Jeg har 13 liter aceton senere fått bort limt stoff på furutrappens trinn og med diverse ulike slipemaskiner klart å slipe ned og bort alle limrester. Tanken er at trinnene skal hvitlaseres og vangene males hvite.
1. Hvor fint bør trinnene slipes? P240?
2. Slipte deler er selvfølgelig merkbart myke slik som furu er. Vangene er klarlakkerte så furuen der er betydelig hardere. Hvordan vil trinnene bli med hvitlaseringen, like myke som nå? Finnes det noe man kan gjøre for å få den hardere lakkerte overflaten som vangene har?
3. Hvit maling fester jo også på metall.. må vangene også slipes ned, eller går det an å male på den lakkerte furuen? (forstår at det over tid er mer risiko for at malingen slipper)
1. Hvor fint bør trinnene slipes? P240?
2. Slipte deler er selvfølgelig merkbart myke slik som furu er. Vangene er klarlakkerte så furuen der er betydelig hardere. Hvordan vil trinnene bli med hvitlaseringen, like myke som nå? Finnes det noe man kan gjøre for å få den hardere lakkerte overflaten som vangene har?
3. Hvit maling fester jo også på metall.. må vangene også slipes ned, eller går det an å male på den lakkerte furuen? (forstår at det over tid er mer risiko for at malingen slipper)
240 rekker godt, men når det gjelder å male dem, vil vanlig maling bli slitt ut ganske fort og bli stygt. Skal det males, bør det være en 2-komponent type for å holde. Men en ADVARSELS finger må opp, trappen blir som en isvei av det, lett å skli, skli ned på halebeinet eller brekke et bein eller en arm. Gjerne med et sklisikkert belegg i forkant av trinnet.
Trinnene er tenkt å hvitlaseres, men du mener at det blir glatt likevel?J jonaserik skrev:240 er mer enn nok, så det med å male dem, vanlig maling vil bli slitt ut ganske fort og bli stygg. Skal det males bør det være en 2-komponent type for å holde. Men en ADVARSELS finger må opp, trappen blir som en isvei av det, lett å skli, ake ned på halebeinet eller brekke noe ben eller arm. Gjerne da med et sklisikkert belegg i forkanten på trinnet.
Hva hvitlasering gjør i glatte forhold, kan jeg ikke uttale meg om. Vil det holde, og ved lasering så reiser treet seg og må pusses og lasereres igjen så vidt jeg vet. Så da må en maler svare på det, kanskje finnes på forumet.
Klikk her for å svare