Holder på å renovere en jordkjeller der jeg har en stor sprekk i inngangen. Mistenker sterkt at treet som står ved siden av er årsaken til dette, men tenkte å høre hva dere tror? Vil jo gjerne ikke ta ned et tre unødvendig.

Mvh Fredrik

Sprukket mur ved inngang til jordkjeller, med et stort tre ved siden av. Blader og småstein ligger på bakken. En stor sprekk i muren ved inngangen til en jordkjeller. Et tre vokser tett inntil kjelleren, omgitt av skogbunn med løv og mose. Steinfylling ved inngangen av en jordkjeller med synlig sprekk, omgitt av grus og høstløv. En trestruktur støtter opp på innsiden. Stor sprekk i steinmur ved inngangen til en jordkjeller omgitt av løv og grus. Spørsmål om tre i nærheten kan være årsaken.

Det ser ut som en vinge som har blitt lagt til slik at det går an å ha to dører inn, blir en såkalt sval mellom dørene, ved tilkomst så har ikke en forankring skjedd som holder delene sammen. Om det ikke er estetisk kan du sikre med jern og lappe igjen sprekken.

• Veggen viser en synlig sprekk, muligens på grunn av dårlig forankring. Rød linje markerer avstand, og en skisse illustrerer konstruksjonen.
Ok. Så du tror ikke at treet har noe å gjøre med det i det hele tatt? Men kom til å tenke på om treet skulle blåse overende. Da vil jo rotvelten gjøre stor skade?!

Med forankring så burde det vel kanskje gå med armeringsjern modell større som bøyes og settes inn i forborede hull som deretter dekkes med puss/sement eller hva som nå er passende?

Tvilsomt om treet har knekt det der, synes ikke hvordan det ser fra en annen vinkel, flere bilder. Det med jern er bra med 10-12 mm, da borer du med 10 mm først eller tynnere og så med tax 20 mm, i hullene puttes ankermasse inn og jernene slås inn. Ellers kommer jernene til å skvalpe og løsne

Ok, takk for utfyllende svar. Jeg var nettopp ved hytta, men glemte å ta flere bilder. Det er imidlertid en sprekk på den andre siden på omtrent samme sted. Den er riktignok mindre enn den som vises på bildene. Du har nok rett i at det ikke er røttene fra treet som har forårsaket det der. Føles som litt stor sprekk for at røttene skulle klare å bryte det fra hverandre. Kanskje hvis det hadde vært et redwoodtre :rofl:. Får se hva jeg gjør med treet i risikoen for at det skulle blåse over ende og ta med seg en masse. Jeg får prøve det du foreslo med ankermasse osv. Takk igjen for svar

Mvh Fredrik

Treet kommer nok ikke til å falle, grove røtter som holder det på plass og det ser ut til å være friskt og ikke luter. Det med sprekken, den er større oppe og det pleier å indikere at ytterdelen har sunket. Og det ser ut til at det er reparert en gang uten forankring i den gamle delen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.