Skogsbullen skrev:
Nå har jeg fått til det slik at glipene mellom platene er maks 1 mm, oftest mindre.

Hva gjør jeg med større gliper (3-7 mm) i innerhjørnene der gipsplatene møter den gamle veggen? Sparkel? Latexfug?
Fylle opp med gipsbruk. Det er det absolutt billigste alternativet. Grovsparkel er for dyrt å ofre på oppfylling.

Jeg leste litt for raskt. Er glipen i hjørnet? Rådet jeg ga var at det er viktigst å ikke få glippe i hjørnene for der vil man ha en mykfug. Og det er ikke realistisk at man kan fylle opp 7mm glippe i et hjørne med mykfug så det blir pent. Kan du gjøre om den siste platen mot hjørnet så du får glippen mellom to plater i stedet?

• Liker
hjartstrom
  • Laddar…
nimhed skrev:
Kan du gjøre om siste platen mot hjørnet så du får glipen mellom to plater i stedet?
Hm, jeg prioriterte å få små gliper midt på veggen foran å passe inn hjørnene nøyaktig. Helst skal man vel få så små gliper som mulig overalt, men mitt hus var som sagt ikke helt rett.

Hjørneglipen er 0 mm øverst og 5-6 mm nederst. Jeg har ikke så stor lyst til å flytte gipsplatene nå når alle skruene er skrudd inn...

• Liker
Börje5
  • Laddar…
Skogsbullen skrev:
Hjørnesprekken er 0 mm øverst og 5-6 mm nederst. Jeg har ingen større lyst til å flytte gipsplatene nå når alle skruene er strammet...
Ikke alle platene. Bare den siste mot hjørnet.

fyll i med sparkel så er det fikset.!
mvh
estwing

Paul-Staffanstorp
v-g skrev:
Palle S:Baderom og vanlig unødvendig nøyaktighet ;)

Kan jo ikke sove om jeg har gjort en slurvete jobb, skjønner du vel :D
Da snakker vi om noe helt annet... ;)d^_^b

estwing skrev:
fyll i med sparkel så e det fixet.!
mvh
estwing
Mener du at du ikke setter mykfug i hjørnene?

nimhed skrev:
Ikke alle platene. Bare den siste mot hjørnet.
Ja, mulig er det jo selvfølgelig. I akkurat den platen har jeg ikke strammet alle skruene ennå, så det skulle nok fungere å flytte den en aning.

Hva menes med mykfug? Er det vanlig latexfug eller noe annet?

Beklager hvis jeg kaprer tråden, men hvorfor er det nødvendig med mykfug i hjørnene? Hva tilfører det om man skal sette vev/tapet?

Skal man sette vev så kanskje det ikke er så viktig. Jeg sparkler og maler direkte og da er hjørnene et risikoområde for sprekkdannelse. Og det er en latexfug jeg snakker om. Jeg hadde nok satt en mykfug uansett om jeg skulle tapetsere eller ikke. Spesielt om det er et trehus. Alternativt ikke sparklet hjørnene i det hele tatt, men latt det være en sprekk for å kunne håndtere bevegelsene.

Nå har jeg brukt kvelden på å flytte en gipsplate lenger inn i hjørnet. Nå er det maks 1 mm glippe inne i hjørnet, så jeg burde kunne få til et flott innerhjørne.

Takk for alle råd og tips fra dere som har engasjert dere i mitt veggbygg. Jeg har lært mye.

"Alternativt ikke sparklet hjørnene i det hele tatt, men latt det være en sprekk for å kunne håndtere bevegelsene."

Interessant, akkurat denne tanken har jeg hatt på mitt bygge om å la det være en liten glipe og deretter liste en av veggene i hjørnet, uten å feste den mot den andre veggen for å skjule glipen, men veggen kan bevege seg fritt likevel siden mitt også er trehus.

nimhed skrev:
Mener du at du ikke setter mykfuge i hjørnene?
nei faktisk ikke, hvorfor skulle man det hvis man uansett skal gjøre jobben riktig?
viktigste av alt: man setter ALLTID en 50/50-profil i innvendige hjørner, ja i alle vinkler for å unngå sprekkdannelse.
så setter jeg alltid microlit, klart beste resultatet.
gjør man dette så trenger du ikke søle med denne fugen som omtales overalt.

en lærdom til alle som vil og prøver: bygg ikke med fuge.
får man ikke til en gjæring m.m, gjør den om.
det er først når du klarer å bygge uten denne mirakelsalven at du er flink.

men har du ikke profilen bak, så er det stor sannsynlighet for at det vil sprekke, ja kanskje også med fugen.

TS: unødvendig utgift med ny plate ....:blushing:

mvh
estwing

• Liker
Uldis
  • Laddar…
B
når man setter første platen skal lodde inn den. ikke bare måle hvor høy/bred en plate skal være.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.