Hei! Jeg og min samboer har funnet et hus bygget i 1979, og har blitt forstått med at det finnes en del risikoer, og bør helst unngås. Ved visning var det absolutt ingen merkelig lukt som jeg har forstått kan oppstå ved fuktige impregnerte sviller. Det er også forhåndsbesiktiget, hvor man har tatt diverse prøver.
Man har laget hull på kjøkkenet, og noterte flytende gulv med laminatgulv over sponplate, over isolasjon av fibermatter som ligger på plastfolie, sand og deretter betongplaten. I sanden under plastfolien har man målt forhøyet luftfuktighet. Det fremgår ikke hva slags verdi man har fått frem. Er dette et stort problem?
Man har også tatt prøve på to sviller i ytterveggen, og målt 16% respektive 17,5% fuktighet. Er dette normalt, eller altfor høyt? Ingen lukt ble påtruffet på visning. Man hadde heller ikke alle vinduer og dører åpne når vi kom for å lufte ut noe odør.
Er dette et kjøp man bør vurdere? Å bytte svillene i ytterveggene er noe vi kan tenke oss å gjøre, men problemet kan kanskje vedvare uansett.
Med vennlig hilsen,
Man har laget hull på kjøkkenet, og noterte flytende gulv med laminatgulv over sponplate, over isolasjon av fibermatter som ligger på plastfolie, sand og deretter betongplaten. I sanden under plastfolien har man målt forhøyet luftfuktighet. Det fremgår ikke hva slags verdi man har fått frem. Er dette et stort problem?
Man har også tatt prøve på to sviller i ytterveggen, og målt 16% respektive 17,5% fuktighet. Er dette normalt, eller altfor høyt? Ingen lukt ble påtruffet på visning. Man hadde heller ikke alle vinduer og dører åpne når vi kom for å lufte ut noe odør.
Er dette et kjøp man bør vurdere? Å bytte svillene i ytterveggene er noe vi kan tenke oss å gjøre, men problemet kan kanskje vedvare uansett.
Med vennlig hilsen,
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei og velkommen til Byggahus forum!
Hovedproblemet med mange 70-tallshus er at de er grunnlagt med en uisolert betongplate. Varm og fuktig (det henger sammen) inneluft kan trenge ned til betongen og kondensere (altså bli vann). Tre og annet organisk materiale som har kontakt med betongens fuktige miljø får en forhøyet fuktighetsgrad og begynner sakte å råtne. Bruker man trykkimpregnert trevirke råtner det ikke, men kan fortsatt utvikle en usunn lukt. 16-17,5 % fuktighetsgrad er altfor høy for trevirke som er 40 år gammelt, og er et tegn på at alt ikke er som det skal være. Man kan fundere på hvordan syllen som innerveggene står på ser ut? Det finnes løsninger på alle slike problemer, spørsmålet er hva de koster? Til riktig pris er de fleste hus verdt å kjøpe.
Hovedproblemet med mange 70-tallshus er at de er grunnlagt med en uisolert betongplate. Varm og fuktig (det henger sammen) inneluft kan trenge ned til betongen og kondensere (altså bli vann). Tre og annet organisk materiale som har kontakt med betongens fuktige miljø får en forhøyet fuktighetsgrad og begynner sakte å råtne. Bruker man trykkimpregnert trevirke råtner det ikke, men kan fortsatt utvikle en usunn lukt. 16-17,5 % fuktighetsgrad er altfor høy for trevirke som er 40 år gammelt, og er et tegn på at alt ikke er som det skal være. Man kan fundere på hvordan syllen som innerveggene står på ser ut? Det finnes løsninger på alle slike problemer, spørsmålet er hva de koster? Til riktig pris er de fleste hus verdt å kjøpe.
Hei, og takk!
Jeg har forstått at det er betongplaten som er synderen i dette. Om man da bytter sviller, så oppstår problemet igjen etter X-antall år, om man ikke legger inn en eller annen form for ventilert gulv? Høres ut som en dyr historie for en svært uhendig person som meg selv. Som nybakt småbarnsforelder føles det jo veldig utrygt å flytte inn i et hus med potensielt helsefarlige partikler svevende i luften.
Går det engang an å få betongplaten tørr på noe vis, eller er det bare å gi opp og finne et annet objekt? 70-talls hus er jo veldig praktiske med tanke på planløsning og størrelse.
Har alle 70-talls hus disse problemene, og i så fall, bør man lete etter noe som har det utbedret? Eller er det også en katastrofe? Det bor jo veldig mange folk i området i 70-talls villaer tenker jeg
Jeg har forstått at det er betongplaten som er synderen i dette. Om man da bytter sviller, så oppstår problemet igjen etter X-antall år, om man ikke legger inn en eller annen form for ventilert gulv? Høres ut som en dyr historie for en svært uhendig person som meg selv. Som nybakt småbarnsforelder føles det jo veldig utrygt å flytte inn i et hus med potensielt helsefarlige partikler svevende i luften.
Går det engang an å få betongplaten tørr på noe vis, eller er det bare å gi opp og finne et annet objekt? 70-talls hus er jo veldig praktiske med tanke på planløsning og størrelse.
Har alle 70-talls hus disse problemene, og i så fall, bør man lete etter noe som har det utbedret? Eller er det også en katastrofe? Det bor jo veldig mange folk i området i 70-talls villaer tenker jeg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Å fikse de problemene som kan være knyttet til akkurat dette huset må settes bort. Helst bør man først få noen med kompetanse til å lage et forespørselsunderlag og deretter be om tilbud med dette som grunnlag. Beregnede kostnader med marginer må trekkes fra på prisen for at det skal være interessant. Å finne stabile og langsiktige løsninger er ikke noe problem. Det er viktigere at man er en god administrator enn en handyman.
Å forklare hvorfor akkurat 70-tallshusene har dette problemet krever antagelig en doktoravhandling. Jeg tror det var en kombinasjon av manglende teknisk kompetanse hos entreprenørene og storskaligheten i det meste av byggingen på den tiden. Kunnskapene fantes hos alle med ordentlig utdannelse.
Å forklare hvorfor akkurat 70-tallshusene har dette problemet krever antagelig en doktoravhandling. Jeg tror det var en kombinasjon av manglende teknisk kompetanse hos entreprenørene og storskaligheten i det meste av byggingen på den tiden. Kunnskapene fantes hos alle med ordentlig utdannelse.
Nå synes jeg du lyver litt. Antar at du ikke er snekker eller noe lignende da 16% slett ikke er noe farlig og akutt. Men derimot bør man nok være oppmerksom og teste den delen av svillen som har høy fuktighetsgrad.J justusandersson skrev:Hei og velkommen til Byggahus forum!
Hovedproblemet med mange 70-tallshus er at de er grunnlagt med en uisolert betongplate. Varm og fuktig (det henger sammen) inneluft kan trenge ned til betongen og kondensere (altså bli vann). Tre og annet organisk materiale som har kontakt med betongens fuktige miljø får høyere fuktforhold og begynner sakte å råtne. Bruker man trykkimpregnert trevirke råtner det ikke, men kan likevel utvikle en ubehagelig lukt. 16-17,5 % fuktighetsnivå er altfor høyt for trevirke som er 40 år gammelt, og er et tegn på at ikke alt er som det skal. Man kan vurdere hvordan svillen som innerveggene står på ser ut? Det finnes løsninger på alle slike problemer, spørsmålet er hva de koster? Til riktig pris er de fleste hus verdt å kjøpe.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg pleier ikke å lyve. Du leste slurvet. Jeg skrev at de målte kvotene er høyere enn de burde være og at det er en indikasjon på at det finnes et fuktighetsrelatert problem. Jeg skrev ikke at 16% er et alarmerende nivå, det tilsvarer normal sagbrukskvote.
Jeg forstår at arbeidet må settes bort. Å bytte ytterveggsvill samt hjertesylen samt legge nivelle/Platon gulv. Men kan man regne med at det problemet er løst etter en slik tiltak? Eller skal man måtte bekymre seg for fukt fra grunnen uansett? 
Gjør det ikke vanskeligere enn det trenger å være, er det forhøyet fuktighet i syllene så bytt dem.
Hva skulle det være for partikler som flyr rundt pga litt høy fuktighet i noen syller? Og hvorfor skulle man trenge å legge flytende ventilert gulv? Det finnes massevis med lignende hus der man har byttet syller mest pga lukt og det er tilstrekkelig.
Hva skulle det være for partikler som flyr rundt pga litt høy fuktighet i noen syller? Og hvorfor skulle man trenge å legge flytende ventilert gulv? Det finnes massevis med lignende hus der man har byttet syller mest pga lukt og det er tilstrekkelig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man bør skille på hva man skal gjøre om man allerede eier et 70-tallshus eller vurderer å kjøpe et. I det siste tilfellet er det klokt å regne på hva som må fikses og trekke fra disse kostnadene fra en mulig kjøpesum.
Klikk her for å svare