28.106 lest ·
28 svar
28k lest
28 svar
Sprekker mellom gipsplater
Fylle opp med gipsbruk. Det er det absolutt billigste alternativet. Grovsparkel er for dyrt å ofre på oppfylling.Skogsbullen skrev:
Jeg leste litt for raskt. Er glipen i hjørnet? Rådet jeg ga var at det er viktigst å ikke få glippe i hjørnene for der vil man ha en mykfug. Og det er ikke realistisk at man kan fylle opp 7mm glippe i et hjørne med mykfug så det blir pent. Kan du gjøre om den siste platen mot hjørnet så du får glippen mellom to plater i stedet?
Medlem
· Västra Götaland
· 165 innlegg
Hm, jeg prioriterte å få små gliper midt på veggen foran å passe inn hjørnene nøyaktig. Helst skal man vel få så små gliper som mulig overalt, men mitt hus var som sagt ikke helt rett.nimhed skrev:
Hjørneglipen er 0 mm øverst og 5-6 mm nederst. Jeg har ikke så stor lyst til å flytte gipsplatene nå når alle skruene er skrudd inn...
Medlem
· Västra Götaland
· 165 innlegg
Skal man sette vev så kanskje det ikke er så viktig. Jeg sparkler og maler direkte og da er hjørnene et risikoområde for sprekkdannelse. Og det er en latexfug jeg snakker om. Jeg hadde nok satt en mykfug uansett om jeg skulle tapetsere eller ikke. Spesielt om det er et trehus. Alternativt ikke sparklet hjørnene i det hele tatt, men latt det være en sprekk for å kunne håndtere bevegelsene.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 innlegg
Nå har jeg brukt kvelden på å flytte en gipsplate lenger inn i hjørnet. Nå er det maks 1 mm glippe inne i hjørnet, så jeg burde kunne få til et flott innerhjørne.
Takk for alle råd og tips fra dere som har engasjert dere i mitt veggbygg. Jeg har lært mye.
Takk for alle råd og tips fra dere som har engasjert dere i mitt veggbygg. Jeg har lært mye.
"Alternativt ikke sparklet hjørnene i det hele tatt, men latt det være en sprekk for å kunne håndtere bevegelsene."
Interessant, akkurat denne tanken har jeg hatt på mitt bygge om å la det være en liten glipe og deretter liste en av veggene i hjørnet, uten å feste den mot den andre veggen for å skjule glipen, men veggen kan bevege seg fritt likevel siden mitt også er trehus.
Interessant, akkurat denne tanken har jeg hatt på mitt bygge om å la det være en liten glipe og deretter liste en av veggene i hjørnet, uten å feste den mot den andre veggen for å skjule glipen, men veggen kan bevege seg fritt likevel siden mitt også er trehus.
nei faktisk ikke, hvorfor skulle man det hvis man uansett skal gjøre jobben riktig?nimhed skrev:
viktigste av alt: man setter ALLTID en 50/50-profil i innvendige hjørner, ja i alle vinkler for å unngå sprekkdannelse.
så setter jeg alltid microlit, klart beste resultatet.
gjør man dette så trenger du ikke søle med denne fugen som omtales overalt.
en lærdom til alle som vil og prøver: bygg ikke med fuge.
får man ikke til en gjæring m.m, gjør den om.
det er først når du klarer å bygge uten denne mirakelsalven at du er flink.
men har du ikke profilen bak, så er det stor sannsynlighet for at det vil sprekke, ja kanskje også med fugen.
TS: unødvendig utgift med ny plate ....:blushing:
mvh
estwing
Klikk her for å svare