Jeg bygger en ny innervegg, og det er visst ikke helt rett og vinkelrett i mitt hus. Når jeg stiller gipsplatene på gulvet og skyver dem sammen sidelengs, blir det en stor glipe mellom dem nederst selv om de er tett inntil hverandre øverst. Er dette et problem?

Skal man heller helle dem litt slik at man minimerer glipene sidelengs (men i så fall får større gliper i underkant?). Rent intuitivt føles det bedre å ha dem stående stødig på gulvet, men det er kanskje feil tenkt?

Hvordan får man en pen skjøt mellom platene om det er en glipe på 5 mm?

Glipper nederst spiller sjelden noen rolle, de dekkes normalt sett av gulvlisten. Heller ikke trenger platene å stå på gulvet, de henger utmerket godt i skruene.

Vil du likevel ha en jevn nederkant, så skjær av platen litt så den står jevnt mot gulvet. Du skal absolutt ikke begynne å eksperimentere med skrå plater eller glipper andre steder.

• Liker
Stenben86
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Det viktige er jo at du får dem tett mot taket...

Paul-Staffanstorp skrev:
Det viktige er jo at du får dem tett mot taket...
Tett mot taket for å..? :)

Paul-Staffanstorp
FredrikR skrev:
Tett mot taket for å..? :)
Derfor at det jo blir betydelig smidigere når alt skal males å slippe å krangle med latexfog og sparkel... :rolleyes:

Taklister..?
Eller er det ikke noe som er populært sørover!? ;)

Paul-Staffanstorp
FredrikR skrev:
Taklister..?
Eller er det ikke noe som er populært sørover!? ;)

Eehhh.... nääää..... Det er det da ikke... det går bort helt !!

Taklister føles litt vel gammelt og som noe man bruker for å skjule dårlig skårne gipsplater eller tapetseringer. :S

• Liker
JP500
  • Laddar…
Om jeg tolker svarene deres riktig, så er det bedre å skyve dem ordentlig sammen sideveis, slik at de ligger kant i kant hele veien. Det er bedre med glipper oppe og nede, og platene trenger egentlig ikke støtte mot gulvet.

Vi skal for øvrig ha både tak- og gulvlister siden det er det på de andre veggene i rommet.

• Liker
asvedulf
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Skogsbullen skrev:
Om jeg tolker deres svar riktig så er det bedre å skyve dem ordentlig sammen sideveis, slik at de ligger kant i kant hele veien. Det er bedre med gliper oppe og nede, og platene trenger egentlig ikke støtte mot gulvet.

Vi skal for øvrig ha både tak- og gulvlister siden det finnes på de andre veggene i rommet.
Da trenger dere ikke bekymre dere for gliper oppe og nede, og da er det som du skriver bedre å få dem mot hverandre i skjøtene for best mulig sparkelresultat.

Det viktigste er liten glipe i hjørnene og liten glipe mot taket (hvis du ikke skal ha taklist). Resterende gliper fyller du i med gipsbruk før du sparkler (eller før maleren sparkler, hvis du er som meg og hater alt som staves malerarbeid).

Slik gjør jeg for å få en jevn passform langs gulvet (inkludert buede). Man tar platen og setter den akkurat slik den skal stå, altså vertikalt og mot platen ved siden av (altså ingen glipe), så tar man en blyant som man legger på gulvet og trekker langs hele platens bredde.

Nå har du en strek som viser gulvets kontur på platen, og med en gipskniv er det enkelt å pusse bort slik at streken går i jevn avstand fra kanten.

Paul-Staffanstorp
v-g skrev:
Slik gjør jeg for å få en smutt passning langs gulvet (også buede). Man tar platen og stiller den nøyaktig slik den skal stå, dvs vertikalt og mot platen ved siden av (dvs ingen glippe), så tar man en blyant som man legger på gulvet og drar langs hele platens bredde.

Nå har du en strek som viser gulvets kontur på platen, og med gipsplanhøvelen er det enkelt å slipe bort slik at streken går i jevn avstand fra kanten.
Hva er gevinsten med dette da... :rolleyes::blushing: ...om man likevel skal ha gulvlister... :rolleyes:

Palle S:Baderom og vanlig unødvendig nøyaktighet ;)

Kan jo ikke sove hvis jeg har gjort en slurvete jobb skjønner du vel :D

• Liker
Uldis
  • Laddar…
Nå har jeg fått det til slik at glipene mellom platene er maks 1 mm, oftest mindre.

Hva gjør jeg med større gliper (3-7 mm) i innerhjørnene der gipsplatene møter den gamle veggen? Sparkel? Latexfugemasse?

Jeg skulle sparkle med grovsparkel. Et annet alternativ er gipssparkel (heter nok noe annet egentlig), men jeg synes nok det er overkill.

Edit: Gypsum Naturgips heter det tydeligvis. http://www.weber.se/2223

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.