Hei! Jeg er i full gang med å bygge opp "walk in closet variant". For å lykkes med dette har jeg revet ut veggen i overetasjen/soverommet for å få tilgang til rommet i sidevinden.

Men nå når jeg skal bygge opp den nye veggen har jeg noen funderinger. På oversiden av bildet ser dere skråtaket som fantes før. Jeg har tenkt å følge bjelkelaget hele veien som den nye veggen.

Bilde av et delvis revet loft med synlige trebjelker og en skråvegg. Viser konstruksjon under renovasjon med planker og murverk.

1: Men hvilken isolasjon skal jeg bruke?

Jeg kommer ikke til å legge til noen fuktspærre, for det finnes ikke noe sted i resten av konstruksjonen. Min tanke har vært at det skal bli lag i følgende rekkefølge: Luftspalte - Isolasjon - Vindsperre - Plate.

Årsaken til vindsperren før isolasjonen er at det er slik i skråtaket som jeg skal forlenge.

2: Bør jeg ta så mye isolasjon som mulig i skråtaket frem til luftspalten?

Og min plan til luftspalte er, hva jeg har lest, best å ta lekter og spikre fast masonitt på dem.

3: Skal lektene spikres liggende mot rupanelen?

4: Platene som jeg skal ha ytterst. Det spiller vel ingen rolle hvilket materiale dette er?

1. Best om du tar en isolasjon som puster, kutterspån eller ekofiber.
2. Ja og den slags luftspalte fungerer bra.
3. Ja men du spikrer den i takstolen ikke i råsponten så du ikke ødelegger takets tette sjikt.
4. Kommer an på hva du vil gjøre, ikke bra å tapetsere på OSB.

Det finnes ingen annen type isolering som puster enn spån? Liker ikke det så mye.

Hvordan er det med linull? Det er jo naturlig materiale og går raskt å sette på plass, sjekk det opp?

Nå når jeg sprang inn på bygma så sier de at steinull burde funke. Pga de mugner ikke og binder ikke noe fukt sånn som den gule isolasjonen gjør. Hva tror dere om den?

bighenk skrev:
Nu når jeg sprang inn på Bygma så sier de at steinull burde funke. Pga de mugner ikke og binder ikke noen fukt så som gul isolering gjør. Hva tror dere om den?
Ettersom det vil bli fukt vil du ha isolasjon som suger den til seg, ellers havner den på baksiden av platen. Hvis du ikke vil ha spon, ta da ekofiber.

Bør jeg ha en luftspalte mot betongveggen eller er det bare å fylle opp med isoleringen? Etter mange om og men så blir det at jeg fortsetter med spon. Det har funket hittil så.

Hva er det for materiale på veggen? Ser ut som leca nederst?

Det er blåbetong blokker (lettbetong)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.