Hei, har et gammelt hus hvor vi skal renovere andre etasje. Rommet det gjelder er 6×4 meter og bjelkene ligger i den lange retningen. Det er 4 bjelker hvorav 2 ligger i kantene, så det er jo langt mellom bjelkene. Problem nummer 2 er at taket i rommet under er hevet mellom bjelkene, så der mister man høyde. Min tanke er å rive bort det gamle gulvet, forsøke å legge på bjelkene slik at det blir omtrent i vater og deretter legge et undergulv av spontede planker 42×120 slik at man fordeler ut trykket så godt det går, hva tror dere om dette?
//Thord

• En stue med brune lærmøbler, trebjelker i taket, peis, og bilder på veggene. Parkettgulv og et lite bord med duk.
  • Renoveringsprosjekt med synlige bjelker og isolasjonsmateriale under vindu. Strømkabel og utsparket sokk vises på gulvet.
  • Gulv med trebjelker og isolasjon i et uferdig loftsrom. Treplanker og byggematerialer er plassert langs veggen under skråtaket.
Hva er problemet du vil løse? Jeg får ikke helt tak på hvordan det er bygget opp. Gulvbjelkene vi ser i taket på underetasjen er vel langsgående i huset? På bildet ved gavlen på overetasjen kan man se et bordgulv under sponplatene som også er langsgående. Det føles som om det mangler noe i beskrivelsen din.

• Liker
tomson og 2 andre
  • Laddar…
S
De der bjelkene i taket ser ut som falske bjelker.

Har du hevet taket på loftet? Konstruksjonen ser jo ganske morsom ut nå.

• Liker
Avemo og 1 annen
  • Laddar…
Jeg tror at bjelkene i stuetaket ditt bare er dekorasjon

• Liker
Kardan79 og 2 andre
  • Laddar…
C
Tror også det er fake. Ser ingen logikk i å bygge bjelkelaget sånn.

Er vel bare sammenraskede kasser i taket. Var jo populært med falske synlige takbjelker for et utall år siden.

A Avemo skrev:
Hvilket er problemet du vil løse? Jeg får ikke helt tak i hvordan det er bygd opp. Gulvbjelkene vi ser i taket på underetasjen er vel langsgående i huset? På bildet ved gavlen på overetasjen kan man se et plankegulv under sponplatene som også går langsgående. Det føles som om noe mangler i din beskrivelse.
Mitt problem er at det eksisterende gulvet er for gyngende, jeg må få det mer stabilt uten å bryte opp himlingen i underetasjen. Derfor var min tanke å fjerne de gamle gulvsponplatene samt det gamle tregulvet som ser ut til å ligge under platene, og legge på et spontet kraftig plankegulv.

T Thord58 skrev:
Mitt problem er at det eksisterende gulvet er for sviktende, jeg må få det mer stabilt, uten å bryte opp innertaket i etasjen under. Derfor var min tanke å ta bort de gamle gulvspånplatene samt det gamle tregulvet som ser ut til å ligge under platene, og legge på et spontet kraftig plankegulv.
Kryssskruv bjelkelaget ovenfra, skruelim gulvspån på oversiden, hvis avstandene mellom de eksisterende gulvbjelkene er større enn 55 cm kompletterer du med flere gulvbjelker, hvis de eksisterende bjelkene er spinkle eller bare ligger noe for glissent kan du prøve å skru på en planke på siden av bjelkene.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
T Thord58 skrev:
Mitt problem er at det eksisterende gulvet er for gyngende, jeg må få det mer stabilt, uten å bryte opp innertaket i etasjen under. Derfor var min tanke å fjerne de gamle gulvsponplatene samt det gamle tregulvet som ser ut til å ligge under platene, og legge på et spontet kraftig plankundergulv.
På hvilken måte er det gyngende? Er det bjelkelaget som svikter gjør det ingen virkning å legge et kraftigere gulv. Da må gulvbjelkene forsterkes. Men det ser du jo når du har revet bort gulvet

Edit
Er mest sannsynlig ikke et bjelkelag men gulvet ligger vel trolig bare på underarmen på takstolen.

Sist redigert:
T Thord58 skrev:
Mitt problem er at det eksisterende gulvet er for gyngende, jeg må få det mer stabilt, uten å bryte opp innertaket i etasjen under. Derfor var min tanke å fjerne de gamle gulvsponplatene samt det gamle tregulvet som ser ut til å ligge under platene, og legge på et spontet kraftig plankeundergulv.
Jeg tror ikke at det er riktig løsning. Det ser ut til å være et rom som aldri har vært ment å innredes. Det går an å forsterke. Men det er sannsynligvis bjelkelaget snarere enn gulvbordene som svikter.

A Avemo skrev:
Jeg tror ikke det er den rette løsningen. Det ser ut til å være et rom som aldri har vært ment å innredes. Det går an å forsterke. Men det er trolig bjelkelaget snarere enn gulvbrettene som svikter.
Jo så er det, men min tanke var at med kraftigere spontede planker så fordeler man trykket på større flate, noe som ville gjøre det mer stabilt.
Men rent konstruksjonsmessig så ville jeg ha lagt til flere bjelker og forsterket det sånn, men jeg prøver å finne en annen løsning.

T Thord58 skrev:
Jo så er det, men min tanke var at med kraftigere spontede planker så fordelte man ut trykket på større overflate, hvilket ville gjøre det mer stabilt.
Men rent konstruksjonsmessig så ville jeg legge til flere bjelker og forsterket det sånn, men jeg prøver å finne en annen løsning.
Da er det vel enklere å lime på et lag gulvsponplater oppe på de eksisterende.

T Thord58 skrev:
Jo så er det, men min tanke var at med kraftigere spåntade planker så fordelte man ut trykket på større overflate, hvilket ville gjøre det mer stabilt.
Men rent konstruksjonsmessig så ville jeg lagt til flere bjelker og forsterket opp det slik, men jeg prøver å finne en annen løsning.
Det kan nok finnes flere løsninger. Men jeg tror at du må regne med at det er bjelkelaget som skal forsterkes. Ikke overflaten.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Da er det vel enklere å lime på et lag gulvsponplater oppå de eksisterende.
Jo, så er det nok, skal ta dette i betraktning.
Takk for vist interesse og tilbakemelding 😀

Spekulerer litt bare:
Antagelig er huset ikke bygget for at loftet skal være boligareal.
Takbjelkene ser ut til å være 5x5"? Altså ikke spesielt grove. De er i så fall laget for et lett tak - halm eller takspon.
Underspandene er sikkert i samme dimensjon 5x5" eller kanskje 5x6", med spennvidde 4 m. Kan meget vel være slik at det ikke finnes noen tilsvarende bjelker mellom takstolene uten at det er cc 120 cm eller i hvert fall i den heraden. Det blir da litt svikt i gulvet men ikke noe som bør være et problem bæreevnemessig.

Rommet er veldig langt for å være i et gammelt (?) hus, noe som indikerer at man har fjernet mellomvegger. I vårt gamle hus med lignende konstruksjon, altså 5x6" bjelker med varierende cc 100 - 140 cm og spennvidde 5,5 m så ligger 6x6-8" bjelker langs huset mellom tverrvegger med avstand 3 - 3,6 m. Takstolenes underarmer er skrudd sammen med disse bjelkene med store håndsmidde vognbolter. Tenker at om det hadde vært lignende i TS hus så har den avstivingen forsvunnet når man antagelig har fjernet en mellomvegg for å gjøre rommet i første etasje større. Altså et rom 4x6 m istedenfor 2 rom ca 4x3 m.

Som andre har skrevet så må bjelkene forsterkes, noe som enklest gjøres med høyere spiler spikret på sidene av de eksisterende. Det gjør dog at gulvet vil komme noen dm høyere, noe som kanskje ikke fungerer rent praktisk der oppe?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.