Jeg har gått glipp av dette i løpet av årene jeg har bodd i huset, men den siste tiden, les månedene, har jeg begynt å bekymre meg litt for en sprekk i en yttervegg i kjelleren. Var nede og banket på det litt i dag og får løs hele fugen mellom steinene. Huset er fra -52, så jeg aner ikke hvilket materiale det er murt med, det er tykt i hvert fall. Det ser ut som om det har blitt lappet tidligere, da lengden på sprekken er mørkere enn resten av veggen.
Har ikke målt nøyaktig men kjellertrappens utside, innerhjørne er der. Ellers er det ikke mer enn jord og grus på det. Det er det ene ytterhjørnet på huset.
Dreneringen er ikke noe jeg har gjort noe med annet enn at all vegetasjon er borte og erstattet med noen dm pukk istedenfor. Bor oppe på en høyde og har aldri egentlig sett behovet for å drenere på nytt siden det ikke vises noe sted. Jeg vet ikke hvor lenge det har sett slik ut, men det har vært en stund. Det stod en stor oljetank der inntil for noen år siden da jeg byttet kjele.
Gravde ute nå og det er akkurat i innerhjørnet på kjellertrappen. Det er også sprukket utvendig. Det store hullet der inne er akkurat i hjørnet der ute.
Nå har jeg banket bort alt på innsiden som var løst. Det er reparert en gang tidligere med helt feil bruk. Det er noe mørkt steinhardt, så jeg forstår hvorfor det har sprukket. Spørsmålet er vel mest om det var lenge siden, noe jeg antar, for jeg har ikke reparert det og da jeg flyttet inn sto det en stor oljetank der.