Jeg og samboeren skal begynne å rette opp bjelkelaget, holder akkurat nå på å grave ut all gammel spon og pimpstein som har ligget som isolasjon.
Nå når vi skal rette opp bjelkelaget, hvilke dimensjoner på lekter skal vi bruke? Vi har tenkt å skru på nye lekter på de eksisterende på siden av. Nåværende lekter er 180x60mm. CC avstand mellom bjelkene er 530mm.
Noen av bjelkene har vridd seg, hva gjør vi med dem? Sette kortsvill og spenne opp så de blir rette? Eller kjøpe helt nye?
Så til det siste spørsmålet, vi skal på med bærende gulvsponplater med freste spor for gulvvarme, deretter et plangulv på 22mm. Men vi vil gjerne legge plangulvet langs med gulvbjelkelaget (rommet vil føles større), er det ok? Hvis nå sponplatene er bærende? Skal vi sette ekstra kortsvill?
Kan du få det rett med kottlingar holder det. Sjekk imidlertid om gulvet er jevnt. Maks 5 mm på 2m er tillatt. Det kan være kjedelig å jevne ut gulvet etter sponplatene er lagt. Bedre å rette opp reglene. Sjekk gulvplatenes leggeanvisninger. Er de skrudd og limt burde det holde for alle retninger på treet, men vet ikke.
Om du bare skal retta trenger du vel bare treverk grovt nok til å kunne skru fast det, 45x95 burde vel rekke alldeles utmerket?
Og retning på endelig gulvet burde ikke spille noen rolle.
Gulvnivåforskjellen er som verst 45mm, så jeg gjetter at jeg trenger minst 45x120mm bjelker for å rette opp?
Siden de gamle bjelkene er skrudd, vurderer jeg å shimse bjelkene slik at det blir horisontalt.
Er gulvet 45 mm ulikt i høyden og du skal gjøre det plant kan du løsne de skrudde lektene og feste dem på riktig høyde. Alternativt sette nye lekter parallelt og i kontakt med de eksisterende. Tenk bare på hva den nye høyden gjør med dører og terskler. Å shimse er å legge små skiver. Det skal du nok ikke gjøre.
Gulvnivåforskjellen er som verst 45mm, så jeg gjetter jeg trenger minst 45x120mm lekter for å rette opp?
Siden de gamle lektene er skrudd fast, vurderer jeg å shimse inn lektene så det blir horisontalt.
45x95 er nok fortsatt tilstrekkelig vil jeg tro, du kan jo også variere avhengig av hvor mye akkurat den lekten trenger å heves. Er det veldig høyt på et enkelt sted, kan du jo vurdere å høvle ned akkurat den lekten lokalt for å slippe å heve alt 45mm.
Jeg ville nok heller prøvd å rette opp de gamle lektene med kortere lekter enn å shimse de nye.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.