9.060 lest ·
14 svar
9k lest
14 svar
Spørsmål om materialer og skruer i kjøkkenvegg
Bygger man et kjøkken for første gang har man mange spørsmål (spesielt om man er kunnskapssøkende og vil at det skal bli bra). Jeg skal prøve å sammenstille noen spørsmål angående selve kjøkkenveggen.
Plywood
Jeg har lest at man skal ha 5-ply. Hos Beijer finnes denne her men samtidig står det at denne her "Brukes som forsterkning bak gipsplater". Hvilken plywood skal jeg bruke? (Bruker plywood for å feste overskapene ordentlig)
Gips
Jeg vil ha vanlig 13mm gips for å sette fliser på. Hvilken passer for det?
Skrue
Jeg skal ha skruer for:
1. Plywood
Det virker som om sponplateskruer er det som gjelder. Typ denne her?
2. Gips
Har lest og kommet frem til at denne her bør passe?
3. Kjøkkenskap (IKEA)
Jeg tror at man skal ha en skrue med flat anleggsflate, gjenger hele veien og ca. 50mm. Stemmer det? Noen konkrete tips? Jeg finner bare montasjeskruer men leser iblant at den kan være for svak.
Jeg kunne naturligvis spørre om alt dette hos typ Beijer men erfaringsmessig vet jeg at dere oftest kan mer.
Plywood
Jeg har lest at man skal ha 5-ply. Hos Beijer finnes denne her men samtidig står det at denne her "Brukes som forsterkning bak gipsplater". Hvilken plywood skal jeg bruke? (Bruker plywood for å feste overskapene ordentlig)
Gips
Jeg vil ha vanlig 13mm gips for å sette fliser på. Hvilken passer for det?
Skrue
Jeg skal ha skruer for:
1. Plywood
Det virker som om sponplateskruer er det som gjelder. Typ denne her?
2. Gips
Har lest og kommet frem til at denne her bør passe?
3. Kjøkkenskap (IKEA)
Jeg tror at man skal ha en skrue med flat anleggsflate, gjenger hele veien og ca. 50mm. Stemmer det? Noen konkrete tips? Jeg finner bare montasjeskruer men leser iblant at den kan være for svak.
Jeg kunne naturligvis spørre om alt dette hos typ Beijer men erfaringsmessig vet jeg at dere oftest kan mer.
Bakom kjøkkenskapet hadde jeg satt kortlinger på riktig høyde, dimensjonen 45*120 eller 145, mer solid å skru i. Plywooden kan du nok skru med den skruen om du nå vil ha det. Til gipsen bør du bruke lengre skruer, bruk 41mm skruer, de er til for dobbelte plater. Til å flise på holder det med vanlig gips. Innfestingen på skapet kan jeg faktisk ikke svare på.
Jeg antar at det bare er en vegg (yttervegg?)
Riv bort det gamle materialet og trekk frem strøm dit du vil ha den.
Plate over med plywood/osb, på høykant og slik at skjøtene havner på de stående stendere. La det være en glippe på ca 3mm imellom. Jeg ville ha limt også.
Deretter skru med den skruen du foreslo, det funker også med gipsskruer.
Skru ca 20cc på stenderne.
Oppsettet trenger ikke å være et kunstverk, men er til for at du skal ha noe å feste ting i.
Råspont funker også hvis man synes det er tungvint med plater.
Gipsen setter du en hel plate mot hjørnet, skjøt trenger ikke å treffe stender under. Men skjøten skal absolutt ikke ligge nærmere osb/plywoodskjøten enn 30cm.
Noen kapper forsenkningen på platen mot hjørnet, jeg gjør det ikke. Det avhenger av hvor flink du er til å sparkle.
Neste plate settes tett inntil den forrige.
Du skruer med den gipsskruen du lenket til, den trenger ikke å være lengre da du ellers bare skruer i luften bak. Gipsen skrur du 20cm cc i kanter og 30cc i midten.
GN er 1200mm bredde, GNE 900mm.
Det finnes tråder om hvordan man setter opp IKEA-skap på disse veggene, og konklusjonen er at kortlinger ikke trengs (enig).
Er det dører og vinduer?
Jeg hadde nok sparklet alle skjøter og skruehoder også, det går ganske fort.
Nå har du en kjempefin overflate, og flisene setter du opp med montasjelim om de er jevne og fine (legg dem ut på en plate og se om fugene blir bra, ellers fix).
Riv bort det gamle materialet og trekk frem strøm dit du vil ha den.
Plate over med plywood/osb, på høykant og slik at skjøtene havner på de stående stendere. La det være en glippe på ca 3mm imellom. Jeg ville ha limt også.
Deretter skru med den skruen du foreslo, det funker også med gipsskruer.
Skru ca 20cc på stenderne.
Oppsettet trenger ikke å være et kunstverk, men er til for at du skal ha noe å feste ting i.
Råspont funker også hvis man synes det er tungvint med plater.
Gipsen setter du en hel plate mot hjørnet, skjøt trenger ikke å treffe stender under. Men skjøten skal absolutt ikke ligge nærmere osb/plywoodskjøten enn 30cm.
Noen kapper forsenkningen på platen mot hjørnet, jeg gjør det ikke. Det avhenger av hvor flink du er til å sparkle.
Neste plate settes tett inntil den forrige.
Du skruer med den gipsskruen du lenket til, den trenger ikke å være lengre da du ellers bare skruer i luften bak. Gipsen skrur du 20cm cc i kanter og 30cc i midten.
GN er 1200mm bredde, GNE 900mm.
Det finnes tråder om hvordan man setter opp IKEA-skap på disse veggene, og konklusjonen er at kortlinger ikke trengs (enig).
Er det dører og vinduer?
Jeg hadde nok sparklet alle skjøter og skruehoder også, det går ganske fort.
Nå har du en kjempefin overflate, og flisene setter du opp med montasjelim om de er jevne og fine (legg dem ut på en plate og se om fugene blir bra, ellers fix).
Takk Bengtsson - hvilket svar!
Det er en innervegg (uten dører) som allerede er renset til stenderne. Derimot sitter stenderne ikke på standardmål, så jeg kompletterer nok for å passe plywood-platene. Hadde du noe tips om hvilken plywood som er best?
http://beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=7588
Det er en innervegg (uten dører) som allerede er renset til stenderne. Derimot sitter stenderne ikke på standardmål, så jeg kompletterer nok for å passe plywood-platene. Hadde du noe tips om hvilken plywood som er best?
http://beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=7588
Er usikker på hvilken forskjell det er mellom de ulike plywood, så pass.
Jeg hadde heller kjøpt OSB http://beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=51598
Jeg hadde heller kjøpt OSB http://beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=51598
Jeg kom på at det enkleste nok er å montere kryssfiner liggende. Veien er ikke lang, så jeg klarer meg med den som er 2400mm høy (eller bred i mitt tilfelle). Deretter kan jeg også sette opp gipsen liggende uten at skjøten havner på samme sted.
Noen som vet hva man skal bruke for skrue for veggskap?
Noen som vet hva man skal bruke for skrue for veggskap?
Er stenderne stående, så sett stående. Jeg antar at du skal skive hele veggen fra gulv til tak. La ikke platene stå tett på gulvet, la det være en sprekk på noen mm ved å bruke en passende avstandsstykke.
Angående oppheng av skap m.m så finnes en diskusjon her, http://www.byggahus.se/forum/koek/1...och-6mm-gips-bakom-kakel-och-skap-i-koek.html
Angående sette lim til flis vil jeg presisere at dette ikke er en alminnelig praksis, men en liten snarvei som du selv må vurdere om det er en omvei... søk og du vil finne svar.
Angående oppheng av skap m.m så finnes en diskusjon her, http://www.byggahus.se/forum/koek/1...och-6mm-gips-bakom-kakel-och-skap-i-koek.html
Angående sette lim til flis vil jeg presisere at dette ikke er en alminnelig praksis, men en liten snarvei som du selv må vurdere om det er en omvei... søk og du vil finne svar.
Jeg er enig med Bengtsson i det meste han skriver, men synes fortsatt du bør ha den lange skruen når du skal skru gipsen i stenderne og da er ikke 30 skruer nok, det er jo bare 5 mm som fester. Selv har jeg brukt råspont bak all gips, det holder veldig godt for senere når man trenger å skru opp noe.
Fordi jeg har kryssfiner bak gipsplaten trodde jeg ikke det var nødvendig å også sette gipsen i stenderne?
Når det gjelder skruer for å montere overskap har jeg funnet denne skruen fra SPAX som virker topp:
http://www.wgprodukter.se/links/01-15.1-Skruv_TKX.pdf
Når det gjelder skruer for å montere overskap har jeg funnet denne skruen fra SPAX som virker topp:
http://www.wgprodukter.se/links/01-15.1-Skruv_TKX.pdf
Medlem
· Västmanland
· 108 innlegg
Hvis du skrur kryssfineret ordentlig i bjelkene ser jeg ingen grunn til å skru gipsplaten i bjelkene, det blir bare "vanskeligere" å treffe riktig hvis du forstår hva jeg mener?
Husk at du forskyver skjøtene på gipsplaten i forhold til kryssfineret..
//MVH
Husk at du forskyver skjøtene på gipsplaten i forhold til kryssfineret..
//MVH
Jeg tenkte faktisk å montere plywood stående og gips liggende. Fordelen er at jeg helt slipper å sparkle siden alle gipsskjøtene havner bak benk- og overskap. Det blir heller ikke noe problem å forskyve skjøtene.
Medlem
· Västmanland
· 108 innlegg
Det synes jeg høres ut som en god idé, bare kjør på...The Tor skrev:
Jeg brukte noen lignende skruer som den du linket til da jeg satt opp et Ikea-kjøkken for en bekjent, men de skruene var fra Essve, men modellen var lik. Fungerte kjempebra og dro kanon i plywooden...
//MVH
Klikk her for å svare