Jeg har plukket frem skorsteinen på kjøkkenet, bak en rad skap og med påspikret masonite. Da pussen så ut som den hadde blitt truffet av en haglsalve, har jeg raskt banket ned pussen. Bombruk og rene sandslottet i like deler... De lenge ubrukte tilkoblingene for vedovn, spjeld og kjøkkenvifte hadde virkelig mediocre lapper, så de raste bort sammen med pussen. Muren er helt klart murt med kalkmørtel (ca 1926) så jeg skal bruke en kalkmørtel ved arbeidene, men det er en del å velge mellom i alle fall... Det svakeste ser ut til å være Sepro142 og det duger sikkert for pussingen. Men kan jeg mure igjen åpningene med den mørtelen? Det finnes kalksementmørtel, hydraulisk kalkmørtel osv... Videre har jeg sett på en gipsmørtel (Gypro) for pussing, det ser praktisk ut. Jeg bruker skorsteinen til en vedovn så materialvalgene skal være korrekte. Takk for råd.

du kan pusse med vanlig pussel C mure kan man gjøre med murmørtel B det gjør vi alltid og det går kjempebra.

Jeg vil anbefale deg å hakke bort alt puss hele veien. Fra bunnen til toppen. Skjær bort gammelt mørtel ca. 3 cm i fugene mellom alle teglsteinene. Bland ny mørtel og trykk inn mørtelen. Man kan stoppe der hvis man synes det er fint med synlige teglstein. Vask i så fall steinene rene..blir kjempefint...
Ellers fortsetter man og pusser pipen som vanlig...til slutt kan man da kalke pipen i den fargen man ønsker...hvitkalk er vanligst.....

Med tanke på at du skal fyre - dvs det oppstår temperatursvingninger og dermed materialbevegelser - så burde vel murverket være så likt som mulig. Og snakker man med Maxit så fungerer det jo å mure med 142, men de anbefaler at man tar det hydrauliske, 148. Overflatebehandlingen kan du jo så gjøre med 142/144. Personlig ville jeg gått for kalkpuss og ikke gips, blir en hyggeligere overflate med mer klassisk pussfølelse. Husk at tegl suger en hel del vann, så vann rikelig før du legger på pussen for å unngå sprekker.

Takk for alle svar :)
Her finnes mye kunnskap.
Swehjo; slik du resonerer har jeg også tenkt at man skal gjøre, bruke like hardt bruk som de eksisterende fugene, samt ikke pusse med et hardere bruk enn fugene for å unngå å få sprekker senere. Ildstedet er "på den andre siden", og er koblet til en røykgang som ikke vender mot den siden jeg river i, men røykgangsintegriteten har jeg ingen kontroll på så det er best å gjøre riktig.
At jeg ser på gipsputsen skyldes at den virker mer lettarbeidet og kan legges i tykkere lag. Bra for meg, da det er en del ujevnheter som skal fylles opp.
Dessuten er jeg nybegynner på dette, og jeg antar at gipsputsen er mer "kremete", omtrent som husfix.

Lurvnos skrev:
At jeg ser på gipsmørtelen skyldes at den virker mer lettarbeidet og kan påføres i tykkere lag. Bra for meg, da det er en del ujevnheter som skal fylles opp.
Dessuten er jeg nybegynner på dette, og jeg antar at gipsmørtelen er mer "kremet", omtrent som husfix.
jeg har fylt 10 cm dype hull med kalkmørtel men i 2-3 omganger for at det skulle stivne noe imellom. Ellers er kalkmørtelen som hvilken som helst grovkornet sparkelmasse. Den kan henge som en tunge fra verktøyet uten å drysse til små klumper :).
Vet ikke hvordan man skal beskrive kalkmørtelen men den er overraskende smidig å jobbe med. Jeg påførte den med et verktøy som heter "skånska" slik man legger sparkel uten å kaste den på veggen som proffene gjør - mindre søl på gulvet ;). Trodde aldri at kalk+sand kunne bli et så bra materiale å jobbe med. Deretter har man god tid til å glatte og jevne til overflaten med en våt svampbrett .... til man er fornøyd.
Er enig med Swehjo at gipsmørtel blir mer perfekt glatt, med mindre synlig håndverksfølelse.
gaia
gaia

Takk Swehjo og Gaia, dere fikk meg til å våge  ;)
Det går jo riktig bra dette! Lurer på om jeg får noe overflatefinish på det...  ::)
Holder fortsatt bare på med de underliggende lagene, murer igjen åpningene osv.
Jeg sprayet de faste delene med vann fra en sprayflaske av "pump-opp-type", og de løse steinene la jeg helt brutalt i bløt i en bøtte en stund.
På posen står det at man skal holde det fuktig i tre døgn... skal jeg sette inn vannsprederen på kjøkkenet?   :o Eller holder det å spraye på et par ganger per døgn?
Virkelig gøy å kaste på pussen! Klafs! Klafs!  Halvparten på gulvet...

Halvparten på gulvet er sånn det ser ut når proffene jobber også :D... Et lag papir eller plast under så du kan "gjenbruke" det. Spray 2-3 ganger per dag med sprøyta di, ha gjerne plast over for å forsinke fordampningen. Kanskje vi burde nevnt dette tidligere ::), men kalkpussen må herde ganske lenge før den kan males om du ikke bruker ren kalkmaling. Pussen må tørke ut og "kiselere" ferdig før maling kan påføres. Jeg mener vi snakker om 1-2 måneder for f.eks. silikatmaling. Det kan være helt galt, men jeg ville nok ventet så lenge som mulig. Det tar laaang tid før kalken har nådd sin fulle styrke.

På posen står det at man skal holde det fuktig i tre døgn... skal jeg sette inn vannsprederen på kjøkkenet? Eller er det nok å spraye på et par ganger per døgn? Riktig gøy å kaste på pussen! Klafs! Klafs! Halvparten på gulvet...
Jeg lagde i pussen på vår murpipe med Maxit Serpo 142, det gikk kjempebra. Har aldri gjort noe lignende før, heller ikke brukt kalkmørtel. Men det gikk aldeles utmerket.

Jeg kikket inn på morgenen og på kvelden dagene etter og sprayet på med mer vann, det gikk bra bortsett fra en bitteliten sprekk der jeg hadde lagt på minst 50mm i forskjellige lag. Der tok jeg en vanlig pensel som jeg dyppet i vann og malte på med. Da fylte sprekkene seg igjen.

Jeg er i hvert fall fornøyd, og det har ikke sprukket enda, selv om vi har fyrt så ovnen nesten endret form, rett etter at feieren godkjente installasjonen ;D

swehjo skrev:
Kanskje vi skulle ha nevnt tidligere ::), men kalkpussen må herde ut ganske lenge før den kan males om du ikke går på ren kalkmaling. Pussen må tørke ut og "kiselere" ferdig før maling kan legges på. Jeg har for meg at vi snakker om 1-2 måneder for f.eks. silikatmaling.
.
Jeg har et svakt minne om at det var 1mm per uke eller 1 cm per måned :-/ .... avhengig av hvor tykt det ligger.
Men det er vel ingen skjemmende når den står som den er med den varmgrå fargen som pussen har. Blir noe lysere mens den tørker :).
Gratulerer Lurvnos! Den som våger ....
Jeg synes faktisk at det er mye lettere å pusse enn å spikre gipsplater og slipe/remse/sparkle de i evigheter. Puss skal også se ut som puss, så man gråter jo ikke om håndverket synes ;).
Jeg etterlot et tommelavtrykk i min veggpuss bare for moro skyld og angrer litt på at jeg ikke trykket inn hele håndflaten isteden - som en slags underskrift på kunstverket ;D.
gaia

Igjen, stor takk for alle glade tilrop, tips og råd :D
Å vente med å male er ikke noe problem, det blir ikke før til sommeren.

Her er noen bilder:
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/mur/mur1.jpg
Hullet til venstre om muren bestod tidligere av en igjenmurt dør, samt en rekke skap foran.
Jeg vil åpne opp planløsningen for varmefordelingen og den generelle trivselen. Og gjøre det mulig å skaffe en luft/luft varmepumpe.
På høyre kant av muren fantes en brannvegg av tegl som utgjorde en del av veggen på gangen, den er revet bort, bare tømmerstokken er igjen.

http://web.telia.com/~u19511076/bilder/mur/mur3.jpg
Sett fra gangen, hullet til høyre for stolpen var brannveggen. Stolpen skal erstattes av en stålbjelke ved siden av muren så jeg får et kjempestort hull mellom gang og kjøkken.
Også stolpen på forrige bilde skal erstattes av en jernbjelke.

http://web.telia.com/~u19511076/bilder/mur/mur2.jpg
Så langt har jeg kommet hittil. åpningene blitt murt igjen, de grove ujevnhetene fylt igjen. Samt begynt å bygge opp overflaten. Mange vinkler og kroker, spikrer fast en planke og pusser mot. Jernbjelken skal bo inne i den kroken jeg har skapt.

Så bra!! :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.