Hei.
Alle vinduskarmene i huset mitt er kun limt, dette har nå resultert i at karmene løsner og sprekker har oppstått(se bilde) Hvordan løser jeg dette best? Spikre fast karmene er tanken for deretter å sparkle. Men er det nok? Det er et trehus bygd i 2012..
Er det gipset inn i smygen bak listverket? Det ser nemlig ut som at det i så fall har sprukket i hjørnet av de to platene. Umulig å svare på spørsmålet ditt uten å vite mer om konstruksjonen, men jeg tror ikke listverkets innfestning har så mye med saken å gjøre og sparkler du kommer det trolig til å løsne igjen.
Hei.
Det jeg har sett og tror er at det er gipsplater som har blitt revet i stykker og sprekken har blitt dannet. Selve listene er limt direkte på bjelken som går rundt vinduene.
Nja, for det første er det ikke en foder men en smyg. Den er satt med lim og sparklet og mykfug mot gipsen, den mykfugen har nå sluppet av bevegelser. Gipsen er ikke revnet.
Hei. Yes da er det en smyg jeg trenger hjelp med. Dessverre så er det ikke mykfogen (er ikke brukt mykfog i det hele tatt) Jeg synes det ser ut som om det har løsnet en bit fra gipsplaten. Sprekkene går ulikt langt ut også avhengig av hvilket vindu det er..
Jeg hadde begynt med å feste smygene ordentlig med listskrue eller dykkert inn i regelen. Deretter skjære bort det som har løsnet fra gipsen, legg en bra fug som kan males over mellom smyg og gipskant og mal over det senere. Du kan sparkle litt først hvis du vil, men problemet her er at man har sparklet direkte mot smygen.