Jeg skal bygge et gjerde og har gravd ned søyler. De er ikke rettet eller justert ennå.
På grunn av stein og annet i bakken har søylene havnet på litt forskjellige høyder, og avstandene mellom dem varierer med omtrent +/- 40 cm.
Neste steg er å sette opp stolper. Som jeg har forstått det, bør man ikke male trykkimpregnerte stolper før tidligst etter cirka ett år, siden treverket må tørke først.
Er ubehandlet treverk et alternativ for stolper, eller er det fare for at de råtner raskt?
Jeg tar gjerne imot tips om hvordan jeg best går videre. Det er fortsatt mulighet for å endre plassering, høyde og løsning før jeg fortsetter.
På grunn av stein og annet i bakken har søylene havnet på litt forskjellige høyder, og avstandene mellom dem varierer med omtrent +/- 40 cm.
Neste steg er å sette opp stolper. Som jeg har forstått det, bør man ikke male trykkimpregnerte stolper før tidligst etter cirka ett år, siden treverket må tørke først.
Er ubehandlet treverk et alternativ for stolper, eller er det fare for at de råtner raskt?
Jeg tar gjerne imot tips om hvordan jeg best går videre. Det er fortsatt mulighet for å endre plassering, høyde og løsning før jeg fortsetter.
Jeg ville si at orientering ikke er livsavgjørende.
Men tipser om å slenge inn en halv sekk betong per plint for økt stabilitet.
Og det vil bli penere hvis du kan få høyden noe jevnere, ville heller hevet de laveste enn å ha svært varierende høyde.
Otryckt er så klart greit, slik har det blitt bygget i flere hundre år.
Men tipser om å slenge inn en halv sekk betong per plint for økt stabilitet.
Og det vil bli penere hvis du kan få høyden noe jevnere, ville heller hevet de laveste enn å ha svært varierende høyde.
Otryckt er så klart greit, slik har det blitt bygget i flere hundre år.
Administrator
· Skåne
· 8 777 innlegg
Ja, vi bygde gjerder med ubehandlet trevirke. Malte dem før, noe som er enklere.
Administrator
· Skåne
· 8 777 innlegg
Ubehandlet før vi malte det, ikke trykket altså.
Trykt virke må, akkurat som annet virke, være tørt ved maling, hvor tørt avhenger av valg av maling. Siden du ser ut til å ha falu rødfarge på bildet, trenger det bare å være noenlunde tørt og ikke snickertørt siden malingen slipper ut fukt. Fordelen med utrykt virke er at det kan males direkte og før montering, men spesielt for falufarge pleier det å være lett å skrape av malingen under håndtering, så der ville jeg uansett male etter. Har du valgt en annen maling som er egnet for gjerder, blir det en litt annen sak, for selv om de slipper ut fukt, går det ikke like raskt som med en slamfarge.
Klikk her for å svare