjoner (klimasone 3) kan man regne med 60 % av kapasiteten.
En terrasse som i sine ytterkanter er så høy som TS sin bør dimensjoneres som en balkong. Det innebærer en samlet nyttig last og egenvekt på ca 400 kg per kvm.
Bra tenkt og selvfølgelig kan man prøve å forstå. Men det blir veldig dypt hehe.
Om jeg prøver å oppsummere litt da.
For å klare 400 kg / kvm på vår altan/balkong.
Så føles det som jeg virkelig trenger flere stolper. Og jeg vurderer å sette en rad i midten av altanen. Da blir det ca 2-2,5 m mellom stolpene.
Om jeg prøver å oppsummere litt da.
For å klare 400 kg / kvm på vår altan/balkong.
Så føles det som jeg virkelig trenger flere stolper. Og jeg vurderer å sette en rad i midten av altanen. Da blir det ca 2-2,5 m mellom stolpene.