Hittil har jeg klart de fleste problemene på egen hånd. Noen ganger med litt hjelp fra kyndige, men nå er det stopp. Jeg er definitivt ute i "Terra Incognita" når det gjelder murerarbeider.
Dette er problemet: Huset er altså en gammel sommerhytte, bygget i 1959. Den murede åpne peisen er sannsynligvis fra omtrent samme tid.
Problemet er at sokkelen har satt seg en gang i fortiden. Det er en høydeforskjell på omtrent 3 cm på den delen av sokkelen som har sprukket. Jeg har vært nødt til å legge fugemasse i sprekken fordi det blåste i prinsippet rett inn der. Kaldt!!
Man ser sprekken som jeg har fylt med fugemasse som en mørk stripe på sokkelen.
På dette bildet ser man også høydeforskjellen langs den delen som "står igjen" til høyre og den delen som har sunket ned til venstre.
Til spørsmålet: Nå må jeg ta tak i dette, men jeg er vettskremt for å gjøre noe dumt. Det jeg skulle ønske å gjøre, er enkelt og greit å hugge bort hele sokkelen nedover, så langt at jeg kan enten bare mure opp en ny, flat sementoverflate foran peisen. Eller, å kunne lage opp og legge et nytt tregulv der og legge en fin kobberplate oppå.
Risikerer jeg å gjøre noe dumt om jeg går på sokkelen med huggmeisel?
Noe jeg bør tenke på før? Tenk etter før!
Noen praktiske tips overhodet?
Du har en sommerhytte så sannsynligvis er den ikke bygget på plate, men kryp/limfundament mens sokkelen til peisen står på bakken for seg selv, så å si. De to delene beveger seg uavhengig av hverandre og da kan det bli slik. Du kan jo meisle bort alt som ligger for høyt og lage en ny overflate, men problemet kan jo komme tilbake, det må du regne med.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.