Hei.
Er i gang med å støpe gulvvarmen (vannbåren Uponor) på mitt nye gulv (22 mm gulvspon på 195mm regel c/c300) på 11m2.
Spørsmålet... kan jeg begynne med å støpe med finbetong, og deretter legge overflate med flytsparkel? Skal "flyte" 45mm så det blir dyrt hvis jeg bruker alt med flytsparkel...

Takk for svar...

Jeg ville kontakte produsenten av flytsparkelen. Jeg vet at visse sparkeltyper i alle fall for mange år siden ble brukt på akkurat denne måten. De inneholder stoffer som kjemisk absorberer fuktigheten fra betongen under, så de kunne brukes for "hurtigtørking" av en betongstøp. Men om dagens flytsparkel har den egenskapen bør man nok sjekke med produsentene.

Et problem ellers med vanlig betong, er at det krymper selv lenge etter at det tørket ut. Så produsentene av festematerialer pleier å spesifisere at man ikke får legge fliser på en betongoverflate før etter minst 3 måneder, noen sier 6 måneder.

Men det er tenkelig at flytsparkel tar opp krympespenningene.

• Liker
Moomin
  • Laddar…
OK, skal sjekke med produsenten...
Det står jo på deres hjemmeside at hvis det legges på "nytt betonggolv" så skal det være minst 3 måneder gammelt... så det kan ligge noe i det du sier.
Men skal sjekke... Takk.

Har ikke hørt om flytsparkel som sies å tørke opp eventuell gulv av betong, derimot at flytsparkel tørker selv på kjemisk vis selv om den bygges inn i for eksempel flis.
Betong og flytsparkel har helt forskjellige krympeegenskaper når de herder.
Ville ikke lagt to ulike typer for innstøping i ditt tilfelle, dels fordi det alltid er bedre med en homogen kake, dels
fordi det skal legges på et spongulv.
Jeg ville absolutt lagt kun flytsparkel og i ditt tilfelle en god fiberforsterket sparkel.

• Liker
Moomin
  • Laddar…
OK, det var min plan, å legge fiberforsterket flyt...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.