Hei! Jeg holder på å renovere min tretrapp og har i tillegg til å slipe også forsenket skruene i rekkverket. Nå oppdaget jeg en sprekk i ett av trinnene som jeg tror skyldes skruen fra rekkverket….! Noen som har et tips om hva jeg kan gjøre for å fikse dette så sprekken blir reparert og ikke større?

• Trappetrinn av tre med en tydelig sprikk nær veggen, innringet i gult.
Ser ut som at det er en list som sitter på kanten av plansteget. Når steget beveger seg på grunn av variasjoner i fuktighet og blir smalere blir det stor last på listen fordi den ikke kan følge med

Jeg hadde saget med multimaskin så det blir et lite spill mellom listens ende og vangen. Så forsiktig skilt litt ekstra på sprekken, fylt med lim og presset sammen. Eventuelt en slank spiker eller skrue også.

• Liker
balloo
  • Laddar…
[
C Catharina Karlsson1 skrev:
Hej! Håller på att renovera min trätrappa och har förutom slipat även försänkt skruvarna i trappräcket. Nu upptäckte jag en spricka i ena steget som jag tror beror på skruven från trappräcket….! Någon som har ett tips på vad jag kan göra för att fixa detta så att sprickan lagas och inte blir större?
.
Tack! Jag ser nu att det du skriver om list ser ut att stämma. Ska pröva ditt tips och i bästa fall kan man ju bara byta ut listen.
QUOTE="Bernieberg, post: 4333450, member: 152021"]Ser ut som att det är en list som sitter på kanten av plansteget. När steget rör sig på grund av variationer i fuktighet och blir smalare blir det stor last på listen eftersom den inte kan följa med

Jag hade sågat med multimaskin så att det blir ett litet spel mellan listens ände och vangen. Sen försiktigt särat lite extra på sprickan, fyllt med lim och pressat ihop. Eventuellt en smäcker spik eller skruv också.[/QUOTE]
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ser ut som att det är en list som sitter på kanten av plansteget. När steget rör sig på grund av variationer i fuktighet och blir smalare blir det stor last på listen eftersom den inte kan följa med

Jag hade sågat med multimaskin så att det blir ett litet spel mellan listens ände och vangen. Sen försiktigt särat lite extra på sprickan, fyllt med lim och pressat ihop. Eventuellt en smäcker spik eller skruv också.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.