2.381 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Spørsmål før flytsparkling av vannbåren gulvvarme på betongdekke.
Medlem
· Helsingborg
· 239 innlegg
Hei.
Skal legge XPS-plater, gulvvarmerør i lister med hullinger, armering og til slutt flytsparkel. Høyde til ferdig gulv er ca. 110 mm fra betongen. Kjeller under. Noen spørsmål:
1. Blir det trangt med 50 mm XPS om alt skal dekkes med sparkel?
2. Trengs armeringsnett egentlig med tanke på at det er betongdekke?
3. Droppe listene og legge armeringsnett direkte på XPS og najde røret i nettet?
4. Hvordan feste XPS til betongen? Lim? Fugeskum? Skrue/skive?
5. Hva tetter man mellom platene med?
6. Hvordan tetter man mot tilstøtende parkettgulv som det nå er åpent under?
Jeg er livredd for at sparkelen skal smette ut når pumpebilen har forlatt og det blir svanker eller øyer av XPS i sparkelen...
Har dere ikke svar på alt, kanskje dere har svar på noe. 😬
Skal legge XPS-plater, gulvvarmerør i lister med hullinger, armering og til slutt flytsparkel. Høyde til ferdig gulv er ca. 110 mm fra betongen. Kjeller under. Noen spørsmål:
1. Blir det trangt med 50 mm XPS om alt skal dekkes med sparkel?
2. Trengs armeringsnett egentlig med tanke på at det er betongdekke?
3. Droppe listene og legge armeringsnett direkte på XPS og najde røret i nettet?
4. Hvordan feste XPS til betongen? Lim? Fugeskum? Skrue/skive?
Jeg er livredd for at sparkelen skal smette ut når pumpebilen har forlatt og det blir svanker eller øyer av XPS i sparkelen...
Punkt 3. Sånn gjorde de hos meg. Fikk bort jobben. De la 70mm cellegummi på betongplaten, deretter en slags duk som ble brettet opp mot veggene som "holdt" flytsparkelen. Det tettet med fugeskum i hulrom, sølvteip m.m.B Björn_Nilsson skrev:Hei.
Skal legge cellegummi, gulvvarmeslange i lister med hullinger, armering og til sist flytsparkel. Høyde til ferdig gulv er ca 110 mm fra betongen. Kjeller under. Noen spørsmål:
1. Blir det trangt med 50 mm cellegummi om alt skal dekkes med sparkel?
2. Trengs armeringsmatte egentlig med tanke på at det er betongbjelkelag?
3. Droppe listene og legge armeringsmatte direkte på cellegummien og binde slangen i matten?
4. Hvordan feste cellegummien til betongen? Lim? Fugeskum? Skrue/skive?
Jeg er livredd for at sparkelen skal smette når pumpebilen har dratt og det blir søkk eller øyer av isopor i sparkelen...
Tror totalen ble omtrent som hos deg, kanskje noe mer (120-130mm)
Trengte ikke tette mellom cellegummiplatene.
Derimot måtte de flytsparkle et lag for å jevne ut den ujevne platen.
Man kan legge en cellegummiplate på "høykant" mot parkettgulvet for at det ikke skal renne mot.

Medlem
· Helsingborg
· 239 innlegg
Interessant og takk for svar. Teipet man skjøtene i duken?R roberob skrev:Punkt 3. Så gjorde de hos meg. Leide bort jobben. De la 70mm cellplast på betongplaten, deretter en slags duk som ble brettet opp mot veggene som “holdt” flytesparkelen. Det ble tettet med fugeskum i hull, sølvteip m.m.
Tror totalen ble omtrent som hos deg, kanskje noe mer (120-130mm)
Trengte ikke tette mellom cellplastplatene.
Derimot måtte de flytesparkle et lag for å jevne ut den ujevne platen.
Man kan legge en cellplastplate på “høy kant” mot parkettgulvet for at det ikke skal renne imot.
[bilde]
[bilde]
[bilde][bilde]
Klikk her for å svare