Hei,
Vi holder på med renovering av 1920-tallshus og etter en komplett renovering av utside+overetasje har vi nå begynt med første etasje.
Der kommer vi i prinsippet gjøre alt fra gulv -> tak inkludert nytt kjøkken, bytte av varmekilde osv. Deler av første etasje ble renovert på 90-tallet og er i relativt bra stand, men to rom på cirka 40kvm er helt urørte siden 20-tallet, med den følge at de har hatt iskalde og skjeve gulv (120mm fra laveste til høyeste punkt i et rom), så det er i de to rommene jeg har startet med å rive alt ned til grunnen, og nå har jeg noen spørsmål som jeg håper forumet kan hjelpe meg litt med.

1. Beste konstruksjonsløsning for å rette gulvet. Dagens gulvbjelker faller ut mot yttervegg i varierende grad, tror grunnen har sunket på huset gjennom årene, men de er i veldig fin stand og robuste, 200x75. Sitter på cc et sted mellom 600-650. De alternativene jeg ser er: fjerne bjelke for bjelke og erstatte med nye type 45x220 i riktig høyde og vater, i et rom er spennvidden 4,6m. Alternativ 2 å løsne og sette opp eksisterende bjelker.
Alternativ 3. Skru fast 45x220 i eksisterende bjelkelag i riktig nivå, da får jeg plan rett flate over + fordelen at blindbunnen får et nytt nivå i vater også.
Et problem som alle løsninger påvirkes av er at i hvert rom står en kakkelovn, men i det ene rommet står kakkelovnen slik at gulvbjelken går rett under, og denne bjelken er cirka 5cm for høy sammen med den ved siden av som man har spikret plank og murt kakkelovnen ut fra. Gulvstruktur fra 1920-tallet med synlige trebjelker og sagflis i et gammelt hus under renovering. Gulv med synlige trebjelker over ujevn ruglete steingrunn ved siden av hvit kakkelovn med dekor. En støvdekket vernesko ligger på en planke.

Nivået må senkes på begge bjelkene+plankene for å få rommet i riktig nivå med resten av huset, men hvordan gjør jeg det uten å risikere kakkelovnskollaps? Eneste idéen jeg har er å skru bjelken mellom vegg-bjelke og trykke opp mot plankene som kakkelovnen hviler på så de får støtte, deretter sage av dem foran kakkelovnen så man kan senke gulvbjelken.
Finnes det noen andre ideer?
Legger til noen flere bilder av rommene.
Under renovering av et 1920-tallshus’ første etasje, viser bildet en eksponert bjelkelag-skonstruksjon med ujevnt gulv og synlig jordgrunn. Renovering av gulv med synlige trebjelker og en hvit kakkelovn på ett rom i et 1920-tallshus. Nivåforskjell i gulvet vises.

Takk på forhånd.
Med vennlig hilsen, Albin

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.