Har støpt igjen en seksjon Weber dry-mix 85 i et kjellergulv som er 15 cm tykt i desember. Nå opptrer det små sprekker i overflaten på betongen. Fulgt alle instruksjoner, med målt blanding, rent vann, tørketider og vanning/tildekking osv. Har støpt en del tidligere, men blir bekymret for hvor dypt disse sprekkene kan gå og hvordan det påvirker bæreevnen, da jeg hadde tenkt å legge fliser over.
Kan man gjøre noe?
Kan man gjøre noe?
Med en vct på 0.33 stilles det enorme krav til herdningsprosessen. Også armeringen er av stor viktighet. Rent generelt er ikke sprekkene dine en fare konstruksjonsmessig, men hvis det kreves vanntetthet kan du få problemer.
Har støpt en del med drymix. Vår erfaring er at man må dekke med plast. Ellers sprekker det. Du får pigge opp sprekkene litt lett og sparkle. Om du banker og ingenting er løst kan du muligens legge flis direkte. Men jeg ville ikke tatt sjansen.KJD skrev:
Støpt igjen en seksjon Weber dry-mix 85 i et kjellergulv som er 15 cm tykk i desember. Nå opptrer små sprekker i overflaten på betongen. Fulgt alle instruksjoner, med mettet blanding, rent vann, tørketider og vanning/tildekning osv. Støpt en del tidligere, men blir bekymret for hvor dypt disse sprekkene kan gå og hvordan det påvirker bæreevnen, da jeg hadde tenkt å legge flis over.
Kan man gjøre noe?
Bygningsvaktmester
· Malmö
· 256 innlegg
Hva har du under?
Er det bare armert er det sterkt selv om du har sprekk, men det kommer litt an på hvorfor den oppstod som svarer på spørsmålet om det kan bli verre.
Vibrerte du bruket ordentlig under støping?
Er det bare armert er det sterkt selv om du har sprekk, men det kommer litt an på hvorfor den oppstod som svarer på spørsmålet om det kan bli verre.
Vibrerte du bruket ordentlig under støping?
Stenkross 16-32 under. Vibrerte oppå med trelist, kanskje burde ha brukt en stav med tanke på tykkelsen, men er en reparasjon som er ca 30 cm i bredde, så tenkte aldri på verken det eller armering. Øvrige gulvet er helt uarmert og samme tykkelse. Ingen bomlyder.L Lerstenstegel skrev:
Jeg tror ikke at du kommer til å få noen problemer. Betong får ofte sprekker uten at det påvirker, og hvis du skal ha det helt sprekkfritt må du armere langt mer enn du tror. Er resten av gulvet uarmert så ville jeg ikke bekymret meg i det hele tatt. Viktigst er at du har fått vedheft mot den gamle betongen.
Bygningsvaktmester
· Malmö
· 256 innlegg
Er det bare en liten reparasjon er det greit.
Min gjetning er at det har tørket raskere mot den gamle betongen da du antagelig ikke har penslet den med løsbetong dagen på kontaktflatene før støping for å maksimere vedheft og jevnere uttørking.
Den gamle betongen har sugd væske ut av den nye som har gjort at det har tørket ujevnt, og sprekken har dannet seg akkurat der den nye betongen har blitt som hardest.
Min gjetning er at det har tørket raskere mot den gamle betongen da du antagelig ikke har penslet den med løsbetong dagen på kontaktflatene før støping for å maksimere vedheft og jevnere uttørking.
Den gamle betongen har sugd væske ut av den nye som har gjort at det har tørket ujevnt, og sprekken har dannet seg akkurat der den nye betongen har blitt som hardest.
Klikk her for å svare