Hei
Jeg skal i min nybygde vaskerom ha spotter som belysning.
Som tak skal jeg bruke trepanel.
Hvordan går man fram?
Jeg hadde tenkt at siden jeg ikke kommer til å ha noen lekter i taket så stifter jeg opp plasten direkte under takstolene cc. 1200 og legger opp isolasjon i forbindelse med dette (kanskje må jeg sette opp noen spikrelister for å holde plasten) men så føler jeg at mine kunnskaper tar slutt. Hvordan gjøre med kabling, kan elektrikeren bare trekke fram løse kabler som ligger i luften til jeg har fått opp panelet? Hvordan gjøre med bokser over spotlightsene, skal man lage hull i plasten. Holder det å plassere dem når jeg spikrer panelet. Er dette riktig rekkefølge mm.
Noen som kan forklare for meg.
Jeg skal i min nybygde vaskerom ha spotter som belysning.
Som tak skal jeg bruke trepanel.
Hvordan går man fram?
Jeg hadde tenkt at siden jeg ikke kommer til å ha noen lekter i taket så stifter jeg opp plasten direkte under takstolene cc. 1200 og legger opp isolasjon i forbindelse med dette (kanskje må jeg sette opp noen spikrelister for å holde plasten) men så føler jeg at mine kunnskaper tar slutt. Hvordan gjøre med kabling, kan elektrikeren bare trekke fram løse kabler som ligger i luften til jeg har fått opp panelet? Hvordan gjøre med bokser over spotlightsene, skal man lage hull i plasten. Holder det å plassere dem når jeg spikrer panelet. Er dette riktig rekkefølge mm.
Noen som kan forklare for meg.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 innlegg
For det første, hva er det for rom? Hva er det for tak oppå, er det yttertak direkte eller bare et mellomgulv til andre etasje?
Så er det viktig å først ta noen beslutninger om hvilken type spoter du skal ha, og få tak i beskyttelsesbokser som gir en godkjent kombinasjon av spot og boks. Hvis du skal velge 12V spoter, gjelder det også å planlegge hvor transformatoren skal sitte, siden du ikke kan ha mer enn 2m fra den til noen spot (med mindre du velger spesialer til en betydelig høyere kostnad).
Disse valgene bør du gjøre i samråd med den elektrikeren som deretter skal montere.
Det finnes et antall tråder i elforumet her som diskuterer tetting mellom boks og plast. Det finnes ikke noe definitivt svar på hvordan man skal gjøre dette på beste måte.
Elektrikeren bør trekke løse VP-rør for kabelen til beskyttelsesboksen. Også her kan det kreves en del planlegging slik at du ikke får for mange tråder fra en transformator, de skal få plass i røret.
Det finnes en del delte meninger om spoter montert i trepanel hva gjelder varme og brannrisiko, visse (de fleste) kan ikke monteres hvis panelet blir for tykt osv.
Men hovedbudskapet er at du må planlegge og velge materiale før du gjør noe annet. Skulle du oppdage at de valgte spotene f.eks. ikke kan festes i panelet, så kan det hende du må bytte også beskyttelsesboksene (=rive ned panelet) når du bytter fabrikat på spoten.
Så er det viktig å først ta noen beslutninger om hvilken type spoter du skal ha, og få tak i beskyttelsesbokser som gir en godkjent kombinasjon av spot og boks. Hvis du skal velge 12V spoter, gjelder det også å planlegge hvor transformatoren skal sitte, siden du ikke kan ha mer enn 2m fra den til noen spot (med mindre du velger spesialer til en betydelig høyere kostnad).
Disse valgene bør du gjøre i samråd med den elektrikeren som deretter skal montere.
Det finnes et antall tråder i elforumet her som diskuterer tetting mellom boks og plast. Det finnes ikke noe definitivt svar på hvordan man skal gjøre dette på beste måte.
Elektrikeren bør trekke løse VP-rør for kabelen til beskyttelsesboksen. Også her kan det kreves en del planlegging slik at du ikke får for mange tråder fra en transformator, de skal få plass i røret.
Det finnes en del delte meninger om spoter montert i trepanel hva gjelder varme og brannrisiko, visse (de fleste) kan ikke monteres hvis panelet blir for tykt osv.
Men hovedbudskapet er at du må planlegge og velge materiale før du gjør noe annet. Skulle du oppdage at de valgte spotene f.eks. ikke kan festes i panelet, så kan det hende du må bytte også beskyttelsesboksene (=rive ned panelet) når du bytter fabrikat på spoten.
Å bygge inn spotter i et tak krever nøyaktig prosjektering av spottenes plassering og kabellengder m.m. Et uslåelig tips er å ikke lage hull i Pe-folien da det krever nøye tetting rundt boksen og dette kan kun gjøres med dobbelsidig butylbånd eller fugemasse (sika har løsningen). Trolig vil det ikke bli tett uansett og taket ditt kan ved eventuell lav funksjon hos ventilasjonssystem risikere å bli utsatt for konveksjon-høy fuktbelastning-fuktskader. Den beste løsningen er å senke innertaket med anbefalt avstand, litt ulikt avhengig av spot og boks. Sørg for at boksens overkant ikke ligger mot plasten, plasser helst en gipsbit eller noe annet som fordeler ut varmen i taket, plasten er ikke godkjent for de temperaturbelastninger som boksen kan nå (selv 12V). Lykke til!
12 volt !
Vil først bare nevne at det ekstra arbeidet med trafo m.m er verdt det!
Penere lys samt lengre brenntid på lampene....
Villaeieren har en artikkel om brann og innebygde spotter...ingen morsom lesning for tretak....
Siterer Brannvernforeningen.
Når treet blir virkelig tørt antenner det ved 80-90 grader.
En bakoverstrålende halogenlampe kan avgi 120 grader
En fremoverrettet 40 grader.
Har selv gips, noe som letter arbeidet.
Anders
Vil først bare nevne at det ekstra arbeidet med trafo m.m er verdt det!
Penere lys samt lengre brenntid på lampene....
Villaeieren har en artikkel om brann og innebygde spotter...ingen morsom lesning for tretak....
Siterer Brannvernforeningen.
Når treet blir virkelig tørt antenner det ved 80-90 grader.
En bakoverstrålende halogenlampe kan avgi 120 grader
En fremoverrettet 40 grader.
Har selv gips, noe som letter arbeidet.
Anders
Klikk her for å svare