Kjøpte for cirka 2 1/2 år siden en nybygd loftsleilighet i et eksisterende hus. Det ble bygget 8 lignende leiligheter fordelt på 3 trappeoppganger. Det har vist seg at jeg har fått veldig mange sprekker i leiligheten, noe som er helt normalt ifølge byggherrene (som nå har gått konkurs og ikke vil utbedre 2-års inspeksjonen).
Jeg har vedlagt noen bilder av skorsteinen som har sprukket kraftig på mange steder, men også over balkongdøren hvor det har blitt en ordentlig sprekk.

Deretter er det sprekker i nesten alle tak/vegg vinkler og også midt i taket vertikalt.

Er det noen som har erfaring med dette og kan si at det er normalt de første årene eller er det noe galt? Skal også si at jeg har vært inne i en naboleilighet for å sjekke om problemene er de samme, og der var det ikke i det hele tatt de samme problemene med sprekker.

• Sprukket vegg i en leilighet, viser overflatiske sprekkdannelser på hvit murpuss.
  • Sprukket murvegg med synlig sprekk som strekker seg horisontalt. Veggen har en ru overflate med ujevnte teksturer.
  • Sprukket overflate på vegg ved taket, med sprekker som sprer seg horisontalt fra hjørnet og utover.
  • Sprukket murvegg med synlige sprekker langs hjørner og tak, antyder strukturproblemer i leiligheten.
  • Sprukket murvegg med flere synlige sprekker i takvinklene og midten av taket. Dette er en del av et nybygget loft i et eksisterende hus.
  • Sprukket tak og vegg i hjørnet av et rom, med tydelige sprekker og merker.
  • Sprukket hvit vegg med flere små sprekker og svak misfarging, spesielt synlig i hjørnet og på overflaten.
  • Sprukket vegg i hjørnet av en nybygd loftsleilighet, med synlige sprekker i malingen og tydelig mellomrom mellom veggene.
  • Hvite sprekker i murpå murvegg ved siden av inngangsdør og klesstativ i en leilighet.
  • Sprukket hjørne i taket nær en vinduskarmskant med synlig sprekk langs bygningsvinkelen. Vegg og tak har tydelige setningsskader.
  • Sprekk i taket over vindu med hvit rullegardin. Sprukket gipsplate langs taket, viser et tydelig gap.
  • Sprukket murvegg med tydelig sprekk langs hjørnet, synlig tekstur og ujevnheter i overflaten.
Skulle si at disse sprekkene er forventet. Kunne man ha unngått dem? Nei, men kanskje redusert omfanget noe.

Skorsteinen skal man holde øye med. Har den fuktbeskyttelse (regnhuv)? Råloft før og nå hvit pusset, før var fuktvariasjon ikke noe problem, men nå.

Hei,
Takk for svaret. Så selv om pussen på hele murstocken nesten har sprukket som et rutenett, vil du si at det er forventet? Jeg, som nemlig ikke har noen kunnskap om bygging og bare har flyttet inn, blir litt bekymret for at murstocken skal falle sammen på grunn av alle sprekkene.

Hvis du også ser nøye på bildene av murstocken med alle sprekkene, har det blitt blå flekkete områder. Kan det være fukt utenfra, eller er det murstocken som synes gjennom den hvite malingen?

Ja jeg så det og det er derfor jeg tenker at man burde kontrollere så at skorsteinen ikke tilføres unødvendig mye fukt. Er de metallbelagte og har værbeskyttelse? Rutemønsteret tyder jo på at skorsteinen beveger seg over tid, at den skulle falle sammen trenger du ikke å bekymre deg for.

Ja, skorsteinen er dekket med metallplater på taket med værbeskyttelse.
Hva kan skje med skorsteinen dersom det tilføres for mye fukt?

Grunnen til alle mine spørsmål er at jeg nettopp har solgt leiligheten og vil forsikre meg om at sprekkene i leiligheten og spesielt på skorsteinen ikke er en skjult feil som kan komme tilbake på meg i fremtiden. Men sprekkene var jo til stede ved visningen, så det er rimeligvis en synlig defekt som kjøper burde ta hensyn til, eller hva?

J Jockeh90 skrev:
Yes, murstocken er platekledd på taket med værbeskyttelse.
Hva kan skje med murstocken hvis det tilføres for mye fuktighet?

Grunnen til alle mine spørsmål er at jeg nettopp har solgt leiligheten og vil forsikre meg om at sprekkene i leiligheten og spesielt på murstocken ikke er en skjult feil som kan komme tilbake på meg i fremtiden. Men sprekkene fantes jo ved visningen, så rimeligvis er det en synlig defekt som kjøperen burde ta hensyn til, eller hva?
Fantes alt som vises på bildene dine ved visningen, er det ingen skjult feil.

Dold feil er de jo ikke om de synes. For hard puss på en skorstein som beveger seg fører til sprekker. Ulike mengder fuktighet øker bevegelsen over året.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.