3.678 lest ·
27 svar
4k lest
27 svar
Sprekker i nybygd mur
Hva er riktig måte å gjøre det på hvis man skal ha en løsning uten sprekker som ikke risikerer å ruste opp armeringen?
Rive delen av muren med sprekker og støpe om eller må hele muren gjøres om?
Rive delen av muren med sprekker og støpe om eller må hele muren gjøres om?
Skal det være i henhold til alle kunstens regler, blir det en del å holde rede på og også en del beregninger. Det pleier konstruktøren å ha ansvar for og skrive på tegningen.P peter_sweden skrev:
Ja, men nå blir det murerens ansvar å betale - i fremtiden blir det jeg eller fremtidige naboen som får betale.Erik_Hansson skrev:
Hva er rimelig at jeg krever for utbedring av murbyggerne?Erik_Hansson skrev:
Muren bygges hovedsakelig for at naboen skal kunne skille av (og muren bekostes helt av naboen). Jeg får ingen større fordeler mot hvordan det var før, muligens litt større brukbar tomteflate.
Forstår ikke helt hva som diskuteres her. Armeringen vil alltid bli utsatt for fukt siden betongen alltid vil inneholde vann, spesielt når det er en utendørskonstruksjon hvor det alltid tilføres nytt vann.
Sprekker i betong håndteres svært sjelden som et problem, selv i kritiske konstruksjoner, så å være bekymret her er egentlig helt unødvendig.
Hadde muren blitt støpt med vanntett betong og hatt disse kravene på seg, ville diskusjonen vært berettiget. Men da hadde man forhåpentligvis ikke støpt en såpass lang etappe.
Sprekken er kun et resultat av at betongen krymper og påvirker ikke konstruksjonen. Man kan velge hvor det skal sprekke, selv ved lange etapper, men det er jo for sent nå. Til 99% er sprekken kun et estetisk "problem".
Sprekker i betong håndteres svært sjelden som et problem, selv i kritiske konstruksjoner, så å være bekymret her er egentlig helt unødvendig.
Hadde muren blitt støpt med vanntett betong og hatt disse kravene på seg, ville diskusjonen vært berettiget. Men da hadde man forhåpentligvis ikke støpt en såpass lang etappe.
Sprekken er kun et resultat av at betongen krymper og påvirker ikke konstruksjonen. Man kan velge hvor det skal sprekke, selv ved lange etapper, men det er jo for sent nå. Til 99% er sprekken kun et estetisk "problem".
Klikk her for å svare