Hei, jeg har noen spørsmål angående vestkustskiva som det kanskje finnes folk med kunnskap om her.

Jeg ser på Rockwools monteringsanvisninger som sier følgende:

"Skal platen stå på eksempel plate på mark anbefaler vi at en tett membran monteres under, f.eks. plast eller papp."
Mitt spørsmål blir: Da jeg skal ha støpt plate, setter man da regel ytterveggsreglen 50 cm inn på platen, så vestkustskiva havner kant i kant med platen?

Oppfølgingsspørsmålet blir, har du eksempel på plast eller papp som man kan bruke?

Videre skriver de slik om lekting

"For å få en fri vertikal lufting anbefaler vi at man alltid monterer en stående lekt mot platen. Brukes en stående panel som fasadesjikt monteres deretter en liggende lekt."

Arbeider installerer trelist på en isolert vegg med et vindu; iført hvit hjelm og arbeidshansker.

Mitt spørsmål er da, hvordan gjør man med musebånd i dette tilfellet?

Jeg vil forsøke å forberede meg på hvordan jeg skal bygge dette :D
Takk på forhånd

Byggetegning viser tverrsnitt av veggkonstruksjon med lekter, isolasjon og ventilasjon, for å hindre mus og sikre lufting.

Går det ikke an å gjøre som på bilde?
Lekt 02 sages noe overfladisk spor per fag med sirkelsag el. Dyl, liten nok til at ingen mus tar seg forbi. Dette for å sikre lufting

• Liker
pacman42 og 2 andre
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Følge spørsmålet blir, har du eksempler på plast eller papp som man kan bruke?
Grundmurspapp

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
[bilde]

Går det ikke å gjøre som på bildet?
Läkten 02 sågas et grunt spor per rom med sirkelsag el. Dyl, liten nok til at ingen mus kommer seg forbi. Dette for å sikre lufting
Ja, her går leverandørenes monteringsveiledning fra hverandre oppdaget jeg. Rockwool sier først stående lækt, så liggende for å få en vertikal luftespalte. Mens Paroc i sin montering bare snakker om liggende. Så gjorde også en snekker i nærheten av meg som bygde et hus. Setter man bare liggende så tetter man jo for musene med lækten. Derimot står det i henhold til svensk byggstandard at det alltid skal være en vertikal lufting. Man blir ikke helt klok på dette 🫣🤣

Om du tenker å male fasaden med "tett" maling ville jeg foreslå at du setter både luftlekter og spikerregel.

Om fasaden skal bestå av slamfarge-malt stående låvepanel ville jeg ikke se separat luftlekter som helt nødvendig, men nå som du har mulighet synes jeg at du i det minste kan benytte anledningen til å legge inn en stående halvtomslekt under spikerregelen.

Kan du lenke til monteringsanvisningene du har sett på?
Jeg gjetter at Rockwool viser et eksempel med liggende panel og at Paroc tenker at det dannes en luftspalte mellom panelet om det er stående lockläckt og om det er en slett panel som ikke får spalter mellom hver panelplanke at det også skal til en loddrett luftingslekt.

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Kan du lenke til monteringsanvisningene du kikket på?
Jeg gjetter at Rockwool viser et eksempel med liggende panel, og at Paroc tenker at det dannes en luftspalte mellom panelet om det er stående lekter, og om det er en glatt panel som ikke får spalter mellom hver panelplanke, at det også skal til en loddrett lufteslekt.
Var disse jeg kikket på

https://www.rockwool.com/se/downloa...aggar/vastkustskiva---isolering-fran-utsidan/

https://www.paroc.com/spps/e-learni...dex.html#289825a3-aae7-4a03-8355-9afdd93e96ca

Rockwool sier at om du har en liggende panel skal en stående lekt brukes, har du stående panel skal stående lekt pluss en liggende lekt brukes.

Paroc sier at det holder med liggende lekt om du har en stående panel som gir tilstrekkelig lufting mellom panelbordene, men om ikke god ventilasjon fås mellom panelbordene skal også en stående lekt settes først. Har du liggende panel skal stående lekt brukes.

Begge selskapene ønsker å få til en vertikal lufting, men de setter litt forskjellige betingelser for hvordan det kan oppnås.

Når det gjelder musebånd, setter du bare liggende lekt kan musene fortsatt komme seg inn i veggen om det er faspanel.

H Håbbe01 skrev:
[bilde]

Går det ikke an å gjøre som på bildet?
Läkten 02 sages noen overfladiske spor per seksjon med sirkelsag el. Dyl, liten nok til at ingen mus tar seg forbi. Dette for å sikre lufting.
De kommer jo inn via 12.

Centano Centano skrev:
Rockwool sier at om du har en liggende panel skal en stående lekter brukes, har du stående panel skal stående lekter pluss en liggende lekter brukes.

Paroc sier at det er nok med liggende lekter om du har en stående panel som gir tilstrekkelig lufting mellom panelbordene men hvis ikke god ventilasjon fås mellom panelbordene skal også en stående lekter settes først. Har du liggende panel skal stående lekter brukes.

Begge selskapene ønsker å få til en vertikal lufting men de setter litt forskjellige betingelser for hvordan det kan oppnås.

Angående musebånd, setter du bare liggende lekter kan musene fortsatt ta seg inn i veggen om det er låspanel.
Hvordan skal man vite, at man har tilstrekkelig med god ventilasjon mellom panelen? Jeg tenker, er ikke de vertikale for at fukt/vann skal kunne renne av?

Hva slags panel skal du bruke?

Best ventilasjon får du hvis du bruker både stående og liggende lekter. Hvis du også sager den liggende lekten med fall, får du en bedre evne til å lede bort vannet. Jeg vet imidlertid ikke hvor ofte en skråskåret lekt brukes i virkeligheten.

Centano Centano skrev:
Hva slags panel skal du bruke?

Best lufting får du hvis du bruker både stående og liggende lekter. Sager du også den liggende lekten med et fall får du en bedre ledende evne. Jeg vet dog ikke hvor ofte en skråsaget lekt brukes i realiteten.
Har ikke bestemt type panel ennå mer enn at det blir stående.

Denne profil er passende å bruke for å slippe mus. Musprofil kan du søke på for å finne en forhandler nær deg.

Metallprofil med hull brukt som musesikring, designet for å minimere kuldebroer ved bygging og renovering.

Det enkleste og beste er om du kan stille inn stommen så langt ut at vestkystskiven går forbi sokkelelementet litt for å minimere kuldebroen som blir der ellers.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Denne profilen er passende å bruke for å slippe mus. Musprofil kan du søke på for å finne en forhandler nær deg.

[bilde]

Lett og best er om du kan plassere rammen så langt ut at vestkystplaten går forbi sokkelelementet litt for å minimere kuldebroen som blir der ellers.
Jeg tenkte jeg ferdigkappet ramme i så fall og når jeg fikk tegningene syntes jeg de tegnet for lite og fikk da forklart for meg at platen da sitter på flaten, ellers stemmer ikke byggetillatelsen med målene, så byggeflaten blir større.

Jeg regnet hele tiden med at den skulle sitte utenfor. Får sjekke opp det

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.