Hei!
Jeg lurer litt på om dere som skrur mye har noen erfaringer. Lurer på disse tingene:
Er torx bedre i lengden å jobbe med, hvorfor?
Er torx bedre til å skru visse materialer?
Slites torx mindre hvis man skrur i og ut ofte?
Tror dere det kommer til å komme noen enda bedre skruer? hvis torx nå er best. Hvordan ville den i så fall sett ut?
Håper noen har tid og ork til å svare
Jeg lurer litt på om dere som skrur mye har noen erfaringer. Lurer på disse tingene:
Er torx bedre i lengden å jobbe med, hvorfor?
Er torx bedre til å skru visse materialer?
Slites torx mindre hvis man skrur i og ut ofte?
Tror dere det kommer til å komme noen enda bedre skruer? hvis torx nå er best. Hvordan ville den i så fall sett ut?
Håper noen har tid og ork til å svare
Ja, svaret er enkelt.
Alle skruvskaller som har rett aksiale spor (ikke "skrå"/"vinklet") passer jo fint til det du skriver, for de kan ikke skli ut.
Da kan man tenke seg vanlig spor-skrue er like bra (i henhold til påstanden ovenfor), men får man litt vinkelfeil der så får skrutrekkeren/bitsen fort veldig liten overflate å legge kraft mot (i sporet) og man skader skruvskallen.
Torx er tilgivende mot vinkelfeil.
Når det gjelder materiale, så avhenger det snarere av skruvskallens (siden mot materialet) og gjengenes utforming å gjøre.
Ditt siste spørsmål har jeg ingen god tanke om...
Alle skruvskaller som har rett aksiale spor (ikke "skrå"/"vinklet") passer jo fint til det du skriver, for de kan ikke skli ut.
Da kan man tenke seg vanlig spor-skrue er like bra (i henhold til påstanden ovenfor), men får man litt vinkelfeil der så får skrutrekkeren/bitsen fort veldig liten overflate å legge kraft mot (i sporet) og man skader skruvskallen.
Torx er tilgivende mot vinkelfeil.
Når det gjelder materiale, så avhenger det snarere av skruvskallens (siden mot materialet) og gjengenes utforming å gjøre.
Ditt siste spørsmål har jeg ingen god tanke om...
Synes ikke noe om torx!
Det er vanskeligere å holde balansen med torx skruer hvis man skal skru et hardt materiale uten å forbore, f.eks. gulvspon eller plate.
Torx skruer bruker flere forskjellige bitsstørrelser, og jeg synes det er vanskelig å se forskjell på størrelsene, spesielt t20 og t25 blander jeg sammen.
Men det er mindre risiko for at bitset begynner å slure med torx.
Det er vanskeligere å holde balansen med torx skruer hvis man skal skru et hardt materiale uten å forbore, f.eks. gulvspon eller plate.
Torx skruer bruker flere forskjellige bitsstørrelser, og jeg synes det er vanskelig å se forskjell på størrelsene, spesielt t20 og t25 blander jeg sammen.
Men det er mindre risiko for at bitset begynner å slure med torx.
Den eneste egentlige ulempen med torx er at skruen ikke sitter fast i bitsen. Men Spax har "egen" torx med en ekstra utstikkende rund stift som gjør at skruen sitter fast i bitsen. Bitsen passer selvfølgelig bare deres egne skruer. Men skruene kan skrues med vanlige torx bits også. En klar forbedring sammenlignet med vanlige torx.
Torx er outstanding.
Man lærer seg raskt hvilke av ens forskjellige skruer som har hvilken størrelse.
Det faktum at torxen aldri slurer eller hopper ut overgår lett at det er noe dårligere balanse.
Det finnes likevel en torx-lignende variant som påstås å ha god balanse også hvor man skal kunne sette skruen på bitsen og skru inn helt uten å holde i skruen. Kommer ikke på navnet nå, men den finnes både hos Beijer og Bauhaus. T-Tap eller noe lignende tror jeg.
Man lærer seg raskt hvilke av ens forskjellige skruer som har hvilken størrelse.
Det faktum at torxen aldri slurer eller hopper ut overgår lett at det er noe dårligere balanse.
Det finnes likevel en torx-lignende variant som påstås å ha god balanse også hvor man skal kunne sette skruen på bitsen og skru inn helt uten å holde i skruen. Kommer ikke på navnet nå, men den finnes både hos Beijer og Bauhaus. T-Tap eller noe lignende tror jeg.
Klikk her for å svare