1.026 lest ·
24 svar
1k lest
24 svar
Stabiliser garasjeramme med hullbånd.
Har tilgang til en hel del metallbearbeiding inkl. sveis m.m. så smedarbeid fikser jeg.VidarH skrev:
Om du setter et lager mot veggen ved siden av porten så blir det mye mer stabilt. Men også to eksterne skråstag gir sinnsro.
Jeg tenkte mer å prøve å finne en bonde/smed/verksted (gass eller vann/laser) som kunne brenne ut 2/4 skikkelige 90° vinkler fra en +5 mm plate som strekker seg nesten hele stolpens dybde og 70-80 cm fra hjørnet. Bare rette linjer og en liten radius i vinkelen gjør det mulig å få minimal besværlighet. Etterarbeid med vinkelsliper avhengig av hvor mye man bryr seg.
Nå har jeg en ny idé i hodet på en konstruksjon som jeg skal utvikle.
Ikke gøy å høre om problemer med skadede hullbånd og hvordan det kan påvirke men bedre å få informasjonen nå enn når det er for sent.Cheesen skrev:
Vi har en byggfirma i Norrbotten som har feilet med hullbånd og fått ras ved noen tilfeller. Hullbånd har ikke spesielt god strukturell bæreevne og en liten skade på båndet et eller annet sted er alt som trengs for at det skal ryke katastrofalt.
Sett plate materiale i stedet så får du dessuten brannsikring på kjøpet. (En kryssfiner har i prinsippet samme motstandskraft mot brann som en gipsplate) Et garasje kan være verdt å ha i alle fall litt brannsikring i. Et Hullbånd vil du aldri kunne henge en spade på men på en kryssfiner kan du enkelt sette en holder for spaden.
Jeg kjøper ditt resonnement om at du vil maksimere rommet inne men du kommer uansett ikke til å bruke rommet over en svillbjelke, Har hatt et lager som var bygget på lignende måte og det var helt håpløst å lagre ting og maskiner der når ikke veggene kunne utnyttes, platet igjen etter noen måneder og plutselig ble lageret større. Hvis du uansett bare skal ha campingvognen der så kommer du ikke til å gå inn og ut gjennom noen dør i noen større grad (det er typ bruksområdet for å la veggen uten panel eller plater innvendig) Men du vil kanskje ha en hylle for hagemøbler, eller fortelt.
Skal vurdere om jeg skal kombinere de begge for det er ulikt følsomt med plassen i ulike deler av garasjen.
For å utnytte kryssfiner som stabilitet så trenger du ikke kle hele veggene, men kan sette det i noen reisverk innfelt så blir det stabilt og bra..P-plats skrev:
Kanskje skal sette plywood i to av "fagene" på hver langside i stedet for hullbånd.J Jansson69 skrev:
Fungerer vanlig konstruksjons-plywood i et helt uoppvarmet rom eller hva skal man bruke?
Skal man velge 12 eller 15mm?
Det er neste spørsmål som jeg har fundert på.S Svammlet skrev:
Virker jo både finnes verktøy for å spenne opp båndet ved montasje, men også dyre strammere som monteres på hvert bånd så.man kan spenne ved behov.
Kanskje skal gå på plywood på veggene og vaier i taket med riggskruv, kan det være et bedre alternativ?
15 eller 21mm foretrekker jeg, ja du kan jo lage en vinkel sette i hjørnet sånn at et regelfack i gavlen møter et på langsiden så låser det utrolig bra.P-plats skrev:
Jeg har bare brukt hullbånd selv hjemme, jeg laget en montasjestrekk av en vantskrue og litt finurlighet. Vaier har jeg ingen erfaring med så der kan jeg ikke hjelpe deg. En vanlig 22x145 planke som du spikrer i taket har sikkert samme bæreevne som et bånd/vaier, og den trenger du ikke å strekke!P-plats skrev:
Det er neste spørsmål som jeg har fundert på.
Det virker jo som om det både finnes verktøy for å spenne opp båndet ved montering, men også dyre strekkere som monteres på hvert bånd så man kan spenne ved behov.
Kanskje jeg skal gå for plywood på veggene og vaier i taket med vantskrue, kan det være et bedre alternativ?
Jeg har hjulpet en svoger med å bygge anneks sammen med en profesjonell bygningsslektning. Denne spente båndet ved å dra inn skruen skrått slik at båndet ble strammet ytterligere med skruens vei inn i bolten. Ble stramt som fiolinstrenger.P-plats skrev:
Det er neste spørsmål som jeg har fundert på.
Det ser ut til å både finnes verktøy for å spenne opp båndet ved montering, men også dyre strekkverktøy som monteres på hvert bånd så man kan spenne ved behov.
Kanskje jeg skal gå for kryssfiner på veggene og vaier i taket med vantskrue, kan det være et bedre alternativ?
Det går ikke på alle hullbånd, noen har bare 4mm hull og det finnes ikke 4mm skruer som holder for å stramme opp et 2x40mm bånd.D datja skrev:
Klikk her for å svare