Hei

Det har nylig blitt bygd en mur på grensen mellom min og nabotomten for at naboen skulle kunne sprenge bort fjell for bebyggelse.

Etter at min tomt har blitt etterfylt så jeg i dag at det er tre store sprekker i muren.

1. Hva kan det komme av? Kanskje den ikke rakk å herde lenge nok før den ble etterfylt?

2. Går det an å utbedre eller må de gjøre om muren fra begynnelsen?

Med vennlig hilsen,

Peter

• Betongmur med tre store sprekker, markert med rosa sirkel, omgitt av ulendt terreng.
  • Betongmur med en stor vertikal sprekk markert i rosa. Rød bygning og trær i bakgrunnen. Grus ved foten av muren.
  • Sprukket betongmur med rosa utheving av sprekk. Tre store sprekker synlige på muren ved tomtegrense.
  • Betongmur med store sprekker markert i rosa linje. Sprekker er i muren mellom to tomter etter sprengningsarbeid.
Det går ikke å utbedre, men på den annen side er det trolig bare av estetisk betydning. Det ser ut som en plass-støpt mur. At det sprekker slik trenger ikke bety at noe er galt. Med en slik høy mur er det nesten uunngåelig at bakken setter seg litt etterpå. Bruker man ikke forspent armering kan små sprekker oppstå på den måten. Armeringen bør imidlertid holde det sammen også i fremtiden.

Den er platsbygd men med solid bunnplate i sement så da burde vel ikke grunnens setning påvirke så mye?

De etterfylte 3-4 uker etter støping. Kan det ha påvirket? Det kreves kanskje lengre tid for å herde?

• Liker
Tsun
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det går ikke å utbedre men på den annen side så er det trolig bare av estetisk betydning. Det ser ut som en plass-støpt mur. At det sprekker slik trenger ikke å bety at noe er galt. Med en slik høy mur er det nesten uunngåelig at grunnen setter seg litt etterpå. Bruker man ikke forspent armering kan små sprekker oppstå på den måten. Armeringen bør dog holde det sammen også fremover.
Hva er forspent armering?

Hvor lang er muren? Ved lange konstruksjoner pleier man å legge inn dilatasjonsfuger som tar opp setninger og betongens krymping. Forspent armering innebærer at armeringen ligger i strekk til betongen har herdet, kan sammenlignes med at man drar en topplokksskrue til et visst moment for å strekke stålet.

M Mats Lj skrev:
Hvor lang er muren? Ved lange konstruksjoner pleier man å legge inn dilatasjonsfuger som tar opp setninger og betongens krymping. Forspent armering innebærer at armeringen ligger i strekk inntil betongen har herdet, kan sammenlignes med at man drar en toppakksbolt til et bestemt moment for å strekke stålet.
35-40 meter

Har du ingen skarver på 35-40m mur så er det helt uunngåelig med sprekker av det slaget. Det er nok at bakken synker noen tidels mm i endene for å få en betydelig større sprekkdannelse i midten øverst på muren.

Betong er bra på å ta opp trykkrefter men dårlig på strekkrefter. Dessuten veldig sprøtt.

Det er ikke sprekker som følge av setning, men krympesprekker som følge av for lange støpeetapper og kanskje ikke tilstrekkelig med langsgående armering for å balansere krympkreftene.

I dette tilfellet er det ingen fare etter min vurdering, det skal være nok å fylle med reparasjonsmørtel.

W witten skrev:
Det er ikke sprekker som følge av setning, men krympesprekker som følge av for lange støpeetapper og kanskje ikke tilstrekkelig med langsgående armering for å balansere krympkrefter.

I dette tilfellet er det ingen fare etter min vurdering, det bør holde å fylle med reparasjonsmørtel.
Hva er en støpeetappe?

Man deler opp lange støpinger i etapper, lar en del herde (og krympe) før man støper neste.

Ok det viktige for meg er at muren holder sammen de neste 20 årene hva tror dere om holdbarheten gitt at det allerede nå er sprekker?

Sprekkene fører vann inn til armeringen som ruster og sprenger betongen. Det var derfor jeg anbefalte reparasjonsmørtel.

P
Men hvordan får man inn bruk i en sprekk som ser ut til å være mindre enn 1mm bred?

W witten skrev:
Sprickorna leder inn vann til armeringen som ruster og sprenger betongen. Det var derfor jeg anbefalte lagningsbruk.
Hvor lang tid tar det gjetningsvis før det skjer?

Hvor lang tid tar det for betongen å krympe ferdig og alle sprekker som vil oppstå har dukket opp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.